تاریخ انتشار۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : 269315

​انتقاد خطیبان جمعه لبنان از نشست عربی - آمریکایی ریاض

گرامیداشت سالروز اخراج صهیونیست ها از خاک لبنان، محکوم کردن حمله نظامیان آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم، اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی و انتقاد از نشست عربی - آمریکایی ریاض از مهمترین محورهای نماز جمعه این هفته شهرهای مختلف لبنان بود.
​انتقاد خطیبان جمعه لبنان از نشست عربی - آمریکایی ریاض
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت الاسلام "سید علی فضل الله" امام جمعه مسجد امامین حسنین(ع)بیروت، در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به هفدهمین سالروز اخراج اشغالگران صهیونیستی از خاک لبنان گفت: سالروز آزادی لبنان یک دستاورد بزرگ و نقطه درخشانی برای این کشور کوچک است. ما دشمنی را شکست دادیم که توان نظامی بزرگی در منطقه به شمار می آمد اما این قدرت را با ذلت و خواری از کشور اخراج کردیم.
 
این روحانی لبنانی نسبت به یورش نظامیان بحرینی به منزل شیخ عیسی قاسم و محاصره منطقه الدراز واکنش نشان داد و تصریح کرد: این کشور از عدم رغبت نظام برای گفت وگو با ملت رنج می برد و از زبان قدرت و خشونت و بازداشت استفاده می کند که این مساله در یورش به منزل شیخ عیسی قاسم و کشتار جمعی از مردم نمایان شد.
 
حجت الاسلام فضل الله درباره نشست ریاض با حضور رییس جمهور آمریکا گفت: بسیار روشن است که آمریکا برنده نشست آمریکایی ـ عربی ـ اسلامی بوده و میلیاردها دلار را در این نشست بدست آورد.
 
امام جمعه بیروت خروجی این نشست را شکاف و تنش و فتنه در کشورهای عربی و اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: به دولت های عربی و اسلامی شرکت کننده در نشست ریاض می گوییم که یاری از کشورهای بزرگ گزینه خوبی برای حفظ منطقه نیست چرا که این کشورها تنها به فکر مصالح خود هستند.
 
 آیت الله "عفیف نابلسی" امام جمعه شهر صیدا، در خطبه های نماز جمعه این هفته با انتقاد از برگزاری نشست ریاض با حضور رییس جمهور آمریکا گفت: اعراب و مسلمانان بدانند که ما هیچگاه در برابر طاغوت شکست نخورده و سر تعظیم فرود نمی آوریم و به پرداخت میلیاردها دلار به آمریکا برای حمایت از خود نیازی نداریم.
 
آیت الله نابلسی ادامه داد: دشمن صهیونیستی از جنگ می ترسد نه حزب الله لبنان. ما در آمادگی کامل جهت مقابله با دشمن قرار داریم و شگفتی های بزرگی را در سرزمین های اشغالی محقق خواهیم کرد.
 
شیخ "ماهر حمود" رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز در خطبه های نماز جمعه مسجد قدس شهر صیدا، درباره نشست ریاض با حضور حاکمان برخی کشورهای عربی و اسلامی و سخنرانی رییس جمهور آمریکا گفت: پادشاهان و حاکمان عرب در سرسپردگی به آمریکا و اسرائیل رقابت دارند و ثروت های کشور را برای مخدوش کردن چهره دین هدیه می دهند.
 
این عالم اهل تسنن تصریح کرد: نشست موسوم به ریاض بدون شک یک لحظه شکست به شمار می آید اما این نوید را می دهیم که این دوران نیز همانند دوران اشغال لبنان است که پس از دو سال و نیم شاهد خروج دشمن صهیونیستی از اکثر مناطق جنوب لبنان بودیم.
 
رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی در زندان های صهیونیستی را بهترین دلیل برای وجود خیر و برکت در امت اسلامی عنوان کرد و گفت: زندانیان فلسطینی و مجاهدان در یمن و سوریه و فلسطین و لبنان بهترین نمایندگان امت اسلامی به شمار می آیند.
 
حجت الاسلام شیخ "احمد قبلان" امام جمعه برج البراجنه بیروت نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته، از مفاد بیانیه پایانی نشست ریاض ابراز شگفتی کرد و گفت: مهمترین مساله جهان عرب و اسلام یعنی فلسطین در این نشست غایب بود و هیچ سخنی از اشغالگری صهیونیست ها در قدس و مسجد الاقصی به میان نیامد.
 
این روحانی لبنانی تأکید کرد: تبدیل ایران به دشمن و اشغالگر فلسطین از عجایب بزرگ بود. ایران مسلمان که در کنار فلسطین و اعراب و مسلمانان قرار دارد و از حقوق این ملت ها و همبستگی و عزت و کرامت امت اسلامی دفاع می کند، در این نشست به دشمن آنان مبدل شده است.
 
شیخ احمد قبلان دشمن جلوه دادن ایران را یک ناکامی و سقوط استراتژیک دانست و تأکید کرد: ما تنها بر وحدت و گفت وگو و همکاری تأکید داریم چرا که امتی عزیز و قوی را خواستاریم نه آنچه در یمن و عراق و سوریه و لیبی رخ می دهد.
https://taghribnews.com/vdcdfn0xkyt09s6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی