تاریخ انتشار۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب : 262259

مراسم نکوداشت آیت الله واعظ زاده خراسانی برگزار شد

مراسم نکوداشت مقام علمی آیت الله واعظ زاده خراسانی موسس فقید دانشگاه مذاهب اسلامی عصر امروز چهارشنبه 18اسفند در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.
مراسم نکوداشت آیت الله واعظ زاده خراسانی برگزار شد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سخنانی در ابتدای این مراسم با اشاره به جایگاه والای آیت الله واعظ زاده در تقریب مذاهب اسلامی، تاکید کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی افتخار دارد در تعظیم یکی از شخصیتهای بزرگ تقریبی، عالم فرهیخته، فقیه نامدار و عالمی که در اغلب علوم اسلامی توانمند بود و آثار و اندیشه های ناب او گویای این مطلب است اقدامی انجام دهد و این مراسم را برگزار کند.
 
وی با بیان این که آیت الله واعظ زاده اسلام را آنطور که بود به جامعه منتقل کرد، اظهار داشت:نوع نگاه و قرائت او از کتاب و سنت یک قرائت ناب و آموزنده بود به همین خاطر نقش این شخصیت در تنویر افکار عمومی خصوصا نسل جوان کلیدی بود.
 
وی با اشاره به اقدامات تقریب گرای آیت الله واعظ زاده، گفت: آن بزرگوار اعتقاد داشت در عرصه تقریب باید کادرسازی کرد و همه پژوهشگران و صاحبان قلم در عرصه تقریب مورد تشویق آن شخصیت واقع می شدند.
 
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی در این مراسم با بیان این که آیت الله واعظ زاده عمر شریف خود را در راه آموختن، قلم زدن و تلاش برای حفظ وحدت و تشکیل امت واحده صرف نمودند، بیان داشت: حقیقتا ایشان مصداق بارز"عاش سعیدا و مات سعیدا" بود و به حق ایشان باید به عنوان یکی از شخصیتهای برجسته عرصه وحدت و تقریب مطرح شوند.
 
وی در ادامه با اشاره به آیه "انَّ هَذِهِ أُمَّتكُمْ أُمَّة وَاحِدَة وَأَنَا رَبّكُمْ فَاعْبُدُونِ"گفت:بر اساس این آیه درون امت چند عنصر مهم وجود دارد اول عنصر هدف دار بودن، دوم عنصر پویایی و حرکت و سوم نزدیک سازی امت به اهداف نورانی و مقدس.
 
حجت الاسلام رئیسی در ادامه بیان داشت:در این رابطه آنچه که اهمیت دارد این است که باید در امت یکپارچگی و هماوردی وجود داشته باشد و از اختلاف دوری کند؛ لذا باید به اصولی تکیه کرد که اختلافی در آن وجود ندارد.
 
وی با تاکید بر لزوم دشمن شناسی در دوره کنونی تاکید کرد: برای جامعه اسلامی هدفدار بودن یعنی دیدن صف دشمن که از ضرورتهای اجتناب ناپذیر است و با دیدن صفوف دشمن و دشمن شناسی که سعی در ایجاد شکاف در بین مسلمانان دارد، نسبت به این توطئه دشمن آگاه بود.
 
حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری نیز در سخنانی با تقدیر از برگزاری این مراسم، گفت: آن گونه که شایسته مقام علمی آیت الله واعظ زاده بود از او تجلیل نشد و باید بیش از این این عالم بزرگوار به جامعه معرفی می شد.
 
وی در ادامه اظهار داشت:مرحوم واعظ زاده یکی از پرورش یافتگان حوزه علمیه خراسان می باشد که این حوزه از حوزه های مهم علمیه جغرافیای شیعه می باشد و به برکت وجود مرقد مقدس ثامن الحجج(ع) این حوزه سترگ و عظیم آثار و بزرگانی را تقدیم جامعه اسلامی کرد و شیخ طوسی، شیخ طبرسی، محقق سبزواری، شیخ حر عاملی در دوران سابق و مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای و آیت الله واعظ زاده از پرورش یافتگان این حوزه بزرگ می باشند.
 
دکتر مروی در ادامه با اشاره به خصوصیات آیت الله واعظ زاده خراسانی، اظهار داشت:جامعیت در علوم مختلف فقه، رجال، کلام، تفسیر و... و سرآمدی ایشان در همه علوم، تواضع و فروتنی آن بزرگوار و دوری از شهرت، پرکاری و نشاط فوق العاده، زمانشناسی آن بزرگوار و حضور به موقع ایشان در عرصه تقریب از جمله ویژگیهای آیت الله واعظ زاده بود.
 
مولوی اسحاق مدنی عضو شورای عالی مجمع تقریب نیز در سخنانی در این مراسم اظهار داشت: یکی از ویژگیهای برجسته آیت الله واعظ زاده، علم و دانش بود؛ و فضیلت اصلی او علم کامل در زمینه های مختلف از جمله تاریخ اسلام،کلام، تفسیر، فقه و... بود و ایشان مصداق بارز این حدیث پیامبر(ص) یعنی"اطلبو العلم من المهد الی اللحد" بودند چون هم در خانواده عالم به دنیا آمدند و این ویژگی را تا پایان عمر حفظ کردند.
 
عضو شورای عالی مجمع تقریب به دیگر ویژگی آیت الله واعظ زاده اشاره کرد و گفت:یکی از خصوصیات اصلی ایشان تواضع بود و تواضع طبع اصلی او بود و این طبع را در بین همگان رعایت می کرد؛ مسئله مهمتری که در وجود ایشان نهادینه شده بود اعتقاد واقعی به وحدت اسلامی بود و ایشان بدون غل و غش این مسئله را پذیرفته و بر آن تاکید داشتند.
 
پخش پیام تصویری آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید پیرامون ابعاد شخصیتی، تاریخی و علمی آیت الله واعظ زاده از دیگر برنامه های این مراسم بود.
 
در پایان این مراسم که با حضور آیت الله تسخیری رئیس شورای عالی و آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و علما، اندیشمندان و اصحاب رسانه به انجام رسید، از کتابخانه دانشگاه مذاهب اسلامی که به نام آیت الله واعظ زاده مزین شده، رونمایی شد.
 
https://taghribnews.com/vdcdkx0xnyt09x6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی