تاریخ انتشار۱۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : 226538

آژانس انرژی اتمی تعهد ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) با تاییدِ دوباره تعهد ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5، اعلام کرد ایران فراتر از تعهدات خود در این توافق عمل کرده است.
آژانس انرژی اتمی تعهد ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از پرس تی وی، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه (13 فروردین) پس از مذاکره با سران چین، روسیه، امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا درباره نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اعلام کرد: ایران فراتر از تعهدات خود در این توافق عمل کرده است.
 
آمانو پس از جلساتی که درحاشیه نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن برگزار شد، گفت: ایران افزون بر موافقت‌نامه پادمان‌ها با آژانس، به پروتکل الحاقی، به پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان‌پی‌تی) که بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران را ممکن می‌سازد نیز عمل کرده است.
 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: این صرفاً آغاز روندی است که سال‌ها به طول خواهد انجامید.
 
آمانو همچنین با تقدیر از تلاش‌های دیپلماتیکی که به این توافق تاریخی انجامید، خواستار سخت‌کوشی در اجرای روند برجام شد.
 
در 23 تیر 94، ایران و آژانس انرژی اتمی نقشه راهی برای «روشن کردن مسائل گذشته و حال» درباره برنامه هسته‌ای ایران، در وین پایتخت اتریش به امضا رساندند.
 
در همین روز، ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران به جمع‌بندی نهایی دست یافتند که بر اساس آن، در ازای لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و امریکا، تهران نیز بخش‌هایی از فعالیت‌ هسته‌ای خود را محدود می‌کند.
 
از زمان اجرایی شدن برجام در تاریخ 26 دی 1394 همه تحریم‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا، شورای امنیت و امریکا علیه ایران لغو شدند.
 
ایران پذیرفته است در مسیر اعتمادسازی موقتاً پروتکل الحاقی را بر اساس برجام اجرا کند.
https://taghribnews.com/vdcds90xjyt0xk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی