تاریخ انتشار۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : 202129

بیانیه پایانی ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع)

این بیانیه که در سه محور تنظیم شده باهشدار نسبت به هرگونه حركت فرقه ای و جدایی طلبانه در كشورهای اسلامی، و بر حفظ تمایت ارضی کشورهای اسلامی تأكید شده است .
بیانیه پایانی ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع)
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در مراسم اختتامیه ششمین مجمع جهانی اهل بیت (ع) بیانیه پایانی بدین شرح قرائت شد:
 
خداوند بزرگ را بر نعمت برگزاری ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و كنگره بزرگداشت امام سجاد (ع) شاكریم.
 
این اجلاس باشكوه با حضور بیش از 500 میهمان از 130 كشور جهان به مدت چهار روز از تاریخ 24 تا 27 مرداد 94 برابر با 29 شوال تا 3 ذی‌القعده برابر با 15 تا 18 اوت 2015 میلادی در تهران همزمان با آغاز دهه كرامت برگزار شد.
 
این اجلاس باشكوه با ادای احترام به حضرت امام خمینی (ره) آغاز و با تشرف به محضر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و بهره مندی از رهنمودهای حكیمانه و تجدید بیعت با معظمٌ له ادامه یافت. 
 
الف ـ مباحث مربوط به مسائل پیروان اهل بیت (ع)
1ـ وحدت بیت شیعی باید به عنوان اصلی ترین موضوع مورد توجه به پیروان اهل بیت (ع) قرار گیرد و نباید اجازه تندروی و شكل گیری جریان های منحرف منتسب به تشیع در میان شیعیان جایی پیدا كند و با تمام توان از نفوذ دشمن در صفوف پیروان اهل بیت (ع) جلوگیری شود.
 
2ـ مساجد به عنوان اصلی ترین سنگر معرفی اسلام و فرهنگ و معارف اهل بیت (ع)‌باید جایگاه اصلی و مهم خود را بازیابد و توجه به مساجد به عنوان مهم ترین ركن و نهاد دینی و اقامه شكوهمند نماز جمعه و جماعت و احیای قرآن و سنت نبوی (ص) و نهج البلاغه و معارف اهل بیت (ع) وجهه همت پیروان اهل بیت (ع) قرار گیرد.
 
3ـ نقش بی بدیل ولایت فقیه و رهبری با انقلاب شكوهمند امام خمینی (ره) آغاز و با پایمردی و استقامت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ادامه یافت، به گونه ای که اقتدار و صلابت امروز تشیع مرهون مواضع قاطع معظمٌ له است.
 
4ـ حوزه های علمیه این شاخص ترین كانون حفظ اسلام و معارف غنی آن باید در سراسر جهان بیش از پیش تقویت گردد و علما و روحانیون به عنوان مرزبانان اصیل اسلام ناب محمدی (ص) باید مورد تجلیل و تكریم پیروان اهل بیت (ع) قرار گرفته و تبعیت از مرجعیت و روحانیت به عنوان فریضه اصلی غیرقابل انكار مورد توجه و عنایت همگان قرار گیرد.
 
5ـ از ملت بزرگ و شجاع و مسئولین عراق به خاطر تبعیت از مرجع بزرگ شیعه حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی) و دفاع جانانه و فداكاری های بی نظیر آنان تشكر می کنیم.
 
6ـ دانشگاه ها و مراكز علمی باید به عنوان كانون تولید علم و تربیت كادرهای فرهنگی علمی و اجرایی مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرد و پیروان اهل بیت (ع) نباید از توجه به این مراكز غفلت ورزند و سعی کنند كه هر چه بیشتر از سكولار شدن آن جلوگیری کرده و الگوی اسلامی شدن دانشگاه ها را نصب العین خود قرار دهند.
 
7ـ توسعه و تقویت فرهنگ غدیر، عاشورا، اربعین و مهدویت به عنوان اركان و ارزش‌های اصلی مكتب اهل بیت (ع) مورد توجه قرار گیرد و اكنون كه بحمدالله با سقوط طاغوت عراق مراسم اربعین حسینی در جهان به عنوان رمز اقتدار و عزت شیعی جلوه گر شده همواره باید در غنا و عمق‌بخشی و تقویت آن تلاش گردد.
 
8ـ صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد (ص) باید با تعمق و تأمل در مفاهیم والای آن مورد بازخوانی قرار گیرد و اهمیت دعا به عنوان محوری ترین راه ارتباط خالق و مخلوق مورد توجه و اهتمام خاص پیروان اهل بیت (ع) باشد.
 
9ـ اعزام مبلغ و  به كار گیری مبلغان مسلط به زبان و فرهنگ و آداب ملل از اهمیت خاصی برخوردار است. ما ضمن توصیه به بهره گیری از این شیوه كارآمد توجه همگان را به استفاده از ابزارهای نوین در فضای مجازی و تأسیس پایگاه های اطلاع رسانی و ایجاد شبكه های رادیو تلویزیونی و مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ رسانه ای غرب اقدام نمایند.
 
10ـ خانواده به عنوان محوری ترین كانون تربیتی زن به مثابه پایه گذار رشد فكری و معنوی فرزندان كه به فرموده امام راحل (ره) "مرد از دامن زن به معراج می رود" باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و به منظور حفظ و صیانت از حریم خانواده در مقابل تهاجم فرهنگی باید توان مضاعف به كار گرفته شود.
 
11ـ به منظور ارتقای وضعیت فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی پیروان اهل بیت (ع) شایسته است از تمامی ابزارها و امكانات بهره گیری شود و با ایجاد تشكل های حقوقی سیاسی و اجتماعی از حریم و حقوق و كیان پیروان اهل بیت (ع) در جهان و به ویژه در مجامع بین المللی دفاع كرد.
 
12ـ ایجاد اشتغال و توانمندسازی مالی و اقتصادی و اصلاح وضع معیشت شیعیان و ایجاد صندوق های قرض الحسنه و مراكز فنی و حرفه ای و سعی در رفع محرومیت از خانواده های ایتام و فقرای شیعه و تأسیس مراكز خیریه و كمك به محرومین باید مورد توجه توانمندان و ثروتمندان پیرو اهل بیت (ع) قرار گیرد و اقتدا به سیره و روش امیرالمؤمنین (ع) در این زمینه می تواند راهگشا باشد.
 
ب ـ جهان اسلام
13ـ شركت كنندگان در اجلاس با ابراز نگرانی از روند رو به گسترش افراطی گری و خشونت در جهان به ویژه در عراق، سوریه ، لبنان ، افغانستان ، پاكستان و یمن ضمن محكوم كردن این اقدامات و جنایات تكفیری ها بر حفظ اعتدال و عقلانیت در جهان تأكید نموده و استفاده از هر گونه ابزار بازدارنده را توصیه نموده و از دولت ها می خواهیم تا از حقوق و آزادی های دینی و مذهبی مسلمانان و پیروان اهل بیت (ع) حمایت کنند.
 
14ـ ما ضمن دفاع از مقاومت اسلامی و قهرمانانه مردم مظلوم فلسطین، سوریه، عراق، لبنان، یمن و بحرین حمایت خود را  از این مدافعان كرامت انسانیت، اخلاق و آزادی اعلام می کنیم.
 
15ـ وحدت امت اسلامی که مورد تأكید قرآن و سنت شریف نبوی و روایات ائمه اطهار (ع) و میراث گرانسنگ امام امت (ره) و مورد تأكید مقام معظم رهبری است باید به عنوان محوری ترین اصل اسلامی مورد توجه همگان قرار گیرد.
 
16ـ استكبارستیزی ، عدالت خواهی، حق طلبی و مبارزه با ظلم به عنوان میراث گرانقدر اسلام و اهل بیت نصب العین پیروان اهل بیت (ع) باشد.
 
17ـ ما دست دوستی به همه مسلمانان و كشورهای اسلامی جهان می دهیم و نسبت به هرگونه حركت فرقه ای و جدایی طلبانه در كشورهای اسلامی هشدار داده و بر حفظ تمایت ارضی کشورهای اسلامی تأكید می ورزیم.
 
ج‌ـ جامعه جهانی
18ـ پیام مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به جوانان و دانشجویان اروپا و امریكا به عنوان نقشه راه و مرامنامه جاوید در تعامل با پیروان سایر ادیان و دستورالعمل همیشگی برای مقابله با جوسازی های استكبار و سلطه رسانه‌های بیگانه و نفی اسلام‌هراسی و بزرگنمایی توان و قدرت استكبار غرب است.
 
19ـ ما در جهت بسط عقلانیت، منطق ، اعتدال و نفی هرگونه خشونت و افراطی گری بر همكاری با جامعه جهانی و پیروان سایر ادیان تأكید می کنیم.
 
در خاتمه ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر جهان اسلام و طلب رحمت و مغفرت و علو درجات برای همه اعضای درگذشته مجمع و پیروان اهل بیت و بزرگوارانی که از این جهان رخت بربسته اند، علی الخصوص دبیركل سابق مجمع جهانی اهل بیت (ع) علامه نستوه مرحوم آیت الله آصفی (ره) را گرامی داشته و برای آن بزرگوار از درگاه خداوند متعال درجات متعالی در اعلی علیین خواستاریم.
https://taghribnews.com/vdcdxx0xnyt0zf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی