تاریخ انتشار۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۷
کد مطلب : 253682

ضرورت مقابله با جریان تکفیر از دیدگاه رهبری ( بخش نخست: کلیات)

پرداختن به مسئله‌ى تکفیر، چیزى است که بر علماى دنیاى اسلام و زبدگان و فرزانگان دنیاى اسلام تحمیل شده است؛ این را دشمن به‌صورت مشکل دست‌ساز وارد دنیاى اسلام کرده است و ناچاریم به آن بپردازیم،
ضرورت مقابله با جریان تکفیر از دیدگاه رهبری ( بخش نخست: کلیات)
 
بسمه تعالی
 

ضرورت مقابله با جریان تکفیر از دیدگاه رهبری ( بخش نخست: کلیات)
 

مقام معظم رهبری :  « پرداختن به مسئله‌ى تکفیر، چیزى است که بر علماى دنیاى اسلام و زبدگان و فرزانگان دنیاى اسلام تحمیل شده است؛ این را دشمن به‌صورت مشکل دست‌ساز وارد دنیاى اسلام کرده است و ناچاریم به آن بپردازیم، لکن مسئله‌ى اصلى، مسئله‌ى رژیم صهیونیستى است؛ مسئله‌ى اصلى، مسئله‌ى قدس است»               (4 آذر ماه 1393)   
       

 
****
 
   
برگزاری سی امین کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع: «ضرورت مقابله با جریان تکفیر» ایجاب می کند تا با دیدگاه ها و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در خصوص جریان تکفیر، آشنایی بیشتری ایجاد شود و  به ویژه، به هنگام تدوین راهبردی ترین راهکارها جهت مقابله با این جریان مضر و خطرناک، نظریات بسیار ارزشمند ایشان به عنوان محور و شالوده چنین راهبردی، مورد بهره برداری شرکت کنندگان و دست اندرکاران سی امین کنفرانس وحدت اسلامی قرار بگیرد.


      آنچه در ذیل آمده، حاصل پژوهشی در بیانات چند سال اخیر مقام معظم رهبری است که طی آن به تشریح و تبیین ماهیت و ویژگی های جریان تکفیر، چگونگی پیدایش، سمت و سوی حرکت و عملکرد این جریان پرداخته و  در باره ضرورت و چگونگی مقابله با مجموعه گروهک ها و سازمان های تکفیری، رهنمودهای بسیار کارشناسانه ای را ارائه کرده اند.  
 
 
*****


 
 
الف - چگونگی پیدایش و پدیدآوردگان داعش از دیدگاه رهبری:


       - «جریان تکفیر اگرچه تازه نیست و سابقه‌ى تاریخى دارد، لکن چند سالى است که با نقشه‌هاى استکبار و با پول برخى از دولتهاى منطقه و با طرّاحى و نقشه‌کشىِ سرویس‌هاى جاسوسى کشورهاى استعمارى - مثل آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستى - تجدید حیات کرده است و قوّت گرفته است.» ( 4 آذر ماه 1393 )         

 
ب- ماهیت و ویژگی های تکفیر  از دیدگاه  رهبری:

        - «جریان تکفیر، یک جریان مضر و خطرناک در دنیاى اسلام است. این جریان تکفیر اگرچه تازه نیست و سابقه‌ى تاریخى دارد، لکن چند سالى است که با نقشه‌هاى استکبار و با پول برخى از دولتهاى منطقه و با طرّاحى و نقشه‌کشىِ سرویس‌هاى جاسوسى کشورهاى استعمارى - مثل آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستى - تجدید حیات کرده است و قوّت گرفته است.» ( 4 آذر ماه 1393 )      
 
  
  • - « این گروه‌هاى بى‌عقلى را که به نام سَلَفى‌گرى، به نام تکفیر، به نام اسلام با نظام جمهورى اسلامى مقابله می کنند، دشمن اصلى نمیدانیم.... معتقدیم این ها دشمنان اصلى نیستند، فریب‌خورده هستند.»( 14 خرداد1393)
 
  • - «جریانى که امروز به نام داعش شناخته میشود یکى از فروع شجره‌ى خبیثه‌ى تکفیر است، همه‌ى آن نیست. این فسادى که این مجموعه به راه انداختند، این اهلاک حرث و نسل،(۲) این ریختن خون بى‌گناهان، این بخشى از جرائم جریان تکفیر در دنیاى اسلام است» ( 4 آذر ماه 1393 )         
                   

                                                                                           
ج- سمت و سوی تحرکات جریان تکفیر از دیدگاهرهبری:
 
  • - «جریان تکفیر و حکومت هایى که پشتیبان و حامى آن هستند، کاملاً در جهت نیّات استکبار و صهیونیسم دارند حرکت می کنند؛ کار آن ها در جهت هدف هاى آمریکا و دولت هاى استعمارى اروپا و رژیم اشغالگر صهیونیستى است؛ شواهدى این معنا را قطعى می کند.» ( 4 آذر ماه 1393 )         
 
 
  • - «جریان تکفیر ظاهر اسلامى دارد امّا عملاً در خدمت جریانهاى استعمارى و استکبارى و سیاسى بزرگى است که علیه دنیاى اسلام دارند کار میکنند؛ شواهد روشنى وجود دارد، از این شواهد نمی شود گذشت»( 4 آذر ماه 1393 )         
 
د -عملکرد زیانبار جریان تکفیر  ازدیدگاه  رهبری:
 
  • - «جریانى که امروز به نام داعش شناخته میشود یکى از فروع شجره‌ى خبیثه‌ى تکفیر است، همه‌ى آن نیست. این فسادى که این مجموعه به راه انداختند، این اهلاک حرث و نسل،(۲) این ریختن خون بى‌گناهان، این بخشى از جرائم جریان تکفیر در دنیاى اسلام است.» ( 4 آذر ماه 1393 ) 
       
  • - «امروز یک عده‌اى در بخشهاى مختلف دنیاى اسلام به‌نام گروه‌هاى تکفیرى و وهابى و سَلَفى، علیه ایران، علیه شیعه، علیه تشیع، دارند تلاش میکنند، کارهاى بدى میکنند، کارهاى زشتى میکنند؛ اما اینها دشمنهاى اصلى نیستند؛ این را همه بدانند. دشمنى میکنند، حماقت می کنند» (14خرداد 1393 )                                                                                                        
 
  • - جریان تکفیر توانست حرکت بیدارى اسلامى را منحرف کند. حرکت بیدارى اسلامى یک حرکت ضدّآمریکا، ضدّاستبداد، ضدّدست‌نشاندگان آمریکا در منطقه بود؛ حرکتى بود از سوى عموم مردم در کشورهاى مختلف شمال آفریقا که علیه استکبار بود، علیه آمریکا بود. جریان تکفیر، این حرکت عظیم ضدّاستکبارى و ضدّآمریکایى و ضدّاستبدادى را تغییر جهت داد به جنگ بین مسلمانان و به برادرکشى.» ( 4 آذر ماه 1393 )         
 
 
ه- ضرورت مقابله با جریان تکفیر از دیدگاه رهبری:
 
  • - «در واقع پرداختن به مسئله‌ى تکفیر، چیزى است که بر علماى دنیاى اسلام و زبدگان و فرزانگان دنیاى اسلام تحمیل شده است؛ این را دشمن به‌صورت مشکل دست‌ساز وارد دنیاى اسلام کرده است و ناچاریم به آن بپردازیم، لکن مسئله‌ى اصلى، مسئله‌ى رژیم صهیونیستى است؛ مسئله‌ى اصلى، مسئله‌ى قدس است» ( 4 آذر ماه 1393 )         
 


و- چگونگی مقابله با جریان تکفیر از دیدگاه رهبری:
 

        - «چند وظیفه‌ى بزرگ وجود دارد که باید انجام داد..... من دو سه کار لازم را که غیر قابل اغماض است، عرض میکنم:
 
  1. 1- یکى [تشکیل‌] یک نهضت علمى و منطقى فراگیر از سوى همه‌ى علماى مذاهب اسلامى است براى ریشه‌کن کردن جریان تکفیرى؛ این مخصوص مذهبى دون مذهبى [دیگر] نیست؛ همه‌ى مذاهب اسلامى که دلشان براى اسلام میسوزد، اسلام را قبول دارند و براى اسلام دل میسوزانند، در این وظیفه سهیمند، شریکند؛ باید یک حرکت علمىِ عظیمى انجام بگیرد
 
  1.   2- کار دوّم که بسیار لازم است، روشنگرى نسبت به نقش سیاستهاى استکبارى آمریکا و انگلیس است. باید روشنگرى کرد؛ باید دنیاى اسلام همه بدانند که نقش سیاستهاى آمریکا در این میان چیست؛ نقش سرویس‌هاى جاسوسى آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستى در این احیاء جریان فتنه‌ى تکفیرى چیست؛ این را باید همه بدانند
 
 
  1. 3- کار سوّمى که حتماً باید انجام بگیرد، اهتمام به قضیّه‌ى فلسطین است. نگذارید قضیّه‌ى فلسطین و قدس شریف و مسئله‌ى مسجدالاقصى به دست فراموشى سپرده بشود؛ آنها این را میخواهند. آنها میخواهند دنیاى اسلام از قضیّه‌ى فلسطین غفلت کند.»  ( 4 آذر ماه 1393 )    







         
https://taghribnews.com/vdcdjs0xxyt0k96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی