تاریخ انتشار۱۰ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : 22154

گاز عراق به اروپا می رود

وزارت نفت عراق با اتحادیه اروپا چند تفاهم نامه مشترک امضا کرد که به موجب آن خط لوله ویژه ای برای انتقال گاز عراق از خاک ترکیه به اتحادیه اروپا احداث می گردد تا گاز طبیعی این کشور به اروپا انتقال یابد.
گاز عراق به اروپا می رود
به گزارش خبرگزاری تقریب، "عاصم جهاد" سخنگوی وزارت نفت عراق در این باره اظهار داشت: وزارت نفت در تلاش است تا با چندین شرکت خارجی فعال در بخش سرمایه گذاری نیز توافقنامه هایی امضا کند که به موجب آن توان کشور برای تولید گاز و توسعه میدان های مختلف گازی افزایش خواهد یافت.

وی از رقابت چهل و پنج شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در بخش گاز عراق خبر داد و گفت: تصمیم داریم عراق رابه یکی از صادرکنندگان گاز در جهان تبدیل کنیم.

عاصم جهاد زمان توسعه میدان های گازی عکاز، المنصوریه و سیبه را اوایل سپتامبر اعلام کرد. براساس پیش بینی ها ذخایر گازی عراق صد و ده تریلیون فوت مکعب تخمین زده می شود.

نهایی شدن صادرات گاز ایران به عراق

"مهندس جواد اوجی" معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: تفاهمنامه صادرات روزانه ۵ تا ۱۰ میلیون متر مکعب گاز میان ایران و عراق با حضور معاونان وزیران نفت دو کشور به امضا رسید.

اوجی با بیان این که هدف از سفر به کشور عراق، انعقاد قراردادی ۵ تا ۷ ساله برای صادرات روزانه ۵ تا ۱۰ میلیون متر مکعب گاز بوده است، گفت: طرف عراقی بسیار مشتاق و علاقه مند به واردات گاز از ایران است.

وی با تاکید بر این که در مذاکرات انجام شده، بهترین نقطه انتقال گاز ایران به عراق، منطقه ایلام و از طریق خط ششم سراسری گاز شناخته شد، گفت: عمده این مذاکرات در زمینه برطرف کردن نیاز عراق به گاز موردنظر و استفاده در بخش نیروگاه های این کشور صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: صادرات گاز ایران به عراق ۵ تا ۱۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود که در دو مرحله به مرحله اجرا می رسد.

وی با بیان این که در این رابطه کارگروه های فنی، حقوقی و مالی برای عقد قرارداد و مذاکرات لازم در کشورهای ایران و عراق تشکیل می شود، افزود: این تیم های کارشناسی با سفر به ایران، همچنین کشور عراق و مبادله نظرات، زمینه های عقد قرارداد نهایی را فراهم خواهند کرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز اظهار داشت: مسئله ترانزیت گاز ایران به سوریه و کشورهای اروپایی از خاک عراق، نیز موضوعی است که تصمیم های مناسبی در باره آن گرفته شد؛ به طوری که هم اکنون پیگیری های این موضوع از سوی کارگروه های یادشده به سرعت در حال انجام است.

https://taghribnews.com/vdcdof0x.yt0xk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی