تاریخ انتشار۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : 166959
لاریجانی در هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس کشورهای حوزه آسیا – اقیانوسیه:

جنایت‌های بشری و زیست محیطی در غزه ادامه دارد/جهان امروز با امواج تخریب محیط زیست مواجه است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از دو ماه است که رژیم اشغالگر صهیونیستی به اندازه توان تخریب بیش از شش بمب اتم، انواع بمب را بر سر مردم بی دفاع غزه فرو ریخته است، گفت: نتیجه چنین اقداماتی کشتار مردم مظلوم و تخریب بی سابقه محیط زیست غزه است.
جنایت‌های بشری و زیست محیطی در غزه ادامه دارد/جهان امروز با امواج تخریب محیط زیست مواجه است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "علی لاریجانی" روز شنبه یکم شهریور درهفدهمین نشست مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه آسیا – اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه پایدار اظهار داشت: با کمال تاسف این اقدامات جنایتکارانه با سکوت بی سابقه مجامع بین المللی به ویژه سازمان های مدعی حقوق بشر و بی تفاوتی بسیاری از دولت ها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از دو هزار انسان که اغلب کودک و نوجوان و پیر و سالخورده هستند به شهادت رسیده و هزاران نفر دیگر مجروح و معلول شده اند و ساختارها و تاسیسات شهری و منازل تخریب شده و آنچه که به موضوع این اجلاس مربوط می شود تخریب بی سابقه محیط زیست غزه است.

رییس مجلس یادآور شد: چنین اقدامات جنایتکارانه ای از سوی هم پیمانان صهیونیست ها و تروریست هایی که به دروغ نام خود را اسلامی گذاشته اند در عراق و سوریه در حال انجام است و کشتار بی سابقه مردم و هر آن چیزی که نشان از زیست و حیات انسان ها دارد.

لاریجانی، همه باید این فاجعه بشری و زیست محیطی را محکوم کنند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ادامه آن به کار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان تخریب محیط زیست را جنایتی واقعی علیه همه جهان خلقت دانست و گفت: طبق قانون اساسی ایران، حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: مشکل بحران زیست محیطی امروز اگرچه ظاهر مادی دارد اما علت آن معنوی است، در واقع تلقی ابزاری به طبیعت و تقدس زدایی از آن شرایط پیش رو را ایجاد کرده است.

لاریجانی همچنین گفت: نگاه اسلام به موضوع محیط زیست به این امر متکی است که انسان باید نفس خویش را به عنوان خلیفه خداوند در زمین حافظ و نگهبان طبیعت قرار دهد، چرا که خداوند فرموده است همه طبیعت از خداوند سخن می گویند.

وی تصریح کرد: از این رو تخریب محیط زیست به معنای شکست در نقش ایفای نقش انسانیت انسان و جنایتی واقعی علیه جهان خلقت است چراکه خداوند فرمود آسمان ها و زمین و هرچه در آن است، تسبیح خداوند را می گویند و هیچ چیز در عالم نیست که به تسبیح خداوند متعال مشغول است.

رییس قوه مقننه ادامه داد: اگر امروز درد محیط زیست، درد مشترک همه بشریت است برای درمان آن باید نگاه انسان تغییر کند و ماموریت انسان از برخورداری ابزاری از طبیعت به حافظ و نگهبان طبیعت ارتقا یابد و این امر وظیفه معنوی است.

لاریجانی همچنین گفت: جهان امروز با امواج تخریب محیط زیست مواجه است و مجال زیادی هم ندارد. تغییرات آب و هوایی، بحران موادغذایی، کمبود آب، بیابان زایی ،شکاف عمیق بین سه رکن اصلی توسعه پایدار یعنی رشد اقتصادی و فراگیری اجتماعی و حفاظت از محیط زیست به وجود آورده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اصل ۵۰ قانون اساسی و ضرورت حفاظت محیط زیست به عنوان وظیفه عمومی گفت: ۱۳ سال پس از تصویب قانون اساسی یعنی در سال ۱۹۹۲ همین معنا که در اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده به عنوان تعریف جهانی توسعه پایدار مطرح شد.

رییس مجلس یادآور شد: اهتمام مجلس در طی این سال ها باعث شد تا در تدوین قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه توجه بیشتری به ارتباط تنگاتنگ توسعه و حفاظت محیط زیست شود و از سال ۱۹۹۱ فصل مجزایی با مواد متعدد به این امر اختصاص داد.

لاریجانی اظهارداشت: همچنین به منظور تقویت و توانمندسازی ساختارهای مرتبط با محیط زیست و منابع طبیعی ساز و کارهای لازم برای گسترش آموزش های عمومی و تخصصی را فراهم کرده و برای جلوگیری از افزایش بی رویه مصرف سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی و مدیریت پسماندها نیز دولت ملزم به تهیه ضوابط ورود، مصرف و امحا شده است.

وی با بیان این که اهداف منطقه ای نیز بایستی همانند اهداف بین المللی با اتکا به اصول انصاف و عدالت و مسوولیت متناسب در نظر گرفته شود، افزود: پس از اجلاس جهانی سران در سال ۲۰۱۲ و با موضوع توسعه پایدار به نام «ریو + ۲۰» و تمایل جهانی برای تعریف اهداف توسعه پایدار به جایگزینی با اهداف توسعه هزاره روند حرکت به سوی توسعه پایدار منسجم تر سامان یافته است.

رییس مجلس، پایان فقر و گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی، دستیابی به زندگی سالم، تامین آموزش باکیفیت عادلانه و فراگیر و فرصت های یادگیری مادام العمر، برابری جنسیتی، توانمند سازی زنان، امنیت آب و بهداشت، دسترسی به خدمات مدرن و مقرون به صرفه انرژی، ارتقای رشد اقتصادی قوی، ارتقای صنعتی شدن پایدار، کاهش نابرابری درون و میان کشورها، ساخت شهرهای مناسب اسکان بشر، ارتقای الگوی تولید و مصرف پایدار را از جمله اهدافی عنوان کرد که در ماه های اخیر به توافق و اجماع جهانی به عنوان اهداف توسعه پایدار تعریف شده است.

لاریجانی، ارتقای اقدامات در مواجه با تغییرات آب و هوا، استفاده پایدار از منابع دریایی، دریاها و اقیانوس ها و حفاظت از آنها، حفاظت و احیای اکوسیستم های خشکی و توقف از دست دادن تنوع زیستی، دستیابی به جوامع صلح آمیز و جامع، حاکمیت قانون، موسسات توانا و موثر و در نهایت تقویت و افزایش ساز و کار اجرایی و مشارکت جهانی برای توسعه پایدار را از دیگر اهدافی عنوان کرد که در راستای توسعه پایدار مورد توافق و اجماع جهانی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز ضرورت دارد بنا به مصالح اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی خود و با در نظر گرفتن کمترین تاثیر منفی ناشی از اجرای برنامه های جهانی به منظور دستیابی به این اهداف گام های موثری بردارد.

لاریجانی به منظور انسجام و یکپارچگی اقدامات مثبت کشورها پیشنهاد کرد کشورهای عضو مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه با در نظرگرفتن اهداف جهانی، اهداف منطقه ای روشنی را تبیین و به عنوان سیاست محیط زیستی و توسعه منطقه ای خود مشخص کنند.

وی ادامه داد: این کشورها با انعکاس دیدگاه های خود در بیانیه تهران این مهم را با مشارکت قانونگذاران و مجریان قانون از تداوم و ضمانت اجرایی محکمی برخوردار کنند.

هفدهمین مجمع عمومی مجالس کشورهای آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه از روز شنبه- اول شهریورماه به مدت سه روز در هتل اسپیناس تهران برگزار می شود.
https://taghribnews.com/vdcdk90fnyt09n6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی