تاریخ انتشار۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : 212830
رییس جمهوری در نشست هیات های عالیرتبه ایران و بولیوی:

ایران آماده گسترش همکاری با بولیوی درهمه عرصه ها است/ تاکید بر علاقه مندی تهران برای گسترش مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین

رییس جمهوری با تاکید بر علاقه مندی تهران برای گسترش و تقویت همکاری با کشورهای آمریکای لاتین و از جمله بولیوی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است همکاری خود را با بولیوی به عنوان کشور دوست و انقلابی، در همه عرصه ها ارتقاء بخشد.
ایران آماده گسترش همکاری با بولیوی درهمه عرصه ها است/ تاکید بر علاقه مندی تهران برای گسترش مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی سه‌شنبه در دیدار رییس جمهوری بولیوی و نشست هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور گفت: ما آماده ایم تجربیات و توانمندیهای خود  را در بخش های مختلف فنی، مهندسی و کشاورزی در اختیار بولیوی قرار دهیم.
 
  دکتر روحانی با بیان این که ایران و بولیوی همفکری و همکاری‌های خوبی در مسایل مربوط به حوزه نفت و گاز و انرژی با یکدیگر دارند،  گفت: دو کشور می‌توانند در راستای منافع تولیدکنندگان و خریداران انرژی همکاری‌ خوبی داشته و روابط خود را گسترش دهند.
 
رییس‌ جمهوری با اشاره به ضرورت تکمیل پروژه‌ها و اجرای تفاهم‌نامه‌های میان دو کشور اظهار داشت: ایران و بولیوی اراده سیاسی لازم و کافی را  برای توسعه روابط در همه بخش‌ها از جمله اقتصادی، علمی، تجاری، فرهنگی و همکاری‌ها در حوزه انرژی و خدمات بهداشتی، درمانی و سرمایه‌گذاری  دارند و مسئولان کمیسیون مشترک دو کشور باید موانع موجود در مسیر توسعه همکاری‌ها و مناسبات را شناسایی و در جهت رفع آنها تلاش کنند تا بتوانیم از فضای روابط خوب دو کشور به خوبی در راستای گسترش همکاری‌ها و مناسبات بهره‌مند شویم.
 
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود  به همکاری و مشارکت دو کشور در مبارزه با تروریسم و یکجانبه گرایی اشاره کرد و افزود: معتقدیم در جهان امروز همه کشورها در مجامع بین‌المللی دارای یک رأی هستند و نباید کشوری به خود اجازه دهد تا در امور دیگر کشورها مداخله کند چرا که از دیدگاه ما استقلال و حق حاکمیت ملی کشورها حائز اهمیت بوده و این که کسانی بخواهند این حق ملتها را زیر پا بگذارند غیرقابل قبول خواهد بود.
 
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: معتقدیم در سوریه، عراق و یمن و نقاط دیگر باید با تروریزم مبارزه شود و کشورها نیز حق دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را ندارند. برای رفع معضلات، تلاش ها باید روی رسیدن به راه حل سیاسی در راستای خواست ملتها متمرکز شود.
 
رییس جمهوری با بیان این که امروز همه کشورهای جهان باید در برابر گروه‌های تروریستی ایستادگی و مقاومت کنند، گفت: نباید اجازه دهیم تا گروه‌های تروریستی اقدامات ضد انسانی خود را به آسانی انجام داده و حقوق ملت‌ها از سوی قدرت‌های زورگو تضییع شود.
 
"اوو مورالس" رییس‌ جمهوری بولیوی نیز در این نشست ضمن تقدیر از دعوت جمهوری اسلامی ایران از بولیوی برای حضور در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز گفت: این اجلاس برای کشورهای عضو بسیار حائز اهمیت بوده و برگزاری آن در ایران با شایستگی و موفقیت کامل صورت گرفت.
 
رییس جمهوری بولیوی همچنین با اشاره به روابط دوستانه دو کشور و تأکید بر ضرورت توسعه و گسترش همه‌جانبه مناسبات با ایران، به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مهندسان ایرانی در بولیوی اشاره کرد و خواستار ارتقاء سطح همکاری‌ها و انتقال توانمندی‌ها و تکنولوژی‌های فنی در بخش‌های مختلف از ایران به بولیوی شد.
 
وی با تجلیل از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم در جهان گفت: تروریسم با حمایت ابرقدرت‌ها همواره گریبان‌گیر کشورهای مستقل و ضد امپریالیسم بوده و باید همه کشورها در مسیر مبارزه با این معضل متحد بوده و با هم همکاری کنند.
 
https://taghribnews.com/vdcdsx0xzyt0fj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی