تاریخ انتشار۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۰
کد مطلب : 228347

تلفات کودکان در جنگ افغانستان

سازمان ملل متحد از افزایش شمار کشته‌ها و زخمی‌های به جا مانده از خشونت و تروریسم در میان کودکان افغان خبر داد.
تلفات کودکان در جنگ افغانستان
هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز یکشنبه (29 فروردین) گفت، جنگ شهری سبب افزایش کشته‌‌ها و زخمی‌ها در میان زنان و کودکان افغان در سال جاری میلادی (2016) شده است.


«جنگ افزارهای شهری نزدیک مدرسه ها و زمین های بازی، کودکان افغان را بیش از پیش در معرض خطر قرار می دهد.»
 
به گفته این نهاد، در سه ماهه نخست سال 2016 میلادی، 161 کودک کشته و 449 کودک دیگر زخمی شدند که در مقایسه با مدت سه ماهه مشابه آن در سال گذشته با افزایش 29 درصدی رو به رو بوده است.
دنیل بل، مدیر حقوق بشر یوناما در بیانیه‌ای گفت: «اگر جنگ و درگیری نزدیک مدرسه‌ها، زمین‌های بازی، خانه‌ها و درمانگاه‌ها همچنان ادامه یابد و طرف ها از سلاح‌های انفجاری همچون وسایل انفجاری دست ساز و خمپاره در این مناطق استفاده کنند، شمار وحشتناک کشته ها و زخمی‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند.»
بنا بر گزارش سازمان ملل همچنین، شمار تلفات غیرنظامیان در مدت مذکور به هزار و 943 تن از جمله 600 کشته و هزار و 343 زخمی رسید.
بر اساس این گزارش، تقریباً یک سوم قربانیان کودک هستند.


افزون بر این، شمار تلفات زنان نیز افزایش پنج درصدی را نشان می دهد.
در این مدت 52 زن کشته و 143 زن دیگر نیز زخمی شدند.


گروه طالبان به تازگی از آغاز «حملات بهاری» خود علیه نیروهای امنیتی افغان و نظامیان خارجی مستقر در این کشور جنگ زده خبر داده است.
طالبان روز سه شنبه (24 فروردین) در بیانیه‌ای اعلام کرد، در حملات موسوم به «عملیات عمری» عناصر این گروه «مواضع دشمن را در سراسر کشور هدف حملات گسترده قرار می‌دهند».
به گفته این بیانیه این حملات برای گرامیداشت ملا عمر، سرکرده پیشین این گروه انجام خواهد شد.
در این بیانیه به انجام «حملات شهادت طلبانه و تاکتیکی علیه مواضع دشمن» اشاره شده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد بمب گذاری انتحاری همچنان از گزینه‌های این گروه است.
انفجار موتور سیکلت بمب گذاری شده طالبان روز دوشنبه (23 فروردین) در مسیر اتوبوس حامل نیروهای امنیتی در شرق افغانستان، دست‌کم 12 کشته و 38 زخمی برجای گذاشته است.
https://taghribnews.com/vdcdoj0x5yt0xs6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی