>> علمای اسلام باصدای بلند ازتکفیر برائت جویند به مقدسات همه مذاهب احترام می گذاریم باید کار فرهنگی رسانه‌ای کرد تا ریشه‌ تکفیر خشک شود | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : 219860
آیت الله مکارم شیرازی:

علمای اسلام باصدای بلند ازتکفیر برائت جویند/ به مقدسات همه مذاهب احترام می گذاریم/ باید کار فرهنگی رسانه‌ای کرد تا ریشه‌ تکفیر خشک شود

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم دوری از توهین به مقدسات همه مذاهب اسلامی، گفت: به مقدسات همه مذاهب اسلامی احترام می گذاریم و این را اصل مسلم می دانیم. جریان تکفیری یک احساس ناامنی در تمام دنیا به وجود آورده و معتقد به هیچ برنامه انسانی و اسلامی نیست.
علمای اسلام باصدای بلند ازتکفیر برائت جویند/ به مقدسات همه مذاهب احترام می گذاریم/ باید کار فرهنگی رسانه‌ای کرد تا ریشه‌ تکفیر خشک شود

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز پنجشنبه در همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز؛ که در سالن همایشهای مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه همایش کاملا علمی است، گفت: احترام به مقدسات همه مذاهب اسلامی را یک اصل و بر خود واجب می دانیم.
 
وی افزود: کسانی که دین اسلام را به عنوان دین خشونت و تخریب معرفی می کنند از ما نیستند و آنها بدترین بهانه را به دست اسلام ستیزان می دهند و باعث گسترش اسلام هراسی در جهان می شوند در حالی که  اسلام دین رحمت است.
 
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه تصریح کرد: سعی داریم در این همایش به اهداف مهمی دست یابیم . اول اینکه ریشه افکار تکفیری را بیشتر بشناسیم و با دلایل منطقی آنها را پاسخ دهیم تا جوانان ساده لوح فریب سردمداران و ر هبران جاه طلب گروه های تکفیری را نخورند و جذب آنان نشوند. همچنین علمای اسلام با صدای بلند از تکفیر برائت جویند و دامان اسلام را از لوث افکار تکفیری ها بشویند.
 
آیت‌الله مکارم شیرازی برائت جویی علمای اسلام از جریان‌های تکفیری و شستن جهان اسلام از لوث تکفیری‌ها را دومین هدف همایش ضد تکفیر بیان کرد و افزود: به همه اعلام می کنیم که تکفیری‌ها از ما مسلمانان نیستند و فقط  باعث گسترش اسلام ستیزی و اسلام گریزی در جهان می‌شوند.
 
وی افزود:‌ خداوند پیوند همه انسان‌ها را مودت و رحمت قرارداده و نه وحشت و جنایت؛ همچنین در قرآن کریم به همه انسان‌ها دستور داده است که با مردم جهان سخن نیک بگوییم و رفتار نیک داشته باشیم. می‌توان به همه مردم جهان اعلام کرد که اسلام محمد مصطفی(ص) با آن‌ چه که گمراهان تکفیری از اسلام می‌گویند، در تعارض است و ارتباطی ندارد.
 
این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه تأکید کرد: خسارتی که قوم گمراه و شجره شوم تکفیر برای اسلام به بار آورده است بیش از حد تصور است؛ آن‌ها از سویی به کشتار بی رحمانه مسلمانان و غیرمسلمانان دامن می‌زنند و از سوی دیگر شعار اسلامی «الله اکبر» سر می‌دهند. آواره ساختن میلیون‌ها نفر مسلمان که عده‌ای از آنان در دریا غرق شدند و عده دیگری از آنان، با ذلت و خاری به کشورهای بیگانه پناهنده شدند؛ دیگر خسارت بزرگی است که به جهان اسلام وارد کردند. تخریب مساجد، آثار باستانی، همچنین تخریب زیربناهای اقتصادی که تا 50 سال دیگر هم مرمت نمی‌شود، لکه ننگ دیگری است که بر دامان اسلام و مسلمین گذاشتند.
 
آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد:‌ قرآن کریم به مسلمانان توصیه می کنند که اگر کسی با شما سر جنگ نداشت، متعرض آن‌ها نشوید و حتی به آنان نیکی کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد. نه تنها نباید متعرض ادیان دیگر شد بلکه باید با آنان ییمان دوستی بست؛ اما جریان تکفیری یک احساس ناامنی در تمام دنیا به وجود آورده و معتقد به هیچ برنامه انسانی و اسلامی نیستند.
 
وی اظهار داشت:‌ برخی تکفیری‌ها را به گروه خوارج در صدر اسلام تشبیه می کنند در حالی که هرگز خوارج پیشین چنین جنایت‌هایی را مرتکب نشدند و هرگز مساجد و قبور بزرگان دین را تخریب نکردند و زنان مسلمان را برای فروش به بازار نبردند.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: خوارج زمان ما قابل مقایسه با خوارج صدر اسلام نیستند و به مراتب از آنان زیان‌بار تر و خراب‌کار ترند؛ وظیفه علمای اسلام است که دست در دست هم ریشه این جریان‌های تکفیری را با منطق بسوزانند.

وی اضافه کرد: عداوت تکفیری‌ها تنها با شیعیان و پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) نیست و با تمام مذاهب اسلامی که با عقاید آنان موافق نباشند، مخالفند و خون آنان را هدر می‌دانند. تکفیری‌ها معتقدند که اگر کسی در مذهب وهابیت داخل نشود، نزد ما کافر به خداوند است و همه مسلمانان باید با آن‌ها وارد جنگ شوند؛ بدین ترتیب اعلان جنگ به همه مردم دنیا است.
 
وی گفت: مسأله تکفیر تا جایی پیش رفته که بدتر از قرون وسطی شده است؛ فتاوای وحشتناک و مملو از اشتباه علمای تکفیری، ضربه بسیار بزرگی به اسلام و مسلمانان وارد می‌کند. سرمنشأ تکفیر اشتباه فاحش آنان در مسأله توحید از منظر قرآن و سنت نبوی است؛ آنان چنین می‌پندارند که هرگونه توسل و درخواست حاجت از پیامبران و اولیاءالله هرچند به صورت شفاعت از درگاه خداوند باشد، شرک و کفر است.
 
وی اظهار داشت:‌ علمای برجسته جهان اسلام و اندیشمندان دینی باید با خرافات تکفیری مبارزه و مسلمانان و مردم جهان را نسبت به تعلیمات صحیح اسلام آگاه کنند و جلوی خون‌ریزی‌های بیهوده را بگیرند. امروز بلای تکفیر، بلای جهان اسلام و بشریت است؛ همگان معترفند که راه حل نظامی و سیاسی به تنهایی پاسخگو نیست و باید کار فرهنگی و فکری و رسانه‌ای کرد تا ریشه‌های تکفیر خشکانده شود.
 
آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین با توصیه دوستانه به علمای وهابی به ویژه در عربستان سعودی گفت: تا دیر نشده، افکار تکفیر مسلمانان را از کتاب‌های خود جداکنید و از تکفیر اهالی قبله بپرهیزید؛ توصیه می‌کنم تعلیمات تکفیری را از حوزه‌های علمیه خود برچینید و در بیانیه‌هایتان تکفیر را ممنوع کنید؛ کتابخانه‌های خود را از این عقاید ضاله خالی کنید؛ همانا شجاعت حقیقی در بازگشت از مسیر اشتباه است.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ از سفرای کشورهای اسلامی و رسانه‌های داخلی و خارجی می‌خواهیم که پیام این همایش و همایش‌های دیگر را به کشورهای خود و همه مناطق جهان برسانند تا بیش از این شاهد کشتار و ناامنی در جهان نباشیم.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcd9n0xzyt0fj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی