تاریخ انتشار۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۱
کد مطلب : 243421

هشدار ها و روشنگری های راهبردی رئیس دانشگاه الازهر

شیخ الازهر در سخنان خود در «همایش اهل سنت» تصریح کرد که: هدف ما وحدت و تقریب، میان مسلمانان است همچنانکه در گذشته نیز وحدت و اتحاد بین فرقه ها ومذاهب اسلامی وجود داشته و مقوله ای بنام تکفیر آنچنان که امروز بکار گرفته می شود، وجود نداشته است.
هشدار ها و روشنگری های  راهبردی رئیس دانشگاه الازهر


 
بسمه تعالی
 
 
هشدار ها و روشنگری های  راهبردی رئیس دانشگاه الازهر
    

     
       «احمد الطیب»
شیخ الازهر در سفر این هفته به چچن،  سخنان مهم وروشنگرانه ای را در خصوص «جریان تکفیر» بیان کرد و ضمن تشریح آموزه های ضد اسلامی گروهک های تکفیری، اهل سنت را از طرفداری از جنایاتی که به وسیله این گروهک ها و با عنوان «جهاد» صورت می گیرد، مبرا دانست.

      «احمد طیب» که به منظور شرکت در همایشی با عنوان «اهل سنت چه کسانی هستند؟» به «چچن» سفرکرده بود، در سخنان خود به ریشه های پیدایش فرقه ها و مذاهب اسلامی پرداخت و  براین امر تأکید کرد که اگر به صدها سال پیش بازگردیم، خواهیم دید که، وحدت میان مسلمانان اصل مورد احترام بزرگترین صاحبنظران مسلمان بوده، چنانکه کتب و نوشته های علمای اسلامی درآن زمان نیز، نشانگر آنست که آنان با وجود برخی از اختلافات در اصول و فروع، به هیچ وجه تکفیر مسلمانان را از این لحاظ جایز نمی دانستند.    

         پیداست که این نوع سخنان روشنگرانه شیخ الازهر،  راه  بر از سوءاستفاده های بی اندازه ای که در عصر حاضر و به نام اهل سنت،  از تعالیم اسلامی صورت می گیرد، می بندد و امکان بهره برداری های سوء دشمنان را از تفاوت برداشت های مذاهب مختلف اسلامی، از میان می برد؛ آن هم در مقطعی از زمان که،  اشخاص و عناصری از هر جهت بی صلاحیت،  در جایگاه صاحبان فتوا قرار می گیرند و با  صدور فتاوی باطل، زمینه های اجرای انواع سیاست های توطئه آمیز قدرت های استعماری را فراهم می کنند.  

       البته شیخ الازهر پیش از این  با اتخاذ برخی از مواضع واقع بینانه در خصوص جریان تکفیر، این خوش بینی را ایجادکرده بود که دانشگاه الازهر، سرانجام  مسئولیت بزرگ و بسیار سنگین خود را در شرایط امروز ایفا خواهد کرد و گام در راهی خواهدگذارد تا از ادامه و استمرار سیاست ها تفرقه افکنانه در جهان اسلام جلوگیری شود.  چنانکه شیخ الازهر در سخنرانی های رمضان امسال خود، فتاوی و تفکرات جریان‎های تکفیری را برگرفته از افراط و زیاده روی دانست و افکار و اندیشه‎های تکفیری‎های را بی ارتباط با دین مبین اسلام توصیف نمود.

     و اینک شاهدیم که «احمد طیب» در همایشی با حضور 200 تن از علمای واندیشمندان اهل سنت که در «چچن» برگزارشد با صراحت بیشتر و به طور مبسوط تر به این مقوله پرداخته است.

       شیخ الازهر در سخنان خود در «همایش اهل سنت» تصریح کرد که: هدف ما وحدت و تقریب، میان مسلمانان است همچنانکه در گذشته نیز وحدت و اتحاد بین فرقه ها ومذاهب اسلامی وجود داشته و مقوله ای بنام تکفیر آنچنان که امروز بکار گرفته می شود، وجود نداشته است.

      از نکات بسیار مهم دیگری که «احمد طیب» در سخنان خود در همایش اهل سنت به آن پرداخت، موضوع چگونگی رابطه «عقل» و «نقل» از دیدگاه علمای بزرگ مسلمان در گذشته  است. وی تصریح کرد که شخصیت بزرگی همانند: «ابوالحسن اشعری» به عنوان امام اهل سنت وجماعت، یک هماهنگی بین نقل وعقل بوجود آورد. وی به عقل احترام می گذاشت و هیچ کدام از اهل قبله را تکفیر نکرد. احمد طیب سپس تاکید کرد که کسانی که در حال تکفیر مسلمانان وریختن خون آنها هستند، اقداماتشان را نباید جهاد تلقی کرد.
 
 
 
 
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcdxs0xfyt0oo6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی