تاریخ انتشار۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : 209366
آیت الله اراکی:

کربلا صحنه جلوه گری وفاداری به دو پیمان اطاعت و یاری از امام بود

تنا-اختصاصی
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، با اشاره به مصائب امام حسین(ع) و یاران وفادار ایشان در روز عاشورا، گفت: صحرای کربلا صحرای جلوه گری وفاداری به دو پیمان اطاعت و یاری از امام بود که برخی به آن وفا کردند و برخی آن را شکستند.
کربلا صحنه جلوه گری وفاداری به دو پیمان اطاعت و یاری از امام بود
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "آیت الله اراکی" دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، روز چهارشنبه در هفتمین روز ماه محرم در جمع کارکنان مجمع جهانی تقریب طی سخنانی، ابعاد نبوت، بعثت، امامت و رسالت و ارزش روز غدیرخم و همچنین مصیبت امام حسین(ع) در روز عاشورا را تبیین کرد.

وی تصریح کرد: هر نعمتی که از جانب خداوند به آفریننده ای داده می شود، در مقابل آن مسئولیتی برای انسان به وجود می آید، یکی از نعمتهای تامه خداوند که در قرآن کریم به آن اشاره شده است، نعمت رهبری الهی و امامت است؛ امامت و رهبری الهی گاهی با نبوت جمع می شود و در این صورت تبدیل به رسالت می شود.

آیت الله اراکی در ادامه به مسأله بعثت رسول اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: بعثت رسول اکرم (ص)، به این معنی این است که رسول اکرم در آن روز مأموریتش با مردم آغاز شده است، و وظیه دارد آنها را رهبری کند.

وی افزود:قرآن کریم درجایی که از نعمت تامه صحبت می کند، بلافاصله پس از آن از نعمت ارسال رسول بر مردمان یاد می کند؛ این نعمت تامه درجامعه اسلامی تداوم یافت و در روز غدیر مأموریت امامت مردم از جانب رسول خدا(ص) بر دوش امام علی(ع)نهاده شد.

آیت الله اراکی ادامه داد: امام علی (ع) از آغاز بعثت رسول اکرم(ص) هم امامت داشت، اما آنچه در غدیر اتفاق افتاد و این روز را بزرگ کرد، اعلام پذیرش امام علی (ع) از طرف امت اسلامی است و در این روز بود که آیه "الیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی" نازل شد، پس اتمام نعمت دو مرحله دارد، مرحله اتمام نعمت بر خود رسول اکرم(ص) و اتمام نعمت بر دیگرانی که فرمان او را می پذیرند.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب در ادامه گفت:بر اساس آیه وحدت "و اعتصموا بحبل الله جمعیا و لا تفرقوا....." نعمت اخوت با امامت حاصل می شود، امام فرمانرواست و دیگران او را اطاعت می کنند، اطاعت کردن، شخصیت انسان را تولید می کند و رفتارهای انسان براساس اطاعت از یک فرمان شکل می گیرد که یا فرمان خداست و یا فرمان هوای نفس.

وی خاطرنشان کرد: وقتی امامت امامی را می پذیریم، باید فرمان او را بپذیریم و او را نصرت و یاری کنیم و در قرآن کریم آمده است، مؤمن کسی است که به این دو مسئولیت عمل کند.

آیت الله اراکی در پایان به حادثه غم انگیز کربلا اشاره کرد و گفت: صحرای کربلا صحرای جلوه گری وفاداری به این دو پیمان(اطاعت و یاری) و شکستن آن بوده است؛ از سویی وفاداران به این پیمان، یاران سید الشهدا(ع) بودند و در سوی دیگر جبهه پیمان شکن بود که پیمان اطاعت از رسول خدا(ص) را شکستند و ظالمانه در حق سپاه مظلوم امام حسین(ع) شنیع ترین جنایت را مرتکب شدند و  آنها در حقیقت به حرم رسول(خدا) تجاوز کردند.
 
https://taghribnews.com/vdcd9n0x9yt0zs6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی