تاریخ انتشار۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۵
کد مطلب : 260431
متکی در همایش وحدت و تمدن سازی نوین اسلامی در دانشگاه همدرد دهلی:

در وحدت تمدن شکل می گیرد/ تمدن ها نوعا در زادگاه ادیان پدیدار شده اند

معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: در وحدت تمدن شکل می گیرد و در اختلافات، تمدن ها نابود می شوند.
در وحدت تمدن شکل می گیرد/ تمدن ها نوعا در زادگاه ادیان پدیدار شده اند
به گزارش خبرگزاری تقریب، "منوچهر متکی" معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب طی سخنانی در همایش "وحدت و تمدن سازی نوین اسلامی" در دانشگاه همدرد دهلی، اظهار داشت: در جوامع بشری، تمدن ها همواره نماد فرهنگ ها بوده اند و فرهنگ ها برآیند اعتقادها، باورها، آداب، رسوم و رفتار اجتماعی انسان ها می باشد.
 
وی با بیان اینکه شناخت محتوی و جلوه های تمدنی از دو طریق امکان پذیر است، اظهار داشت: یکی مطالعه آثار مکتوب برجای مانده از مردمان متعلق به یک تمدن که به ما مبانی اندیشه ای و باورهای فکری و اعتقادی جامعه مرتبط به آن تمدن را به ما می شناساند و دوم: مشاهده و بررسی آثار و جلوه های پیرامونی یک تمدن که در عرصه های هنر و ادبیات، معماری و شهرسازی، تدوین مقررات و  قوانین اداره جامعه و نحوه حکمرانی سبک زندگی و نظام آموزشی، چگونگی نگاه و تعامل با طبیعت و محیط زیست و بالاخره رفتار فردی و اجتماعی آحاد جامعه و تعامل آنها با یکدیگر خودنمایی می کند.
 
متکی افزود: از طریق نخست ما به منظومه ای فکری و مانیفیست اندیشه ای یک تمدن پی می بریم و از طریق دوم با پیکر بندی، ساختار سازی و جلوه های بیرونی و نمادین آن تمدن آشنا می شویم.
 
معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: یک نکته مهم در چاوش های تمدنی آن است که تمدن سازی در هر سرزمینی و جامعه ای نسبتی مستقیم دارد از یک سو با جان مایه های فکری و اعتقادی بالنده و ظرفیت گفتمان سازی برآمده از آن باورها و از سوی دیگر ذوق و خلاقیت مردمان آن سرزمین در پردازش فرهنگی و هنری در عرصه های مختلف.
 
وی افزود: نکته دیگر آن است که تمدن ها نوعا در زادگاه ادیان پدیدار شده اند به عبارت دیگر ادیان بزرگ ایجاد کننده تمدن ها بوده اند با نگاهی گذرا به ادیان کهن در هند و چین و شرق آسیا تا ادیان ابراهیمی در غرب آسیا در می یابیم که ادیان عموما در آسیا پدیدار شده و مأموریت خویش را آغاز کردند و دیگر اینکه عمده تمدن های بزرگ در این قاره کهن متولد شده اند.
 
متکی افزود: در مطالعه آموزه های ادیان و مذاهب نوعی هارمونی و هماهنگی مشاهده می شود اولین موضوع مورد اشاره همه ادیان توجه دادن به قدرت برتر در هستی که همانان خالق جهان و انسانهاست، می باشد. پرستشگاهها چه معابد، چه مساجد و چه کلیساها در جای جای جهان از زیباترین ، تخصصی ترین و پر هزینه ترین بناهای تاریخی هستند.
 
معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب افزود: دومین موضوع مورد اشاره ادیان پیروی از فرستادگان و پیامبران در زندگی فردی و اجتماعی و تعامل با یکدیگر است و سومین آموزه ادیان آن است که این جهان پایان کار نیست و سرای دیگری برای ارزیابی اقدامات ما در این جهان وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه سه اصل مهم ایمان به خدا، ایمان به رهبران دینی و ایمان به سرای دیگر فصل مشترک همه ادیان در قاره کهن آسیاست، اظهار داشت: این زیرساخت های هدایتی مشترک ادیان در آسیا، شباهت های جدی رفتار فرهنگی و نمادهای تمدنی را در مردمان اسیا موجب شده است، البته رفتار های متفاوت حکومت ها را باید از این اشتراکات فرهنگی تفکیک نمود که ظلم، بی عدالتی، فساد و قدرت طلبی برخی حکمرانان را از دایره هدایت ادیان خارج کرده است.
 
متکی تأکید کرد: در غرب غیر از یونان و روم قدیم خبری از تمدن نیست و غرب هیچ سهمی در تمدن سازی ندارد.
 
معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب در پایان تأکید کرد: در وحدت تمدن شکل می گیرد و در اختلافات، تمدن ها نابود می شوند.
https://taghribnews.com/vdcdsz0xfyt09o6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی