تاریخ انتشار۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : 177759

چالش ها ی جهان اسلام و راهکارهای آن ازدیدگاه مقام معظم رهبری(2)

(برگرفته از مجموعه بیانات سال ۱۳۹۳ رهبر معظم انقلاب اسلامی)
مجموعه زیر، بخش دوم از پژوهش «چالش ها ی جهان اسلام و راهکارهای آن ازدیدگاه مقام معظم رهبری» است که تازه ترین مواضع و نظریات ایشان را (برگرفته از بیانات ۱۳۹۳) درخصوص چالش «تفرقه و اختلاف در جهان اسلام» مطرح می سازد و در ادامه، رهنمودهای مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب را برای پایاندادن به این چالش، منعکس می کند.
چالش ها ی جهان اسلام و راهکارهای آن ازدیدگاه مقام معظم رهبری(2)
کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در نشست امسال خود، به موضوع «امت واحده اسلامی؛چالش ها و راهکارها »خواهد پرداخت؛ امری که سبب شده است تا پژوهش های تازه ای درخصوص «چالش های پیش روی جهان اسلام» صورت گیرد و با گردآوری دیدگاه ها و نظریات شخصیت های بزرگ جهان اسلام در باره این چالش ها و انتشار آن، زمینه های مناسب تری برای بهره برداری از نشست امسال فراهم شود.
مجموعه زیر، بخش دوم از پژوهش «چالش ها ی جهان اسلام و راهکارهای آن ازدیدگاه مقام معظم رهبری» است که تازه ترین مواضع و نظریات ایشان را (برگرفته از بیانات ۱۳۹۳) درخصوص چالش «تفرقه و اختلاف در جهان اسلام» مطرح می سازد و در ادامه، رهنمودهای مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب را برای پایان دادن به این چالش، منعکس می کند. و اما دیدگاه ها و رهنمود های مقام معظم رهبری درخصوص چالش «گروه های تکفیری»، در بخش سوم این پژوهش در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت.

چالش دوم : تفرقه و اختلاف مسلمانان از دیدگاه مقام معظم رهبری

«آنچه امروز آحاد مسلمانان را از یکدیگر جدا کرده است، سیاستها است، انگیزه‌هاى سیاسى است، انگیزه‌هاى قدرت‌طلبانه است»
(در دیدار مسئولان و سفراى کشورهاى اسلامى- ۰۷/۰۵/ ۱۳۹۳)

«امروز یکى از مهم‌ترین شگردهاى دشمنان امّت اسلامى، ایجاد اختلاف است؛ اختلاف ایجاد میکنند. اگر قبول کند کسى که حرکت اسلامى و بیدارى اسلامى، منافع قدرتهاى بزرگ را تهدید میکند، قهراً میتواند بفهمد که قدرتهاى بزرگ همه‌ى تلاش خودشان را متمرکز میکنند براى اینکه میان مسلمانها اختلاف ایجاد کنند، آنها را به هم سرگرم کنند، آنها را به هم مشغول کنند، فرصت فکر کردن به آنها ندهند. این کارى است که الان دارند با شدّت و حدّت انجام میدهند؛ عوامل اختلاف بین فرقه‌هاى اسلامى را - بین سنّى و شیعه را به‌طور خاص - هرچه میتوانند در اطراف دنیاى اسلام تحریک میکنند؛ دلها را به هم پُر از کینه کنند و پُر از سوءظن کنند، این کارى است که دستهاى استعمار دارد انجام میدهد؛ متأسّفانه کسانى هم از درون خود ما، از میان خود ما مسلمانان - چه سنّى‌مان، چه شیعه‌مان - به آنها کمک میکنند؛ غافل! غفلت دارند از اینکه آنچه انجام میدهند در زمینه‌ى ایجاد کینه و ایجاد دشمنى و تظاهر به مخالفت و خصومت، این در خدمت منافع قدرتهاى بزرگ است؛ نمیفهمند»
( در دیدار با مسئولان و دست‌اندرکاران حج ۱۶/۰۶ /۱۳۹۳ )

«امروز........ اختلافات بین شیعه و سنّى را هرچه بیشتر دامن میزنند براى اینکه ذهن دو طرف را از دشمن اصلى - که دشمن اسلام است، نه دشمن خصوص تشیّع یا دشمن خصوص تسنّن - منصرف بکنند، اینها را به همدیگر مشغول کنند؛ این سیاست استعمار است؛ متخصّص این سیاست هم دستهاى سیاسى و امنیّتى دولت انگلیس خبیث است که از دیرباز، در این زمینه فعّال بودند، تلاش کردند، بلدند چگونه بین فرقه‌هاى مسلمان اختلاف بیندازند، راه‌هاى آن را تجربه کردند، آگاهى دارند و بشدّت مشغولند.»
(در دیدار اقشار مختلف مردم به‌ مناسبت عید سعید غدیر تاریخ: ۱۳۹۳/۰۷/۲۱)

«عمیق‌ترین اختلافها و خطرناک‌ترین اختلافها، اختلافهاى عقیدتى و ایمانى است. امروز در دنیا، تحریکات ایمانى و عقیدتى براى به جان هم انداختن مسلمانان، به‌وسیله‌ى دستهاى استکبارى انجام میگیرد. یک عدّه‌اى، عدّه‌اى را تکفیر میکنند؛ عدّه‌اى علیه عدّه‌ى دیگرى شمشیر میکشند؛ برادران به جاى همکارى با یکدیگر و گذاشتن دست در دست یکدیگر، علیه برادران دست در دست دشمنان میگذارند! جنگ شیعه و سنّى به راه مى‌اندازند و تحریکات قومى و طائفى را لحظه به لحظه افزایش میدهند؛ [البتّه] دستهایى که این کارها را میکنند، دستهاى شناخته‌شده‌اى هستند.»
(در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهاى اسلامى در سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص ) ۰۶/۰۳ / ۱۳۹۳)

«البتّه امروز هم با یک نظر دقیق تحلیلى وقتى انسان نگاه میکند، میبیند که تلاشى که امروز آمریکا و هم‌پیمانان آمریکا در آنچه «مواجهه‌ى با داعش» اسم گذاشته‌اند - که واقعیّتى ندارد - در اینجا دارند به‌خرج میدهند، بیش از آنچه تلاش براى نابودکردن نطفه‌ى این حرکت خبیث باشد، تلاش براى جهت‌دادنِ دشمنى‌هاى مسلمانان میان یکدیگر است. سعى میکنند مسلمانها را به جان هم بیندازند؛ عامل آن را امروز این گروه جاهل و متعصّب و متحجّر و وابسته قرار داده‌اند والّا هدف همان هدف است؛ سعى آنها این است که مسلمانان را از دشمن اصلى منصرف کنند. ما باید این را بدانیم - چه شیعه و چه سنّى؛ هرکسى که به اسلام پایبند است، هرکسى که حاکمیّت قرآن را قبول دارد باید بداند - که آمریکا، سیاستهاى آمریکا، سیاستهاى استکبارى، سیاستهاى صهیونیستى، دشمن اسلامند، دشمن آگاهى اسلامى‌اند، دشمن حاکمیّت اسلامند؛»
(در دیدار اقشار مختلف مردم به‌ مناسبت عید سعید غدیر تاریخ: ۱۳۹۳/۰۷/۲۱)

«مسئله‌ى اختلاف بین فِرَق مسلمان - چه فرقه‌ى شیعه و سنّى، و چه فِرَق گوناگونى که در درون دو فرقه‌ى اساسى اسلامى وجود دارد - یکى از مراکز طمع دشمنان اسلام بوده است، نه فقط دشمنان تشیّع؛ در طول سالهاى متمادى سعى شده است بین مسلمانان اختلاف به‌وجود بیاید چون اختلاف بین مسلمانان، موجب میشود که همّت مسلمانان، نیروى مسلمانان، انگیزه‌هاى مسلمانان، صرف همین دعواهاى درونى و داخلى بشود؛ به مسائل بیرونى خود، به دشمنان بزرگ خود توجّه نکنند.»
(در دیدار اقشار مختلف مردم به‌ مناسبت عید سعید غدیر تاریخ: ۱۳۹۳/۰۷/۲۱)

«امروز... سياست تفرقه‏‌افكنى ميان مسلمانان شدّت بيشترى يافته است. دشمن مكّار بر آن است كه با افروختن آتش جنگهاى خانگى ميان مسلمانان، انگيزه‏‌هاى مقاومت و مجاهدت را در آنان به انحراف كشانده، رژيم صهيونيستى و كارگزاران استكبار را كه دشمنان حقيقى‏‌اند، در حاشيه‏‌ى امن قرار دهد. راه‏‌اندازى گروه‏‌هاى تروريستى تكفيرى و امثال آن در كشورهاى منطقه‏‌ى غربِ آسيا ناشى از اين سياستِ غدّارانه است. اين هشدارى به همه‏‌ى ما است كه مسئله‏‌ى اتّحاد مسلمين را امروز در صدر وظايف ملّى و بين‏‌المللى خود بشماريم.»
( پیام به مناسبت کنگره عظیم حج ۱۳۹۳/۰۷/۱۱)

راهکارهای پایان دادن به چالش اختلاف و تفرقه از دیدگاه مقام معظم رهبری

«امروز اتّحاد اسلامى، برادرى اسلامى، همبستگى اسلامى، یکى از لازم‌ترین و واجب‌ترین وظایف همه‌ى جوامع اسلامى است و بایستى همه به این وظیفه ملتزم باشیم.»
( در دیدار اقشار مختلف مردم به‌ مناسبت عید سعید غدیر تاریخ:  ۱۳۹۳/۰۷/۲۱)

«امروز از جمله‏‌ى اين موضوعات مهم و داراى اولويّت، مسئله‏‌ى اتّحاد مسلمانان و گشودن گره‏‌هاى فاصله‏‌افكن ميان بخشهاى امّت اسلامى است.»
( پیام به مناسبت کنگره عظیم حج ۱۳۹۳/۰۷/۱۱

«آنچه وظیفه‌ى مسلمانان است - چه مسلمان شیعه، چه مسلمان سنّى - این است که با تحریک احساسات یکدیگر، به دشمن کمک نکنند؛ شیعه باید بداند که اگر چنانچه اختلاف و دعوا و حسّاسیّت ‌برانگیزىِ میان شیعه و سنّى تحریک بشود، دشمن مشترک، دشمن اصلى، سود خواهد برد، نباید اجازه بدهد؛ سنّى هم همین‌جور. طرفین باید مراقب باشند، احساسات یکدیگر را تحریک نکنند، به مقدّسات یکدیگر اهانت نکنند، دعواى بین طائفه‌هاى مسلمان و گروه‌هاى مسلمان و به‌طور خاص بین شیعه و سنّى را - که مورد علاقه‌ى دشمنان اسلام است - آتش افروزى نکنند؛ این را همه باید متوجّه باشند. اگر کسى در این زمینه اقدامى بکند که موجب تحریک احساسات طرف مقابل است و موجب ایجاد دشمنى است، یقین بداند به آمریکا دارد کمک میکند، به انگلیس خبیث دارد کمک میکند، به صهیونیسم دارد کمک میکند؛ به همان کسانى کمک میکند که داعش و القاعده و امثال اینها را به‌وجود مى‌آورند و جریان تکفیر را به راه مى‌اندازند براى ایجاد اختلاف بین شیعه و سنّى.»
( در دیدار اقشار مختلف مردم به‌ مناسبت عید سعید غدیر تاریخ: ۱۳۹۳/۰۷/۲۱)

چه شیعه و چه سنّى؛ هرکسى که به اسلام پایبند است، هرکسى که حاکمیّت قرآن را قبول دارد باید بداند - که آمریکا، سیاستهاى آمریکا، سیاستهاى استکبارى، سیاستهاى صهیونیستى، دشمن اسلامند، دشمن آگاهى اسلامى‌اند، دشمن حاکمیّت اسلامند؛»
(در دیدار اقشار مختلف مردم به‌ مناسبت عید سعید غدیر تاریخ: ۱۳۹۳/۰۷/۲۱)

«اگر با هم باشیم، اگر موارد مشترکمان را مورد توجّه قرار بدهیم و روى آن متمرکز بشویم، اگر قدرت‌طلبى‌ها، خودخواهى‌ها، وابستگى‌ها، فسادها ما را از هم جدا نکند، قدرتى متشکّل خواهد شد که خواهد توانست از حقوق و حوائج آحاد یک و نیم میلیارد مسلمان دفاع کند و حمایت کند»
(در دیدار مسئولان و سفراى کشورهاى اسلامى- ۰۷/۰۵/ ۱۳۹۳)

نکات امید بخش در پایان دادن به چالش اختلاف و تفرقه

«مکرّر عرض کردیم توجّه به چالشها به معناى این نیست که ما احساس کنیم که دشمن قوى است و بر ما غلبه پیدا خواهد کرد؛ این‌جور نیست. جامعه‌ى اسلامى با چالشها مواجه است و مواجهه‌ى با چالشها یک فرصتى است براى اینکه اسلام بتواند از مراحل سیر تاریخىِ حرکت به‌سوى اعتلاى مورد نظر، ان‌شاءالله یک پلّه‌ى دیگر، یک حرکت دیگر، یک مرحله‌ى دیگر پیش برود؛»
( در محفل انس با قرآن ۰۸/۰۴/ ۱۳۹۳ )

در دورانهاى گذشته، دنیاى اسلام، ملّتهاى اسلامى، جریانات دشوارى را به خود دیدند، امتحانهاى سختى را بر خود هموار کردند، مشکلات فراوانى داشتند. امروز دنیاى اسلام در وضع خطیرى است، لکن آینده‌ى روشنى هم در لابه‌لاىِ سختى‌ها به چشم مى‌آید؛ این آینده را باید دید، خطرات را باید سنجید.»
(در دیدار با مسئولان و دست‌اندرکاران حج – ۱۶ /۰۶ /۱۳۹۳ )

قدرت خودمان را دستِ‌کم نگیریم. قدرت اسلام، قدرت قرآن، قدرت ایمان، قدرت امّت اسلامى، قدرت بزرگى است؛ این قدرت را دستِ‌کم نباید گرفت؛ این قدرت میتواند رفع ظلم بکند.»
(در دیدار با مسئولان و دست‌اندرکاران حج – ۱۶ /۰۶ /۱۳۹۳ )

ممکن است دستگاه‌هاى اطلاعاتى غربى و آمریکایى این‌جور به بزرگ‌ترهاى خودشان گزارش کنند که توانسته‌اند بیدارى اسلامى را در منطقه‌ى ما سرکوب کنند. اگر این‌جور خیال کنند، این هم یکى دیگر از خطاهاى راهبردى و غلط تحلیل‌کردن‌هاى دشمنان ما خواهد بود. بیدارى اسلامى ممکن است براى مدتى، در بخشى از دنیاى اسلام سرکوب بشود اما بلاشک ریشه‌کن نخواهد شد؛ گسترش خواهد یافت»
( در مراسم بیست و پنجمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی در حرم مطهر امام خمینی (ره)۱۳۹۳/۰۳/۱۴
https://taghribnews.com/vdcdk50fnyt0556.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی