تاریخ انتشار۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : 183897
استاد دانشگاه عربستان ؛

اختلافات مذهبی نباید سبب تفرقه بین مسلمانان شود

عدنان الشخص استاد دانشگاه عربستان: مذهب تشیع مسیر اجتهاد را مسدود نکرد بلکه آن را به شکل پویا نگه داشت و همین امر اسلام را در اوضاع کنونی حفظ کرده است.
اختلافات مذهبی نباید سبب تفرقه بین مسلمانان شود

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) دکتر عدنان الشخص، استاد دانشگاه و فعال اجتماعی و فرهنگی عربستان در گفتگو با خبرنگار رسا گفت: اتحاد اعتدال گرایان الگوی صحیح تبلیغ و نشر اسلام محمدی(ص) است و نباید اجازه داد اختلافات مذهبی باعث تفرقه بین مسلمانان شود.

دکترعدنان افزود: نه فقط مشترکات بلکه اختلافات نیز ابزاری برای غنی سازی فرهنگ اسلامی است و باید از آنها دراین مسیر بهره گرفت.
الشخص با بیان اینکه مهم‌ترین عامل زمینه‌ ساز اختلاف‌ در منطقه و جهان اسلام، تعیین نشدن اولویت‌ها است، ابرازداشت: زمانی که اولویت‌ها مشخص
و تعیین نشوند خود به خود تمرکز به امور حاشیه‌ای می‌رود.

استاد دانشگاه عربستان افزود: مذهب تشیع مسیر اجتهاد را مسدود نکرد بلکه آن را به شکل پویا نگه داشت اما دیگر مذاهب اسلامی باب اجتهاد را بستند؛ از این رو در ابتدای قرن بیستم با مشکلات جدی رو به رو شدند و با بازگشت به مذهب تشیع در این زمینه از آن یاری گرفتند و امروز این مذاهب پویایی خود را مدیون مذهب تشیع هستند.

الشخص با بیان این که برداشتن مانع روانی مهم ترین گام برای رسیدن به وحدت اسلامی است، ابرازداشت: طی دوره های گذشته افرادی تندرو از دو طرف به مقدسات یکدیگر توهین کردند و این مسأله سبب به وجود آمدن فضایی از کراهت میان مسلمانان شد.

الشخص افزود: همواره باید بر فعالیت افراد میانه‌رو تأکید شود تا بتوانند گامی عملی و جدی برای مواجهه با افکار تکفیری و جنایات تروریست‌ها بردارند.

فعال فرهنگی و اجتماعی عربستان گفت: اکنون جهان اسلام با یک معضل استثنایی و غیر عادی  روبرو است و این مسأله به سبب گسترش افراط گرایی و تندروی در جامعه اسلامی است.

وی افزود: امروز صدای افراط رساتر از صدای اعتدال و میانه روی است درصورتی که افراد معتدل در جهان اسلام اکثریت قاطع را تشکیل می دهند و این مسأله ای نگران کننده است.
https://taghribnews.com/vdcdns0f5yt0jj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی