تاریخ انتشار۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : 262033
قاسمی:

در مورد انتقال سفارت آمریکا به قدس بین خود مقامات آمریکا اختلاف نظر است/مذاکرات بر سر اعزام حجاج مثبت پیش رفته است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در مورد موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس بین خود مقامات آمریکا اختلاف نظر وجود دارد، گفت: با سفر هیأتی از کنگره آمریکا به فلسطین نمی توان گفت که انتقال سفارت این کشور به قدس، عملی شده است.
در مورد انتقال سفارت آمریکا به قدس بین خود مقامات آمریکا اختلاف نظر است/مذاکرات بر سر اعزام حجاج مثبت پیش رفته است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار تقریب پیرامون سفر هیأتی از کنگره آمریکا به فلسطین و گفتگوی آنان با مقامات تل آویو در مورد انتقال سفارت آمریکا به قدس، ضمن محکوم کردن مجدد این اقدام گفت: با سفر چند نفر از اعضای کنگره آمریکا به فلسطین، نمی توانیم بگوییم این موضوع عملی شده است.

وی ادامه داد: مسئله پیچیده تر از این حرفهاست؛ حتی در میان خود آمریکائیها و مواضعی که در این خصوص در درون واشنگتن است، اختلاف نظر وجود دارد؛ باید صبر کنیم ببینم روند این حرکت به چه سمت و سویی پیش می رود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد مسأله حج هم گفت: مسؤولیت مذاکره در خصوص حج با سازمان حج و زیارت است؛ وزارت خارجه نقشی در این باره ایفا نمی‌کند؛ تا جایی که اطلاع دارم مذاکرات مثبت پیش رفته و برقراری ساز و کار برای امکانات کنسولی مورد مذاکره قرار گرفته است؛ با این حال این مسأله باید از سوی مسئولان سازمان حج بررسی شود.

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تأثیر برقراری احتمالی حج بر روابط دوجانبه ایران و عربستان گفت: روابط ایران و عربستان مقوله‌ای جدا از حج است و نباید این دو مسأله را به یکدیگر گره زد.

قاسمی  همچنین، ادعای جدید مسئولان بحرینی در خصوص ارتباط ایران با مسایل داخلی آن کشور را بی اساس دانست؛ وی گفت: حاکمان بحرین که عاجز از حل و فصل مسایل داخلی خود و پاسخ مناسب به مطالبات مدنی و مسالمت جویانه شهروندانشان هستند، هر از چندی اعتراضات مردم کشورشان را به جمهوری اسلامی ایران نسبت می دهند.

وی ادامه داد: بدیهی است فرافکنی روش مشترک همه نظام های سرکوبگری است که با مردم خود دچار مشکل می شوند؛ این روش هیچ گاه کمکی به حل بحران ها نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به دولت بحرین توصیه کرد، به جای توسل به روش های منسوخ و اصرار بر رویکرد امنیتی، تلاش کند با صداقت، عدالت و رعایت اصول اخلاقی با مردم خود رفتار کند.

قاسمی در خصوص اقدامات آل‌خلیفه علیه انقلابیون بحرین گفت: مواضع ایران درباره بحرین مشخص است؛ دولت بحرین به جای فرافکنی و ابجاد مشکل برای مردم خود نیاز به این دارد که رویکرد جدیدی داشته باشد و به جای امنیتی کردن فصا راهکار سیاسی و تعامل را در نظر بگیرد و امیدوارم درباره شیخ عیسی قاسم عاقلانه رفتار کند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مذاکرات سوریه گفت: تحولات آستانه و ژنو در حال طی کردن مسیر خود است؛  تلاش‌هایی برای برگزاری نشست ژنو ۴ تا قبل از سال نو در حال انجام است.

وی در خصوص دیدار روحانی و اردوغان در اسلام‌آباد یادآور شد: اجلاس اکو و سفر روحانی و حضور سران آن فرصتی را فراهم کرد تا پس از مدت‌ها و برای اولین بار پس از کودتای ناکام ترکیه، با تقاضای طرف ترک دیداری میان روحانی و اردوعان انجام شود؛  این ملاقات مهم ارزیابی می‌شود و تا حد بسیاری سازنده و مفید بود؛ به سرعت آخرین تحولات و مطالبی که میان دو کشور چه در مسائل دوجانبه و چه در موضوعات منطقه‌ای مطرح بود، بررسی شد؛ تفاهماتی حاصل شد که البته به معنای حل همه مسائل نیست، هنوز نیازمند رایزنی هستیم ولی نفس دیدار قابل توجه است.

قاسمی در خصوص ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر توصیه اروپا به آمریکا مبنی بر سخت‌گیری در اجرای برجام اظهار داشت: تا آنجا که اطلاع دارم مواضع اتحادیه اروپا درباره برجام روشن است و حامی برجام هستند و جزو طیفی هستند که در دستیابی برجام حضور داشتند و خبری دریافت نکردم که کسی مخالف برجام در اروپا باشد، بلکه احساس من این است که آنها حامی برجام هستند و می‌خواهند روابطشان را توسعه و تعمیق دهند؛ سفر مسؤولان اروپایی به تهران و انعقاد قراردادهای تجاری و اقتصادی نشانه ای از همین مسأله است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش برای بهبود روابط تهران و قاهره گفت: مصر کشور مهمی در جهان اسلام و منطقه است؛ در حد دفتر حافظ منافع دفاتری را داریم که نسبتا فعال هستند و تماس‌های لازم را انجام می‌دهند؛ امیدوارم بر موانع موجود فائق آمده و روابط تحت شرایطی بهبود نسبی پیدا کند و ارتقا یابد اما روابط دوسویه است و یکجانبه نیست و شرایط باید در هر دو پایتخت فراهم شود، تا گام‌های لازم برای همسویی برداشته شود؛ تغییری در روابط ایجاد نشده؛ گهگاهی هم دیدارهایی در سطوح مختلف انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر الجبیر به عراق گفت: روابط تهران و بغداد با ثبات است و تحت تاثیر این سفرها قرار نمی‌گیرد، مناسبات دولت و مردم ایران و عراق ادامه خواهد داشت؛ این سفرها برای ما مایه نگرانی نیست و اتفاقی در روابط ما رخ نمی‌دهد چون عمق روابط‌مان به گونه ای است که با این سفرها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

وی درباره سخنان مقامات امارات درباره جزایر سه‌گانه گفت: ما همواره بر ایرانی بودن جزایر سه گانه تأکید کرده‌ایم و با این سخنان بیهود و تکرارگویی واقعیت تغییر نمی‌کند.

قاسمی درباره مناسبات کنونی تهران و مسکو و فروش هواپیمای سوخو به ایران هم بیان کرد: روابط ما با روسیه در وضعیت بسیار خوبی است و می‌توانیم دوران اخیر را از بهترین روابط دوکشور بدانیم؛ در حوزه‌های مختلفی همکاری داریم و محدودیتی هم برای همکاری نداریم؛ یا در حال گفت‌وگو با یکدیگر برای همکاری هستیم یا گفت‌وگوها تمام شده و در حال اجرایی شدن آن همکاری هستیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه ادامه داد: مباحث برای خرید و فروش هواپیماهای غیرنظامی مطرح بوده و است و ان‌شاالله در آینده جزئیات بیشتری مطرح خواهد شد.

قاسمی در مورد احتمال پیوستن چین به مذاکرات آستانه هم گفت:مواضع چین روشن است؛ ولی در خصوص مذاکرات آستانه در ابتدا شاهد بودیم که برخی علاقه‌مند به افزایش تعداد کشورها بودند ولی اختلافات و مخالفت‌های شدیدی وجود داشت چون با افزایش کشورها ممکن بود روند کار با کندی روبرو شود و بر گره‌ها افزود شود؛ برای همین تأکید شد که در ابتدای کار، مذاکرات صلح محدود به سه کشور باقی بماند ولی به معنای آن نیست که کشوری اظهار علاقه‌ای برای عضویت در آن نکرده باشد و مذاکرات در همین سطح باقی بماند؛ چین نیز می‌تواند یکی از این کشورها باشد.

بهرام قاسمی درخصوص سفر رئیس جمهوری کشورمان به آفریقا گفت: بحث‌هایی در خصوص سفر وجود داشت و مکانیسم و تشریفات آن بررسی شد و پیش بینی می‌شد قبل از نوروز باشد ولی با توجه به عدم انجام همه مراحل مورد نیاز پیش از سفر، این سفر در اسفند نخواهد بود و تلاش می‌شود در فرصت لازم و حوصله بیشتر مسائل تشریفاتی انجام گیرد.

بهرام قلسمی در خصوص سفر پادشاه عربستان به برخی کشورها گفت: عربستان با درآمدهای ناشی از کاهش قیمت نفت تا حدی احساس ناراحتی دارد و تلاش دارد تا بتواند نوعی اجماع علیه سایر کشورها از جمله ایران به وجود آورد که این امر جدیدی نیست و این اقدامات ابتر راه به جایی نخواهد برد.

سخنگوی دستگاه دیپلماتیک کشورمان در خصوص موافقت جنبش حماس با تشکیل کشور فلسطین براساس مرزهای 1967 گفت: آرمان‌های فلسطین و فلسطینیان روشن است و عدول از آن خیانت است و در گذشته چنین مواضعی اتخاذ شده است، اما مجموعه فلسطین و مردمان آن تعیین‌کننده هستند و یک گروه خاص تعیین‌کننده نخواهد یود اما اینکه یک مقام رسمی چنین موضعی گرفته باشد را ندیده‌ام.

وی در خصوص مذاکره با عراق برای مهار ریزگردها گفت: وزارت خارجه در کنار سازمان محیط زیست با کشورهای مختلف در تماس بوده و کمیته‌هایی را تشکیل داده است؛ عراق یکی از مبادی این مشکل است اما با مشکلات ناامنی و تروریسم و مشکلات اقتصادی روبروست، وزارت خارجه با درک شرایط عراق سعی می‌کند که این موضوع را دنبال کند.

وی در خصوص سفر رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان و افزایش رشد اقتصادی دو کشور گفت: با توجه به زیرساخت‌های ایران و آذربایجان، حجم روابط متناسب با شأن همسایگی‌مان نیست؛ احداث خط‌آهن اقدام بسیار مهمی است که می‌تواند ادامه یابد و با تکمیل چابهار و سرمایه‌گذاری هند در آنجا اگر بتوانیم این روند را به خوبی ادامه دهیم این مسیر در خط سیر ثبات و استحکام بیشتر قرار خواهد گرفت؛ امیدوارم طی امسال و سال آینده حجم روابط را به بیش از رقم فعلی برسانیم که شدنی است؛ عبور ما از آذرباجان به سمت روسیه بر مناسبات ما با روسیه مؤثر است و نقش زیادی را به آذربایجان خواهد داد.

وی در خصوص عملیات موصل نیز گفت: دولت عراق تا کنون خوب عمل کرده و با شناخت از منطقه رفتارهای خوبی داشته و امیدواریم با همین درایت ادامه مسیر دهد و شاهد پاکسازی موصل از تمامی تروریست‌ها باشد و عراق کشوری امن و با ثبات شود ولی دشوراری‌های زیادی هست، اراده جدی و هوشیاری دولت عراق قابل توجه است و جامعه جهانی هم باید به آن‌ها کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص موضوع مظلوم میانمار و اجلاس مالزی گفت: ما در مسائل داخلی سایر کشورها نمی‌توانیم دخالت کنیم؛ ما شاهد نگارش نامه وزیر خارجه به دبیر کل سازمان ملل بودیم و نیز حضور فعال وی در نشست مالزی درباره میانمار بودیم و این تلاش را ادامه خواهیم داد؛ می‌توانیم به دولت میانمار توصیه کنیم که برای حفظ ثبات خود نگاهی دورنگر داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در بخشی از این نشست با اشاره به برخورد مأموران مرزی ترکیه با شهروندان ایرانی گفت: این موضوع جدیدی نیست و بعد از کودتای نافرجام ترکیه، شاهد وقوع مسائلی از این دست بودیم. ما شهروندان خود را به احتیاط ترغیب کردیم که با توجه به شرایط خاص ترکیه از سفر غیراضطراری بکاهند بر این اساس با مقامات ترکیه مذاکرات بسیاری انجام شد و اخبار برخورد با خاطیان این موضوع از سوی کشور ترکیه اعلام شد که البته این امر به تنهایی کفایت نمی‌کند و منتظر هستیم امنیت و وضعیت ویژه‌تری برای شهروندان ایرانی در مرزهای ترکیه ایجاد شود.

قاسمی گفت: به شهروندانی که قصد سفر به ترکیه دارند، توصیه می‌کنیم از طریق ناوگان هوایی سفر خود را ادامه دهند و از استفاده از مرزهای زمینی اجتناب کنند تا شاهد وقوع و تکرار مسائل این چنینی نشویم.

سخنگوی امور خارجه در پایان در واکنش به فرمان جدید مهاجرتی ترامپ تأکید کرد: پیش از این با فرمان اولیه مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا مواضع ایران در بیانیه‌ای اعلام شد اکنون نیز اگر فرمان جدیدی از سوی ترامپ صادر شود به تناسب آن موضع‌گیری می‌کنیم و همچون گذشته موضع‌گیری ما روشن است.

تهیه و تنظیم خبر: زهرا غلامی

 
https://taghribnews.com/vdcdsx0xsyt09z6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی