تاریخ انتشار۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : 229788
قشقاوی:

مذاکره با 30 کشور برای تسهیل صدور روادید/ اعتبار گذرنامه ایرانی افزایش یافته است / طبق قاعده فقهی عربستان باید دیه زائران را پرداخت کند

معاون کنسولی و امور مجلس وزیرامورخارجه از مذاکرات با 30 کشور برای تسهیل صدور روادید خبرداد و گفت: سال گذشته چهار میلیون و 500 هزار نفر ویزای ایران را دریافت کردند.
مذاکره با 30 کشور برای تسهیل صدور روادید/  اعتبار گذرنامه ایرانی افزایش یافته است / طبق قاعده فقهی عربستان باید دیه زائران را پرداخت کند

به گزارش  خبرگزاری تقریب(تنا)، حسن قشقاوی در نشست خبری از کاهش 30 درصدی روند مهاجرت اعم از نخبگان و غیر نخبگان ایرانی به خارج از کشور در سال 94 نسبت به سال 93 خبرداد و اظهار داشت: در سال 1393 حدود 700 هزار سند مربوط به مسافرت به خارج از کشور صادرکردیم درحالی که این تعداد در سال 1394 حدود 500 هزار سند بود و حدس زده می شود این آمار در سالجاری هم کاهش یابد.
 
قشقاوی همچنین از افزایش صدور روادید برای اتباع ایرانی درسفارتخانه های خارجی مقیم تهران خبرداد و گفت: این افزایش برای کشورهای اروپایی 30 درصد و برای کشورهای غیراروپایی 50 درصد بوده است که این امر حاکی از ارتقای اعتبار گذرنامه کشور و بهبود محسوس در صدور روادید برای اتباع ایرانی محسوب می شود.
 وی افزود: البته این آمار متناقض نیست؛ مهاجرت به خارج از کشور ممکن است از کشورهایی مانند ترکیه صورت گرفته باشد که نیاز به اخذ ویزا وجود ندارد.
 
**تسهیلات صدور روادید برای اتباع خارجی
 
وی با اشاره به اقدامات وزارت امورخارجه برای تسهیل صدور روادید اضافه کرد: با برخی از کشورها از جمله گرجستان قبلا دارای شرایط لغو روادید بودیم که این امر متوقف شده بود که مجددا شرایط لغو روادید برپا شده است.
 
معاون وزیر امور خارجه، ترکیه، سوریه و بولیوی را کشورهایی ذکر کرد که با جمهوری اسلامی ایران دارای شرایط لغو روادید دوجانبه هستند.
 
قشقاوی ادامه داد: علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران برای اتباع آذربایجان و مصر لغو روادید یک جانبه دارد و برای اتباع لبنان هم به صورت متقابل ویزای فرودگاهی 30 روزه به صورت رایگان داده می شود.  بگفته معاون وزیرامورخارجه برای اتباع مالزی هم به صورت متقابل ویزای فرودگاهی رایگان 15 روزه داده می شود.
 
قشقاوی افزود: غیر از اتباع کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا، اردن، سومالی، کلمبیا، افغانستان، پاکستان ، بنگلادش و هندوستان برای اتباع بقیه کشورها ویزای اقامت 30 روزه در فرودگاه صادرمی شود (غیر از عراق که در مشهد ویزای فرودگاهی ارائه می شود).
 
وی در عین حال به اتباع خارجی توصیه کرد از مراکز کنسولی و نمایندگی ها ویزا دریافت کنند، چرا که پرسنل کافی در فرودگاهها برای صدور ویزا وجود ندارد و همین امر منجر به بروز ازدحام در فرودگاهها می شود.
 
معاون وزیر امور خارجه در ادامه از صدور ویزای خاص توریستی به نصف قیمت برای اتباع خارجی خبر داد و گفت:در بحث تور درمانی به هر تعداد که بیمار و همراهانش نیاز داشته باشند ویزای تور درمانی صادر می شود.
 
قشقاوی خاطر نشان کرد: علاوه بر این برای فرزندان و همسر بانوان ایرانی که همسران خارجی دارند، ویزای خانوادگی یک ساله با یک سوم قیمت صادر می شود.
 
وی در ادامه از افزایش صدور روادید فرودگاهی خبر داد و اظهار داشت: در سال 1392 تعداد ویزای فرودگاهی صادر شده 45 هزار عدد بوده است در حالی که این رقم در سال 1393 به 62 هزار و در سال 1394 به نزدیک به 90 هزار روادید رسیده است ضمن اینکه در سال جاری هم در همین مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 100 درصدی مواجه شدیم.
 
** صدور چهار میلیون و 500 هزار ویزا برای اتباع خارجی
 
به گفته قشقاوی در سال 1394 چهار میلیون و 500 هزار نفر از اتباع خارجی ویزای ایران را دریافت کرده اند.
 وی با اشاره به اینکه تسهیلات ویزایی خوبی با روسیه برقرار کرده ایم،اضافه کرد:با معرفی اتاق بازرگانی برای تجار ویزای پنج ساله به صورت کتقابل صادر می کنیم
 
**مذاکرات کنسولی با 30 کشور
 
وی از مذاکرات کنسولی با 30 کشور خبر داد و با اشاره به نتیجه بخش بودن این مذاکرات گفت: روند پرشتاب مذاکرات و تفاهم کنسولی ادامه دارد به طوری که تقریبا ماهی نیست که مذاکرات در سطح معاون وزیر و یا مدیر کل در زمینه کنسولی مذاکره ای نداشته باشیم.
 
قشقاوی اضافه کرد:مذاکرات با کشورهای انگلیس، ژاپن، استرالیا، فیلیپین،گرجستان و ایتالیا و رومانی انجام شده و در حال حاضر هم مذاکرات با کشورهای فنلاند، اسپانیا پرتغال دانمارک و آلمان ادامه دارد و طی هفته آینده هم با نمایندگان اتریش مذاکراتی در زمینه کنسولی خواهیم داشت.
 
معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امورخارجه در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به وجود سه هزار ایرانی زندانی در خارج از کشور گفت: البته این آمار تقریبی است چرا که آمار دقیق در این زمینه منوط به خود اظهاری افراد و درخواست حمایت کنسولی آنها از ماست.
 
وی اضافه کرد:از این تعداد سالانه همواره حدود یک هزار نفر با پیگیری همکاران ما به ویژه در اداره کل ایرانیان خارج از کشور در سراسر جهان آزاد می شوند متاسفانه ممکن است به همین تعداد از هموطنان ما به عنوان زندانیان جدید اضافه شوند.
 
** یک سوم زندانیان ایرانی خارج از کشور مشمول عفو و انتقال شده اند
 
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: سال گذشته 570 نفر از زندانیان مشمول عفو و آزادی شده اند و بیش از 200 نفر هم انتقال زندانی داشتیم به عبارت دیگر یک سوم از زندانیان مشمول عفو و انتقال شده اند.
 
**امضای قراردادهای انتقال و استرداد مجرمین با 50 کشور
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر با 47 تا 50 کشور قرارداد سه جانبه انتقال محکومین،استرداد مجرمین و معاضدت قضایی در امور مدنی و کیفری داشتیم که بخشی از اینها امضا شده و به تصویب نهایی نرسیده ،بخشی از اینها امضا و تصویب شده و هنوز مشکلاتی در اجرا وجود دارد.
 
به گفته قشقاوی با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقتامه انتقال محکومین با ترکمنستان،استرداد مجرمین با قبرس و انتقال محکومین با پاکستان و چین تصویب و اواخر فروردین ابلاغ شد و پیگیری های لازم برای اجرایی شدن این موافقتنامه ها در جریان است.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیش نویس انتقال محکومان را برای اندونزی و مالزی هم ارائه کرده ایم و باید مراحل مربوط طی شود.
 
قشقاوی در ادامه با اشاره به حمایت های کنسولی از زندانیان ایرانی که به هر دلیل محکوم شده اند،خاطرنشان کرد باید اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا افراد مرتکب جرمی نشوند و خانواده ها در این خصوص آگاهی لازم را داشته باشند چرا که در هر صورت پیشگیری بهتر از درمان است.
 
وی با تاکید بر اینکه ایران سرزمین مادری همه اتباع ایرانی و حتی کسانی است که سالها پناهجو بوده اند گفت: پناهجویی در منطق وزارت امور خارجه نه عمل مجرمانه است و نه مصونیت آفرین و پناهندگی افراد به صرف تقاضای پناهندگی (فارغ از نحوه خروج از کشور) عمل مجرمانه محسوب نمی شود.
 
** 95 درصد از اتباع ایرانی مقیم خارج مشکلی برای رفت و آمد ندارند
 
معاون امور مجلس و کنسولی وزارت امور خارجه یادآور شد:طبق آمار سه تا 5 درصد از کسانی که در خارج از کشور هستند اپوزسیون محسوب می شوند، و بیش از 95درصد از اتباع ایرانی مقیم خارج هیچ مشکلی برای رفت وآمد به کشور ندارند.
 
قشقاوی خاطرنشان کرد: ایران ملک مطلق هیچ ارگان و دستگاهی نیست و حق طبیعی هر فرد ایرانی است که به سرزمین مادری خود رفت و آمد داشته باشد در عین حال نباید فراموش کرد که عمل مجرمانه و تعقیب قضایی ربطی به داخل کشور یا خارج از کشور بودن ندارد. ایرانی و غیر ایرانی بودن ندارد.
 
به گفته وی حتی کسانی که از گذشته های پناهجو بوده اند در حال حاضر به کشور رفت و آمد دارند و نباید موارد خاص و موردی را برجسته کرد و به همه تعمیم داد.
 
معاون وزیر امور خارجه اشاره به تبلیغات سوء و بهشت نمایی و جهنم نمایی کاذب غرب و ایران برای مردم گفت: در حال حاضر ذهنیت های غیر واقعی درحال برطرف شدن است به طوری که بسیاری از افرادی که به ایران سفر می کنند
معتقدند که ایران واقعی با ایرانی که در تبلیغات مطرح است متفاوت است.
 
قشقاوی با اشاره به تغییر در سیاست مهاجرتی کشورهای غربی خاطرنشان کرد:برای مهاجرانی که با موج سوریه ای به کشورهای غربی مهاجرت کرده اند و مایل هستند به ایران برگردند به نمایندگی ها اعلام کرده ایم که شرایط را تسهیل کنند و ایران به روی اتباع ایرانی باز است و این موارد را نمی توان به کسانی که تحت تعقیب هستند تعمیم داد.
 
معاون وزیرامور خارجه در بخش دیگر از سخنان خود درخصوص تعامل مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه گفت: بیش از 97 درصد از طرحها و لوایح مربوط به وزارت امورخارجه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و همکاری دستگاه های اجرایی و مجلس شورای اسلامی با وزارت امور خارجه در سطح خوبی است.
 
وی کارت زرد، استیضاح، تحقیق و تفحص و کاهش بودجه وزارتخانه و منع تصویب لوایح مربوط به آن وزارت خانه را از شاخص های تعامل مجلس شورای اسلامی با این دستگاه عنوان کرد و اظهار داشت: در مورد وزارت امور خارجه هیچ یک از موارد فوق را نداشته ایم و شاهد بودیم که نمایندگان به برجام که از مهمترین مسائل مربوط به وزارت امور خارجه بود رای مثبت دادند .
 
قشقاوی خاطرنشان کرد:ممکن است مخالفانی هم وجود داشته باشند و این در یک نظام چند صدایی طبیعی است اما اکثریت مجلس با وزارت امورخارجه همراهی کرده اند و امیدواریم تعامل در مجلس آینده هم بهتر از گذشته باشد.
 
قشقاوی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اجبار برخی از پناهجویان ایرانی به گرفتن تابعیت جزایر اطراف استرالیا اظهار داشت: کسی نمی تواند فردی را به اجبار به پناهندگی و اقامت در کشوری کند و افراد خودشان هستند که در این خصوص تصمیم گیری می کنند.
 
قشقاوی ادامه داد: با این حال ممکن است خروجی اقدام استرالیا چنین امری باشد چرا که عدم پذیرش تابعیت استرالیا و اقامت بلند مدت در این جزایر ممکن است چنین نتیجه ای داشته باشد.
 
**بر اساس قاعده فقهی قتیل الزحام عربستان باید دیه زایرین را پرداخت کند
 
معاون وزیر امور خارجه در ادامه در خصوص آخرین پیگیری های فاجعه منا گفت: پیگیری بحث فاجعه منا که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید داشته اند همواره در دستور کار وزارت امور خارجه چه در سطح وزیر و چه در سطح پایین تر بوده است و این پیگیری ها تا احقاق حقوق خانواده شهدای این فاجعه ادامه خواهد داشت.
 
به گفته وی نظر اجماعی حقوقدانان بین المللی در زمینه پیگیری این فاجعه در محاکم قضایی و حقوقی بین المللی این است که رجوع به دیوان دادگستری بین المللی منوط به عضویت عربستان سعودی در این محاکم و تراضی طرفین است.
 
قشقاوی ادامه داد: این مسئله می تواند هم در محاکم عربستان سعودی و هم محاکم ایرانی پیگیری شود اما در صورت پیگیری در محاکم ایرانی اجرای احکام مشکل ایجاد می شود.
 
وی در ادامه به مبانی فقهی و حقوقی فاجعه منا و احقاق حقوق زایرین شهدای ایرانی اشاره کرد و گفت: آنچه محرز و مسلم است اینکه عربستانی ها باید بر اساس مبانی فقهی خودشان و خسارت این زایرین را پرداخت کنند.
 
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: بر اساس قاعده فقهی قتیل الزحام خارج از مقصر بودن و یا نبودن سعودی ها شهادت این عزیزان قتل شبه عمد محسوب می شود و باید دیه این عزیزان از بیت المال سعودی ها پرداخت شود.
 
قشقاوی در عین حال با اشاره به مذاکرات مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان با طرف سعودی گفت: ظاهرا قرار شده طی یک ماه و نیم آینده خسارت آسیب دیدگان ناشی از سقوط جرثقیل پرداخت شود و طرف سعودی اعلام کرده درباره پرداخت خسارت فاجعه منا هم آمادگی دارند که این خبر خوبی است.
 
**مسئولیت برگزار نشدن مراسم حج با سعودی هاست
 
معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه برگزاری عزتمندانه و ایمن حج از دید ما بسیار مهم است اظهار داشت:در حال حاضر ما رابطه سیاسی و کنسولی و با عربستان سعودی نداریم و در این شرایط باید تضمین های لازم برای برگزاری حج وجود داشته باشد که در نبود دیپلمات ها و کنسول های ما کار دشواری است.
 
وی تصریح کرد: تا زمانی که مکانیسم های تضمین مشخص نشود و عربستان تضمینی در این خصوص ندهد،صرف اعلام آمادگی برای میزبانی از حجاج ایرانی کافی نیست.
 
قشقاوی اضافه کرد: باتوجه به اینکه این دولت عربستان سعودی بوده که اقدام به قطع رابطه با ایران کرده است باید مسئولان این کشور به افکار عمومی دنیا درخصوص میزبانی از حجاج ایرانی پاسخگو باشند چرا که برگزاری مراسم حج برعهده این کشور است و ما منتظریم ببینیم طرف سعودی چه اقدامی در این خصوص انجام می دهد.
 
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال این نیست که فریضه الهی و واجب حج را تعطیل کند با این حال مسئولیت این امر با عربستان سعودی است که تضمین های لازم را در این خصوص بدهد.
 
https://taghribnews.com/vdcdjn0xjyt0x56.2a2y.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی