تاریخ انتشار۲۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : 187406
مفتی اهل سنت لبنان در لندن؛

به کسی اجازه نخواهیم داد که مانع وحدت مسلمانان باشد /باید این وحدت ودوستی را بین غیرمسلمانان نیز گسترش دهیم

تنا-لندن
شیخ عبدالطیف دریان: ما در اسلام به بهانه عناوینی همچون شیعه وسنی نباید به اصل دین اسلام خدشه وارد کنیم وباید بگویم آنچه برای ما اهمیت دارد اسلام است نه چیز دیگر زیرا ما همگی مسلمان هستیم ودارای کتاب واحد وخدای واحد بنابراین اگر گوناگونی هم وجود دارد نباید منشاء اختلاف باشد بلکه باید به یکدیگر متصل باشیم واجازه ندهیم که تفاوت ها موجب اختلاف وتفرقه شود.
به کسی اجازه نخواهیم داد که مانع وحدت مسلمانان باشد /باید این وحدت ودوستی را بین غیرمسلمانان نیز گسترش دهیم
موسسه خیریه آیت الله خویی در لندن با برگزاری نشستی میزبان جمعی از روحانیون شیعه وسنی ونمایندگانی از مسیحیان و یهودیان با حضور شیخ عبدالطیف دریان مفتی اهل سنت لبنان بود .
       به گزارش خبرنگار تقریب (تنا) از لندن ، شیخ عبدالطیف دریان مفتی اهل سنت لبنان که به دعوت وزارت خارجه انگلیس به این کشور سفر کرده بود ، ضمن بازدید از موسسه خیریه آیت الله خویی در لندن و آشنایی با فعالیت های فرهنگی آن، در نشستی که با همت این موسسه
شیعی وبا حضور جمع کثیری از علما وروحانیون شیعه و سنی تشکیل شده بود شرکت کرد.

در این جلسه مفتی اهل سنت لبنان ضمن ابراز خشنودی از حضور در جمع صمیمانه برادران و خواهران مسلمان شیعه وسنی ونیز نمایندگانی از ادیان مسیحی ویهودی ، به اهمیت موضوع وحدت میان مسلمانان بویژه در شرایط حاضر اشاره کرد وگفت :ما در اسلام به بهانه عناوینی همچون شیعه وسنی نباید به اصل دین اسلام خدشه وارد کنیم وباید بگویم آنچه برای ما اهمیت دارد اسلام است نه چیز دیگر زیرا ما همگی مسلمان هستیم ودارای کتاب واحد وخدای واحد.بنابراین اگر گوناگونی هم وجود دارد نباید منشاء اختلاف باشد بلکه باید به یکدیگر متصل باشیم واجازه ندهیم که تفاوت ها موجب اختلاف وتفرقه شود.
عبدالطیف دریان همچنین گفت ، ما همه مسلمانانی هستیم که در گذشته با هم زندگی کردیم وبا هم بودیم وامروز نیز باید بپذیریم که راهی جز با هم بودن وبا هم زندگی کردن نداریم و باید این را به عنوان یک درس از اسلام بفهمیم.
مفتی اهل سنت لبنان آنگاه تاکید کرد که ما به کسی اجازه نخواهیم داد
که مانع وحدت میان مسلمانان باشد وفراتر از آن باید این یگانگی و وحدت بین مسلمانان را میان پیروان دیگر ادیان نیز گسترش دهیم زیرا آنان اگر مسلمان نیستند ، به لحاظ انسانی برادر ما ومورد احترام اند.

وی آنگاه با اشاره به  شرایط سیاسی ،اجتماعی ومذهبی لبنان ،این کشور را الگو ونمونه ای روشن از وحدت و تفاهم میان ادیان ومذاهب گوناگون خواند وگفت در لبنان روحانیون همواره تلاش کرده اند تا از طریق راهنمایی ها وفتواهای مذهبی بازوی سیاسی این کشور را تقویت کنند زیرا همه متعلق به یک کشور هستیم ، همه با هم زندگی می کنیم وبا هم نیز از کشور دفاع می کنیم.

وی افزود من در لبنان همواره تاکید کرده ومی کنم که ما از این تقدیر وسرنوشت نمی توانیم جدا شویم زیرا این با هم بودن وبا هم زندگی کردن برای ما رقم زده شده خواه مسلمان باشیم خواه مسیحی و خواه یهودی ، همه با هم برادر وخواهر هستیم.
در لبنان 18 فرقه مختلف مسیحی وجود دارد که همگی با هم کار وزندگی می کنند وباید از امنیت برخوردار باشند .
شیخ عبدالطیف دریان آنگاه با اشاره به خشونت
های موجود در جهان گفت : باید بپرسیم که چه کسانی از این خشونت ها سود می برند. اسلام در این میان مقصر نیست ، زیرا اعمالی است که بنام اسلام صورت می گیرد در حالی که سودی در اینگونه خشونت ها برای ما وجود ندارد.
وی سپس برای برون رفت از اوضاع خشونت بار کنونی جهان گفت : ما چه مسلمان و چه مسیحی باید به پایه های ایمان ومعنویت خود در حال وآینده بیندیشیم و آنرا به فرزندانمان آموزش دهیم .
ما مسلمانان ومسیحیان هر دو سنتهایی داریم که صلح و آرامش را به ما می آموزد و الان زمانی است که باید کتاب آسمانی خود را به یاد آوریم که چگونه ما را هدایت کرده و می کند . باید بعنوان مسلمان از قرآن بیاموزیم ومسیحیان نیز از انجیل مسیح بیاموزند .
مفتی اهل سنت لبنان آنگاه با اشاره به جامعه زمان پیامبر اسلام (ص) افزود : زمانی که پیامبر اسلام ناگزیر شد از مکه به مدینه هجرت کند ، آن حضرت در مدینه جامعه متکثری را بنا نهاد که در آن همه انسان ها اعم از مسلمان وغیر مسلمان ، معتقد وغیر معتقد در کنار هم زندگی می کردند واین تصویری از یک جامعه گوناگون ومتنوع بود که در مدینه وجود داشت و پیامبر
بعنوان حاکم چنین جامعه ای هر فرمانی که صادر می کرد منافع همگان را در بر می گرفت وحقوق همه در آن رعایت می شد.
بنابراین امروز نیز ما باید آن جامعه وآن رفتار پیامبر بزرگوار اسلام را الگو وسرمشق خود قراردهیم وبدانیم که همه ما انسانیم و به خدا ایمان داریم وخدای واحدی را می پرستیم.
شیخ دریان همجنین تصریح کرد ، ما ممکن است ادیان متفاوتی داشته باشیم اما دین ما مسئولیت هایی را بر شانه ما گذاشته است که بر اساس آن می توانیم صلح وآرامش را بوجود آوریم و همینطور دوست داشتن ورحمت به یکدیگر را در سرلوحه رفتارمان با دیگران قرار دهیم زیرا خداوند که سرمنشاء دوست داشتن ورحمت است آن را به ما آموخته است .
مفتی اهل سنت لبنان آنگاه با اشاره به اهمیت آموزش در جامعه افزود : ما امروز دوباره باید به این موضوع فکر کنیم که اینها همه نیاز به آموزش دارد لذا باید به فرزندان مان این مفاهیم را بیاموزیم ودر برنامه ریزی های درسی مدارس این نکات را بگنجانیم و به کودکانمان آموزش دهیم که چگونه باید یکدیگر را دوست بداریم وبه هم احترام بگذاریم.ما باید به
آنها یاد بدهیم که به عقاید وسنت های دیگران احترام بگذارند حتی اگر کسانی غیر از ما ومتفاوت با ما باشند.
ما باید به یاد آوریم که اسلام در این باره چه گفته واز ما چه میخواهد . بر اساس آموزه های اسلام باید با هم هماهنگ ومتحد باشیم وبا یکدیگر در صلح و دوستی زندگی کنیم واین پیام اسلام را همواره منتشر و به دیگران منتقل کنیم.
بیاد آوریم که پیامبر اسلام (ص) در این باره چگونه عمل کرد ،با دیگران چه رفتاری داشت و با غیر مسلمانان چه معامله ای کرد. بنابراین ما می توانیم این رفتار پیامبر (ص) را الگو قرار داده .چیزهای زیادی از آن یاد بگیریم و البته به فرزندانمان هم بیاموزیم.
 ما می توانیم از وحدت به بسیاری از چیزها دست یابیم . باید به سمت آنچه که خداوند از ما خواسته حرکت کنیم، گسترش نسل بشر و انتشار پیام وسخن خداوند در جهان جزء وظایف ماست وهمکاری و مشارکت ما برای ساختن این زندگی مشترک وساختن این جهان باید بر اساس رحمت وسودمندی برای همگان استوار باشد.
واین پیامی است که باید برای امروز وفردای جهان به آن عمل کنیم.
 
https://taghribnews.com/vdcdz50f9yt0jo6.2a2y.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی