تاریخ انتشار۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : 294236
//ویژه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی//(19)

اسلام به تنهایی دارای قابلیتی است که باعث ایجاد تمدن نوین باشد/تاکید بر لزوم تبیین تشیع انگلیسی

تنا - استان قم
اندیشمند هندی : پیشنهاد من این است که یک بسته فرهنگی از مطالب مهم، کتب مراجع، کتب معتبر و پاسخ به سوالات که مربوط به وحدت امت است برای مبلغین مهیا شود . و یا حداقل چنین کتب و منابعی معرفی شوند.
اسلام  به تنهایی دارای قابلیتی است که باعث ایجاد تمدن نوین باشد/تاکید بر لزوم تبیین تشیع انگلیسی
خبرنگار تقریب(تنا) با حجت الاسلام والمسلمین علی هیمانی اندیشمند و پژوهشگر از کشور هندوستان، پیرامون موضوعاتی چون"تمدن نوین اسلامی"(که موضوع کنفرانس امسال وحدت اسلامی است)، و"تشیع انگلیسی"  گفتگویی انجام داده، که ماحصل آن در ادامه آمده است:
 
به نظر شما رهنمودهای قرآن کریم و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) چگونه باعث ایجاد تمدن نوین اسلامی خواهد شد؟
در تمام عالم اسلام تنها دینی است که دینامیک (Dynamic) و به روی پیشرفت هست. اسلام  به تنهایی دارای قابلیتی است که باعث ایجاد تمدن نوین باشد اما اگر منظور شما از "رهنمودهای قرآن کریم و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)" منهای علوم تجربی هست، أصلا امکان پذیر نیست. و اگر منظور شما همراه علوم تجربی باشد امکان پذیر هست اما این پیشرفت، پیشرفت ناقص خواهد بود. چون علوم تجربی فعلی ثمره غرب هست که با هدف خاص (غفلت از خدا و دین تدوین شده است). ثمره‌ای‌ شجره خبیث هیچ وقت ثمره طیبه نخواهد شد.
باید علوم تجربی از دل خود دین بجوشد مثل سیاست . ما سیاست اسلامی یعنی حکومت ولایت فقیه را برپا کردیم. مثل طب ؛ما طب اسلامی داریم. باید علوم دیگر هم از خود دین  بجوشد. آن وقت تمدن نوین اسلامی برپا خواهد شد آن هم کامل ترین و پیشرفته ترین تمدن خواهد شد.
 
با توجه به شرایط حساس جهان اسلام امروزه بیش هر زمان ضرورت وحدت عملی در منطقه احساس می شود ؛ جنابعالی چه راهکاری را برای رسیدن به وحدت و تقریب عملی پیشنهاد می کنید ؟
به نظر بنده برای رسیدن به وحدت راهکارهایی وجود دارد که می توان آنها را از سه گروه پیگیری کرد . مبلغین ، علما و داوطلبین
1.توسط مبلغین
مبلغین اگر چه مدافع وحدت هستند اما از لحاظ محتوا آمادگی ندارند. یعنی خودشان مطالب خاص در این مورد را آماده نمی کنند (مخصوصا در هند و پاکستان) و فقط به صورت گذرا یک اشاره به وحدت می کنند. پس لازم است که برای آنها محتوایی تهیه شود که معتبر و با پشتوانه محکم مثل حدیث، سنت و قرآن باشند که  بتوانند از بیانشان دفاع کنند.
غیر از محتوا باید جواب به شبهات و سوالهای سخت هم دم دستشان باشد.
پیشنهاد من این است که یک بسته فرهنگی از مطالب مهم، کتب مراجع، کتب معتبر و پاسخ به سوالات که مربوط به وحدت امت اسلامی است برای مبلغین مهیا شود . و یا  حداقل چنین کتب و منابع معرفی شود.
یک کارگاه باید برگزار بشود که توسط آن مبلغین یاد  بگیرند که در مقابل افرادی که باعث ایجاد تفرقه بین امت می شوند  باید چه رفتاری داشته باشند.
2)         توسط علمای مقیم
اکثر علما و طلاب که مقیم کشورهای اسلامی هستند برنامه های بلند مدت  5 ساله، 10 ساله ویا  20 ساله ندارند. اگر یک دفتر مرکزی در هر کشور افتتاح شود که هدف اصلی اش مهیا کردن برنامه های تقریبی و  وحدت آمیز و راهنمایی برای اجرای آن برای علماء و طلاب  مقیم باشد، می شود به هدف منظور برسیم.
3)         توسط داوطلبان (Volunteers)
افرادی هستند که برای رفاه و کمک مستضعفین کار می کنند، دلسوزانه از پول و وقت شان می گذرند اما اکثرشان یک سرپرست عالم ندارند و نمی توانند تشخیص دهند که کدام یک از فعالیت هایشان مفید و کدام غیرمفید است . لازم به ذکر است که آن دفتر مذکور نقش مهمی می تواند در راهنمایی چنین افرادی ایفا کند. این نیروی عظیم باید توسط علماء تدبیر شود و وحدت یکی از مهمترین هدف برنامه آنها قرار بگیرد.
 
با توجه به اینکه امروزه دشمن از راه های گوناگون در حال فعالیت و ایجاد تفرقه بین مسلمانان است و دشمن شناسی هم نیاز جوامع امروزی؛ به نظر شما در قضیه تشیع انگلیسی چگونه می توان به تبیین دشمن شناسی پرداخت؟
ساده ترین روش این است که "تشیع محمدی" تبیین شود تا مردم می توانند فرق بین « تشیع انگلیسی » و "تشیع محمدی" را ببینند و خودشان تشخیص بدهند که کدام یکی از این دو راه سعادت و باعث کمال می شود.
اما اگر می خواهیم مرحله وار کار بکنیم به این نکات توجه داشته باشیم:
اول اینکه بدانیم روش دشمن چیست؟ دشمن با دو روش در حال فعالیت است : 1_روش عقلی، برهانی و استدلالی .2_  روش احساساتی ؛ یعنی مردم را با تحریک احساساتشان به طرف خود دعوت می کنند.
نکته مهم این است که دشمن برای اجرایی کردن اهداف خود به صورت  روانشناختی وارد عمل می شود یعنی  اشغال ذهن آگاه و تربیت ذهن ناخود آگاه.
دوم اینکه محتوای فعالیت دشمن چگونه تهیه می شود؟ پاسخ اینست که دشمن مطالب را کاملا از احادیث و آیات استخراج می کند که برای عموم مردم مورد قبول است.
سوم اینکه چه شخصیت هایی را انتخاب می کند ؟ پاسخ : دشمن برای اهداف خود از شخصیت های معتبر استفاده می کند .
 
چه روشی برای مقابله با فعالیت های دشمن مفید است ؟
باید روشی را بکار ببریم که در مقابل روش دشمن مقاومت کند. اما اکثر مبلغین با این روشها ناآگاه هستند. مخصوصا روش روانشناختی که یکی از موفق ترین روشهای  دشمن در فعالیت هایش است .
 اگر یک مبلغ در روش روانشناختی مهارت داشته باشد، که چنین مبلغی کمتر یافت می شود، شکی نیست که نسبت به دیگر مبلغین موفقتر خواهد بود.
 
گفتگو و تنظیم : حسن باقری
https://taghribnews.com/vdcdso0x9yt0nx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی