تاریخ انتشار۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : 38111

فتواي مفتي عربستان درباره خودسوزي سياسي

مفتی عربستان طی فتوایی، خودسوزی افراد در راستای اعتراض به سیاست‌های كشورها را حرام اعلام كرد.
فتواي مفتي عربستان درباره خودسوزي سياسي
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در پی خودسوزی فردی در تونس در اعتراض به دولت بن علی و فرار زین العابدین بن علی از این كشور ، عمل مشابهی در عربستان سعودی اتفاق افتاد كه طی آن مردی در اعتراض به حكومت پادشاهی آل سعود، دست به خودسوزی در ملأ عام زد. 

با توجه به اتفاق رخ داده در عربستان، مفتیان سعودی به كمك حاكمان خود آمده و عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی در فتوایی خودسوزی برای اعتراض را حرام اعلام كرد. 

کارشناسان معتقدند ،هرچند اینگونه اعمال در فقه اسلامی (چه فقه شیعه و چه فقه اهل سنت) حرام است و اعتراض به ظلم و ستم پادشاهان و حاكمان دلیلی موجه برای انجام آن نمی‌باشد، اما به نظر می‌رسد فتوای عبدالعزیز آل الشیخ، تنها با هدف بیان یك مسئله فقهی صادر نشده بلكه پوششی دینی و مذهبی برای خاموش كردن آتش اعتراض مردم است. 

گفتني است، زين‌العابدين بن علي رئيس‌جمهور مخلوع تونس، پس از فرار از كشورش كه طي هفته‌هاي اخير و به دنبال اوج‌گيري اعتراضات عليه دولت وي صورت گرفت، به عربستان سعودي پناه برد. اعتراضات در تونس براي بركناري بقاياي حكومت بن علي ادامه دارد و چند روزي است پيامدهاي‌ آن در ديگر كشورهاي آفريقايي همچون مصر ظهور يافته و اعتراضات بسياري را عليه دولت حسني مبارک سامان داده است.




https://taghribnews.com/vdcdff0s.yt0jf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی