تاریخ انتشار۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : 194318

حمایت اردوغان از تروریسم، دلیل شکست حزب حاکم ترکیه در انتخابات

تحلیلگر مسائل خاوریانه، کاهش رشد اقتصادی دولت اردوغان، دخالت این دولت در بحرانهای منطقه و حمایت آن از تروریسم را دلیل شکست حزب حاکم ترکیه در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور دانست.
حمایت اردوغان از تروریسم، دلیل شکست حزب حاکم ترکیه در انتخابات
"احمد کاظم زاده"کارشناس و تحلیلگر مسائل خارومیانه در گفتگو با خبرنگار تقریب، پیرامون دلایل شکست حزب حاکم ترکیه در انتخابات پارلمانی این کشور گفت: باخت حزب حاکم این کشور در  انتخابات پارلمانی، دلایل داخلی و خارجی دارد که دلیل داخلی آن، جنبه سیاسی و اقتصادی دارد.

وی افزود: در زمینه اقتصادی امسال رشد اقتصادی ترکیه، نسبت به سال گذشته و به طور کلی نسبت به قبل از اینکه دولت اردوغان بی محابا در بحرانهای منطقه ای دخالت کند، بدتر شده است و از حدود هشت درصد که در ابتدای روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه وجود داشته، در سالهای اخیر به زیر سه درصد رسیده است.

کاظم زاده ادامه داد: بخشی از این کاهش رشد اقتصادی به دلیل تأثیر پذیری از بحران اقتصاد جهانی است و بخش دیگر ناشی از کنار گذاشتن سیاست "تنش صفر مرزی با همسایگان" (سیاست به صفر رساندن تنش با همسایگان) و  ورود بی محابای ادوغان در بحرانهای منطقه ای و از جمله دخالت آشکار در بحران سوریه است که هزینه های امنیتی و اقتصادی زیادی برای ترکیه در پی داشته است.

این تحلیگر مسائل خاورمیانه گفت: با دخالت ترکیه در بحران سوریه، از طرفی آوارگان سوری مقیم ترکیه بار اضافی بر دوش دولت این کشور هستند و از طرف دیگر درآمدهای اقتصادی که ترکیه از سوریه یا عراق کسب می کرده است، به دلیل کنار گذاشتن "سیاست تنش صفر مرزی با همسایگان"، قطع شده است و به عبارتی هرچه ترکیه از این سیاست فاصله گرفته به همان اندازه خود را به دردسر انداخته است که یکی  از نتایج دخالتهای بی محابای این کشور در امور همسایگان، در همین انتخابات اخیر خود را نشان داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا حمایت اردوغان از تروریسم در نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه تأثیر گذار بوده است یا خیر؟ گفت: ترکیه در ابتدا با حمایت از طرح اخوانی شدن وارد ماجرا شد و انتظار داشت بعد از بهار عربی یا موج خیزشهای منطقه ای در خاورمیانه و شمال آفریقا، الگوی ترکیه در این کشورها روی کار بیاید، و ترکیه به الگوی حکومتها و دولتهای جدید در کشورهای انقلاب زده تبدیل شود، اما موج خیزشها از مسیر اصلی اش خارج و در مناطق مختلف و به طرق مختلف دچار انحراف شد. در مصر، انقلاب مصادره شد و در سوریه تلاش شد که حکومت این کشور ساقط شود تا موازنه جدید منطقه ای به نفع کسانی که از انقلاب ها ضرب دیده اند، برقرار شود و در نهایت کار به جایی رسید که که تکفیریها از سراسر جهان به سوریه سرازیر شدند و بر اساس شواهد، ترکیه در تزانزیت تکفیریها به سوریه هم نقش داشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: حمایت ترکیه از گروههای تکفیری تروریستی داعش و النصره و ....آسیب جدی به وجهه ترکیه در داخل و منطقه وارد و نگرانیهایی را در خصوص رشد تکفیریها و داعش در داخل این کشور ایجاد کرد.

کاظم زاده افزود: مجموعه ای از این دست عوامل و حمایت مستقیم و غیرمستقیم اردوغان از تکفیریها و به خصوص داعش، باعث شد که مردم ترکیه با کاستن از آرای خود در این انتخابات، به گونه ای نارضایتی خود را از رویکرد افراطی گرایانه دولت اردوغان، نشان دهند.

وی در خصوص تأثیر نتایج این انتخابات بر سرنوشت چند سال آینده ترکیه گفت: پیامدهای نتایج انتخابات اخیر از هم اکنون به گونه ای مشخص شده است؛ در عرصه اقتصادی، ارزش پول ملی ترکیه کاهش پیدا کرده است و این امر از نگرانی هایی که در زمینه اقتصادی در راه است، حکایت دارد.

کاظم زاده در ادامه این مطلب افزود: در دوره های گذشته، حزب حاکم اکثریت آرا را به دست می آورد و  نیازی به مشارکت دیگر احزاب در تشکیل دولت نبود، اما این بار چون اکثریت آرا به دست نیاورده است، اگر بخواهد دولت تشکیل دهد، حتما باید دولت ائتلافی باشد، که از طرفی معلوم نیست دیگر احزاب مایل به همکاری و مشارکت باشند و اگر هم تمایل به همکاری داشته باشند، با قدرت چانه زنی بیشتری وارد خواهند شد و امتیازات بیشتری را دریافت خواهند کرد.

 وی ادامه داد: با نتایج انتخابات اخیر، حتی اگر هم دولت ائتلافی تشکیل شود، همانند دیگر دولتهای ائتلافی در دیگر نقاط دنیا نخواهد بود و به لحاظ ماهیتی شکننده است و ثبات قبلی را نخواهد داشت و شاهد هستیم که زمزمه برگزاری انتخابات زود هنگام هم از هم اکنون به گوش می رسد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مورد پیامدهای امنیتی نتایج این انتخابات گفت: حزب کُرد دموکراتیک خلق ها (HDP)  اولین بار در انتخابات پارلمانی توانست با کسب بیش از ۱۲ درصد آرای ریخته شده به صندوق ها از قانون حد نصاب ۱۰ درصدی عبور کند و به پارلمان این کشور راه یابد  و این یکی از چالشهای امنیتی ترکیه از ناحیه کُردها بوده است.

 کاظم زاده تصریح کرد: حزب عدالت و توسعه از چند سال پیش رویه جدیدی را در پیش گرفته  تا باب گفتگو را با کُردها باز کند ولی از طرفی تلاش می کرد با تبدیل حکومت از پارلمانی به ریاستی، کنترل لازم را بر روی  آنها داشته باشد.

وی در ادامه این مطلب افزود: این حزب در انتخابات اخیر نتوانسته است، آراء لازم را برای تدوین قانون اساسی و تبدیل نظام از پارلمانی به ریاستی به دست بیاورد و از طرفی دموکراتها آراء قابل توجهی به دست آورده اند؛ بنابر این  قدرت چانه زنی کُردها در برابر دولت بیشتر خواهد شد  و این امر می تواند هزینه های امنیتی زیادی برای این کشور داشته باشد.
 
https://taghribnews.com/vdcdfo0fjyt0ns6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی