تاریخ انتشار۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : 198422

آغاز به کار دبیر خانه توسعه علوم و فن آوری کشور های اسلامی/ دکتر گلرو: نیل به اقتصاد دانش بنیان نقشی انكار ناپذیر در وحدت ملتهای مسلمان دارد

تنا- اختصاصی
دبیر خانه توسعه علوم و فن آوری کشور های اسلامی با هدف استراتژی وحدت، ایجاد بستر لازم برای کار آفرینی و ایجاد ظرفیت برای مؤسسات خصوصی شکل گرفته است.
آغاز به کار دبیر خانه توسعه علوم و فن آوری کشور های اسلامی/ دکتر گلرو: نیل به اقتصاد دانش بنیان نقشی انكار ناپذیر در وحدت ملتهای مسلمان دارد
به گزارش خبرنگار تقریب، "محمد رضا گلرو" رئیس دبیر خانه توسعه علوم و فن آوری کشورهای اسلامی روز سه شنبه در نشست خبری ضمن اعلام  راه اندازی دبیر خانه توسعه علوم و فن آوری کشور های اسلامی اظهار داشت:  امروز دشمنان جهان اسلام برای ضربه زدن به اسلام از اندک روزنه های تفرقه بهره می گیرند و از این روزنه ها ورود پیدا کرده و به اسلام ضربه می زنند.
 
وی اظهار داشت: ایجاد گروههای تکفیری و حرکت های ضد انسانی که هدف اصلی آنها تخریب چهره اسلام است تنها موفقیتی است که دشمنان اسلام طی سال های اخیر برای خود ایجاد کرده اند و این موفقیت ها نیز فقط از طریق تفرقه بوده است.
 
دکتر گلرو در ادامه با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از کلیدی ترین و مهمترین واژگان انقلاب اسلامی وحدت بوده و همه بزرگان انقلاب اسلامی از جمله امام راحل و مقام معظم رهبری همواره بر وحدت تأکید داشته اند.
 
معاون امور اجرایی و برنامه ریزی مجمع اظهار داشت: سال هاست که در حوزه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در مبنای نظری و حوزه فقهی کارهای بسیار جدی صورت گرفته است و عملا امکان تقریب مذاهب اسلامی به وسیله فلسفه نظری به اثبات رسیده است.

وی افزود: رویکرد مجمع جهانی تقریب از آغاز تا کنون بر برگزاری اجلاس در میان علما و نخبگان استوار بوده است اما از سال 93 و با تدبیر آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب رویکرد مجمع توسعه پیدا کرد و مجمع تقریب به حلقه های مختلف جامعه نیز ورود پیدا کرد.
 
 معاون امور اجرایی و برنامه ریزی مجمع افزود: مجمع جهانی تقریب برای اینکه بتواند به زبان مشترکی با اقشار مختلف دست یابد و از این زبان برای مستحکم تر کردن پیمان وحدت استفاده کند اقدام به دعوت از اقشار مختلف در بیست و هشتمین کنفرانس وحدت نمود و در حاشیه این کنفرانس نشست هایی در حوزه های رسانه، بازرگانان، احزاب، علمای مقاومت، بانوان و دانشگاهیان برگزار کرد .
 
وی با بیان اینکه یکی از حوزه هایی که بین افراد جامعه همگرایی ایجاد می کند حوزه فن آوری و علم است، اظهار داشت: الان نرخ رشد علم در ایران قابل رقابت با کشور های صنعتی است و به این ترتیب امروز می توانیم آنرا به سایر کشور های اسلامی پیشنهاد و ارائه کنیم.
 
رئیس دبیر خانه توسعه علوم و فن آوری کشورهای اسلامی افزود: ما می خواهیم به کشور های اسلامی اعلام کنیم که از یک توان و دانشی برخوردار هستیم و می خواهیم آنرا در فضای وحدت با این کشورها به اشتراک بگذاریم و همچنین از دانش سایر کشورهای اسلامی نیز بهره بگیریم.
 
وی اظهار داشت: دبیر خانه توسعه علوم و فن آوری کشور های اسلامی با هدف استراتژی وحدت، ایجاد بستر لازم برای کار آفرینی و ایجاد ظرفیت برای مؤسسات خصوصی شکل گرفته است.
 
معاون امور اجرایی و برنامه ریزی مجمع همچنین افزود: در حاشیه کنفرانس وحدت سال جاری اولین کمیسیون مرتبط با توسعه علوم و فن آوری کشور های اسلامی برگزار خواهد شد.
 
رئیس دبیر خانه توسعه علوم و فن آوری کشورهای اسلامی اظهار داشت: تاکنون اقدامات خوبی در دبیر خانه علوم و فن آوری کشور های اسلامی صورت گرفته و مقدمات راه اندازی دفتر این دبیر خانه در چندین کشور اسلامی فراهم شده و هدف ما این است که در همه کشور های اسلامی این دبیر خانه دارای دفتر مستقل باشد.
 
معاون امور اجرایی و برنامه ریزی مجمع اظهار داشت: هم اكنون این دبیرخانه با بهره گیری از متخصصین این حوزه ایجاد گردیده و همكاری با مجموعه هایی منجمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ،وزارت علوم ،وزارت صنعت،معدن و تجارت، وزارت ارتباطات،وزارت بهداشت، وزارت جهاد و غیره در دستور كار این مجموعه است. لازم است به مطلب بسیار مهمی در این خصوص اشاره نمایم و آن استفاده از ظرفیت فوق العاده بخشهای خصوصیست.
 
وی افزود: ما كلیه فرآیندهای اجرایی در كشورهای اسلامی را با مشاركت و همراهی بخشهای خصوصی خدماتی ترسیم نموده ایم لذا استفاده از ظرفیت بخشهای خصوصی خدمات تخصصی تجاری سازی و شركتهای فعال در حوزه صادرات از اهداف جدی این مجموعه است. این دبیرخانه صرفا بستر ساز و حامی ارتباطات بین المللی با كشورهای مسلمان بوده و این امكانات در اختیار بخشهای خصوصی قرار خواهد گرفت.
 
معاون امور اجرایی و برنامه ریزی مجمع افزود: با توجه به سوابق ارتباطی بخشهای خصوصی، كشورهای تركیه، قزاقستان، مالزی ، لبنان و آذربایجان در اولویت ارتباطیست اما همه كشورهای اسلامی و ملتهای مسلمان مورد نظر ما هستند كه با توجه به ظرفیتهای ارتباطی و زیر ساختی به تدریج در این خصوص اقدام خواهیم نمود.
 
دکتر گلرو اظهار داشت: با توجه به تكلیف عمومی مبنی بر اجرای سیاستهای مورد تاكید مقام معظم رهبری و با استناد به اسناد بالا دستی منجمله برنامه ششم توسعه این دبیرخانه با هدف توسعه علوم و فناوری و ایجاد ارتباطات اقتصادی خصوصا در حوزه فناوری های نوین فی مابین كشورهای اسلامی ایجاد گردیده است. همانطور كه مستحضرید بند ٧٩ قانون برنامه ششم به صورت مستقیم به این موضوع اشاره داشته و ما امیدواریم با تاسیس این مجموعه اقدامات عملی در این خصوص محقق گردد.
 
وی پیرامون اولویت های این دبیر خانه نیز گفت: بدون شك رشد اقتصادی كشورهای اسلامی و نیل به اقتصاد دانش بنیان  نقشی انكار ناپذیر در وحدت جهان اسلام و ملتهای مسلمان دارد . ایران اسلامی همواره در دستیابی به قله های دانش پیشتاز بوده و این وظیفه همه ماست كه با تقویت بخشهای خصوصی دانش بنیان و نهادهای علمی این تجربیات را به جهان اسلام معرفی نماییم همچنین می بایست با تمام توان در كسب تجارب سایر ملل اسلامی در این حوزه مهم و تاثیر گذار نیز حركت نموده و از دانش و تجربه نخبگان جهان اسلام استفاده نماییم. این موضوع برای مجموعه تقریب مذاهب موضوعی مهم و بنیادین است و ما سعی داریم با استفاده از ظرفیتهای بالقوه این مجموعه و ارتباطات موجود در كشورهای اسلامی راه را برای ارتباط بخشهای خصوصی دانش بنیان كشورهای اسلامی هموار نماییم.
https://taghribnews.com/vdcdxj0fxyt0no6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی