تاریخ انتشار۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : 207845

سخنان نسنجیده و تند برخی از مسئولان دولت سعودی، بهانه ای برای مغرضان و کینه جویان

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بااشاره به حادثه تلخ منا گفت: هنوز هیچ کشوری که حجاجش را در این حادثه از دست داده ، از توضیحات عربستان قانع نشده است؛ زیرا ریاض وظیفه تأمین امنیت و سلامت حجاج را برعهده دارد و فرافکنی ‌های سعودیها از تقصیر آنها به خاطر سوء مدیریت نمی‌کاهد.
سخنان نسنجیده و تند برخی از مسئولان دولت سعودی، بهانه ای برای مغرضان و کینه جویان
آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه هم‌اندیشی قرآنی که با حضور محققان و پژوهشگران اسلامی از حوزه و دانشگاه برای نگاه امروزی به مفاهیم قرآنی برگزار می‌شود، با اشاره به سخنان نسنجیده و تند برخی از مسئولان دولت سعودی، افزود: با این سخنان نسنجیده، بهانه به دست یک عده مغرض و کینه‌جو می‌افتد که همیشه سعی در ایجاد و گسترش تفرقه بین «امت واحد» به‌ویژه شیعه و اهل سنت، می‌کنند و بیشترین سوءاستفاده را گروهک تروریستی داعش می‌کند که نشان داده که دشمن اصلی فرهنگ اصیل اسلامی است. به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام،وی با «خام و مغرور» خواندن بعضی از جوانان حاکمیت کنونی عربستان، گفت: عقلای جهان اسلام و مجامع بین‌المللی با هر مذهب و ملیتی باید وارد شوند و با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، نگذارند مسیر ریشه‌یابی این فاجعه و مذاکره برای حل مسائل مسدود شود که در آن صورت گروه‌های تندرو و تروریست میدان‌دار می‌شوند که نشان داده‌اند با زبان اسلحه و تهدید حرف می‌زنند و فقط به کشت و کشتار می‌اندیشند.

آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به ماه محرم که ماه عزاداری برای مظلومیت اهل بیت(ع) به‌ویژه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) است، بر ضرورت پرهیز از بیان سخنان و اشعار توهین‌آمیز و تفرقه‌افکن تأکید کرد و افزود: با توجه به جریحه‌دار شدن احساسات کل جهان اسلام اعم از سنی و شیعه، می‌توان از ظرفیت تریبون‌های نظام در مداحی‌ها، نمازهای جمعه، سخنرانی‌ها به‌ویژه صداوسیما، در جهت تقویت وحدت جهان اسلام استفاده کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف شدید از کشتار مسلمانان به دست همدیگر در افغانستان، عراق، یمن، سوریه، لیبی و دیگر کشورهای اسلامی، گفت: برای دشمنان اسلام و گروهک‌های جاهل و تندروی تروریستی، این بهترین حالت است که مسلمانان منابع اسلامی به‌ویژه نفت را به آنان می‌دهند و اسلحه می‌خرند و برادران دینی خود را می‌کشند.

آقای هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره مسائل داخلی، به‌ویژه برجام اظهار داشت: احقاق حقوق تاریخی ایران و صلح‌خواهی، دو اصل اساسی ایران در طول مذاکرات هسته‌ای و درنهایت در متن برجام است و بعضی‌ها هم در داخل و هم در خارج به خاطر اهداف سیاسی و منافع باندی، با این دو اصل مخالفت می‌کنند و چون در مسیر بهانه‌جویی قدم و قلم می‌زنند، ابایی ندارند از اخلاق اسلامی و انسانی نیز عدول کنند که بحمدالله رهبری نظام با هدایت و تدبیر و دولت با پشتکار و جدّیت، این مهم را به‌خوبی پیش برده‌اند و می‌برند.

وی تعامل با دنیا و جهان اسلام را از اهداف مصرّح جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی توصیف کرد و گفت: با همین دو اصل و با دفاع از حق ایران و مکتب اهل بیت(ع) باید از همه‌ ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره حمله روسیه به مخالفان و گروهک داعش در سوریه، با ارائه تحلیلی از امروز و آینده منطقه، تصریح کرد: سوریه از هم پاشیده و قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب، مطلوب رژیم جعلی صهیونیستی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گروه‌های تروریستی را زاییده جهل سیاسی، اجتماعی و دینی افراطیون و براساس توطئه‌های پیچیده دشمنان اسلام دانست و گفت: این گروهک‌های تروریستی، با عنوان «دولت اسلامی عراق و شام» که جز بدنامی برای مسلمانان نیست، بخش‌هایی از دو کشور مهم اسلامی در منطقه را اشغال کرده‌اند.

در ادامه جلسه، آقای رستگاری، به عنوان دبیر جلسه، اعیاد قربان و غدیر را تبریک و اتفاقات مسجدالحرام و منا را تسلیت گفت و گزارشی از اهداف و برنامه‌های این جلسه ارائه کرد.
https://taghribnews.com/vdcdo50xkyt0zj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی