تاریخ انتشار۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب : 199467

یمن؛ سمبل افتخارآمیز وحدت و مقاومت اسلامی

وضعیت کنونی در یمن، یک وضعیت نزدیک به قحطی کامل است، با این حال مردم این کشور اعم از شیعه و سنی، در کنار هم، در تظاهرات وراه پیمایی های باشکوه صنعا، حضور پیدا کردند.
یمن؛ سمبل افتخارآمیز وحدت و مقاومت اسلامی
در خصوص تازه ترین تحولات یمن ، خبرنگار تقریب(تنا) گفت و گویی با جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل آفریقا وخاورمیانه داشته است که شرح آن در پی می آید:
 
•  تظاهرات  روز گذشته  مردم یمن، با چه هدفی برگزار شد و چه ویژگی هایی داشت ؟
   این تظاهرات با هدف اعتراض علیه سکوت مجامع جهانی نسبت به تجاوزات نظامی عربستان به یمن برگزار شد و در واقع نمایش افتخارآمیز دیگری ازمقاومت ووحدت  مردم یمن  بود که ده ها هزار نفر از مردم صنعا در آن شرکت کردند. پیامی که این تظاهرات به جهان ارسال کرد این بود که: مردم یمن  با وجود گذشت چهارماه از آغاز تجاوزات نظامی حکومت سعودی وتحمل خسارات جانی ومالی فراوان، همچنان به دفاع از کشورشان ادامه می دهند و نسبت به اهمال ورزی های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع جهانی که در ادای وظایف  خود برای توقف جنگ یا درعرصه کمک رسانی کوتاهی می کنند،  معترض هستند.
   نمایش باشکوهی که مردم یمن روز گذشته در صنعا به صحنه آوردند، نشان دهنده مقاومت بی نظیر آنها در شرایطی است که کمترین مواد غذایی را در اختیار دارند و از نظر دارویی و دیگر نیازهای اولیه خود با مشکلات فراوان روبه رو هستند.
  بنا به آنچه که سازمان های جهانی اعلام کرده اند، وضعیت کنونی در یمن، یک وضعیت نزدیک به قحطی کامل است، با این حال مردم این کشور اعم از شیعه و سنی در کنار هم در تظاهرات و راه پیمایی های باشکوه صنعا حضور پیدا کردند، این در حالی است که مردم یمن در شرایط حاضر در دو عرصه جنگ زمینی و هوایی با نیروهای متجاوز سعودی روبه رو هستند.
 
• تا چه اندازه ادعاهای رژیم سعودی در خصوص اشغال عدن با واقعیت تطابق دارد؟
   در خصوص اوضاع کنونی استان مهم و استراتژیک عدن می توان گفت که یک جنگ روانی و تبلیغاتی را سعودی ها در خصوص اشغال این استان به راه انداخته اند که در واقع  ناشی از ضعف خفت باری که در این عرصه از خود به نمایش گذاشته اند.
  طی یک هفته گذشته عربستان و امارات کوشش کردند تا از طریق هوا و دریا، حملات بزرگی را علیه شهربندی عدن (مرکزاستان عدن) صورت  دهند و با استقرار واحدهایی از نیروی زمینی، فرودگاه عدن را اشغال کنند؛ با این منظور که  بتوانند  منصور هادی را در آنجا مستقر نمایند. ولی بنا به گفته جنبش مردمی یمن، هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر موفقیت آن ها تا این لحظه به چشم نمی خورد و گزارش های دقیقی که انتشار یافته،  نشان دهنده حضور جدی  گروه های مردمی و جنبش انصارالله در این شهر است.
 
• گروه های مردمی در یمن و جنبش انصارالله در فاز جدید عملیات دفاعی خود، چه راهبردی را در پیش گرفته اند؟
    بنا به گفته رهبران جنبش انصارا..،  آنچه که در مرحله جدید دفاعی در این کشور صورت خواهد گرفت ، یک بسیج عمومی است ، چنانکه می شود از آن به عنوان اعلام جهاد نیز یاد کرد. این به معنای بسیج جمعیت  24 میلیونی یمن است که 4 ماه تمام وبه طور شبانه روزی ، جنگ را تحمل کرده اند و الان با توجه به ادامه تجاوزات رژیم سعودی، کوشش می کنند تا دامنه اقدامات دفاعی خود را گسترش دهند. درواقع این  همان چیزی است که جنبش انصارالله قبلا به عربستان و کشورهای شرکت کننده در جنگ هشدار داده بود.
  اجرای این راهبرد به موازات بکارگیری موشک های دوربردی که  توانایی  هدف قرار دادن بنادر نفتی و اقتصادی عربستان را دارند، می تواند یک بازدارندگی را در این عرصه ایجاد کنند.
کوشش مردم یمن در حال حاضر این است که بدون اتکا به کمک های خارجی و با حفظ وحدت و مقاومت بتوانند در عرصه های دفاعی، نمایش تازه و چشمگیری را به صحنه بیاورند وماشین جنگی عربستان ومتحدین منطقه ای اش را زمین گیر کنند.
 
https://taghribnews.com/vdcd9n0f5yt0no6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی