تاریخ انتشار۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۴:۱۳
کد مطلب : 218438

فرضیاتی در خصوص انفجارهای اندونزی

برخی از تحلیلگران، نفت خیز بودن اندونزی را علت حضور خرابکارانه داعش دراین کشور می دانند و معتقدند که داعش، وابسته به مافیای بزرگ نفتی است و نه تنها درمناطق نفتی سوریه وعراق، بلکه در شمال آفریقا نیز در کنار عمده ترین مخازن نفتی حضور یافته است.
فرضیاتی در خصوص انفجارهای اندونزی
فرضیاتی در خصوص انفجارهای اندونزی
 
    وقوع 7 انفجار پیاپی در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی و سپس پذیرش مسئولیت آن ازسوی گروهک تروریستی تکفیری داعش، تحلیل ها واظهار نظرهای فراوانی را درپی داشته است. تحلیل ها واظهار نظرهایی که هریک به گونه ای می کوشند تا به دوسوال زیر نیز پاسخ می دهند :
 
1- کدام ویژگی ها، کدام سیاست ها و یا کدام سوابق،  اندونزی واقع در شرق آسیا را به محلی برای اجرای تحرکات خرابکارانه  گروهک تروریستی تکفیری داعش تبدیل کرده است؟
 
2- آیا وقوع انفجارهای اندونزی را می توان به معنی تغییر حوزه عملیاتی گروهک تروریستی تکفیری داعش، محسوب کرد؟
 
    در پاسخ به سؤال نخست، اغلب تحلیگران، به ویژگی های جمعیتی اندونزی که پرجمعیت ترین کشور اسلامی است (بیش از 248میلیون نفر که 86در صد آنها مسلمان هستند ) اشاره داشته و سوابق عملیاتی گروهک القاعده را دراین کشور، زمینه ای برای عملیات انفجاری گروهک داعش دانسته اند. چنانکه در برخی از نقاط دیگر جهان همانند: شمال آفریقا، مناطقی در افغانستان و آسیای مرکزی و همچنین مناطقی در سوریه وعراق ، گروهک القاعده جای خود را به گروهک داعش داده است.
 
    انفجار بزرگ 13 سال پیش درشهر «بالی» اندونزی از اقدامات گروه" جماعه الاسلامیه" وابسته به القاعده بود و از آن سال تاکنون، افراد زیادی به اتهام همکاری با القاعده دستگیر و مجازات شده اند.
 
    البته در سال های اخیر، اتهام «وابستگی به القاعده» ، به اتهام «وابستگی به داعش» تغییر پیدا کرده است. چنانکه  پلیس اندونزی هرچندگاه یک بار، از بازداشت اعضای شبکه های استخدام تروریست های داعش خبر می دهد که گروه هایی عمدتاً متشکل از زنان و کودکان را برای پیوستن به داعش در سوریه و عراق استخدام می کنند.  به گفته مقام‌های دولت اندونزی، حدود 300 تا 500 از شهروندان  این کشور به داعش پیوسته‌اند و تعدادی از «اندونزیایی ها» در نبرد برای داعش کشته شده‌اند و این به معنای وجود ارتباطاتی است که، فضای اندونزی را برای فعالیت داعش مساعد می سازد.
 
    با این حال برخی از تحلیلگران، نفت خیز بودن اندونزی را علت حضور خرابکارانه داعش دراین کشور می دانند ومعتقدند که داعش، گروهکی مافیایی است که به شرکت های بزرگ نفتی وابسته است و نه تنها  درمناطق نفتی سوریه وعراق بلکه در شمال آفریقا در کنار عمده ترین مخازن نفتی حضور یافته است  
 
   پاسخ به پرسش دوم :   واما در پاسخ به این پرسش که وقوع انفجارهای اندونزی را می توان به معنی تغییر حوزه عملیاتی گروهک تروریستی تکفیری داعش، دانست یا خیر؟ دودیدگاه کاملا متضاد وجود دارد:
 
     برخی بر این اعتقادند که با توجه به شکست ها وعقب نشینی های داعش در سوریه و عراق، این گروهک در صدد تغییر حوزه عملیاتی خود است و شمال آفریقا و شرق آسیا را برای فعالیت های تروریستی جدید خود برگزیده است. اما در مقابل، بسیاری از تحلیگران به زمینه چینی های داخلیِ فعالیت داعش در اندونزی اشاره دارند و شکست داعش در سوریه وعراق را در گسترش دامنه فعالیت داعش در اندونزی، بی تأثیر می شمارند.  
 
https://taghribnews.com/vdcdsj0xjyt0fo6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی