تاریخ انتشار۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : 227707
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در گفتگو با تقریب خبر داد:

کنفرانس "علوم دینی و مبارزه با افراطی گری" با همکاری دانشگاه بغداد برگزار می شود

تنا – اختصاصی
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی از برگزاری کنفرانس "علوم دینی و راههای مبارزه با افراطی گری" با همکاری این دانشگاه و دانشگاه بغداد در مهرماه سال جاری خبر داد.
کنفرانس "علوم دینی و مبارزه با افراطی گری" با همکاری دانشگاه بغداد برگزار می شود
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگار تقریب(تنا) پیرامون سابقه و فعالیتهای تقریب گرای این دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه مذاهب اسلامی اندکی پس از تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و در ابتدا به عنوان یک موسسه تاسیس شد و در ادامه عنوان دانشگاه به خود گرفت.
 
وی افزود: در دیدارهایی که هیات امنای دانشگاه با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان نسبت به این دانشگاه رهنمودهای علمی خوبی ارایه فرمودند. رهنمودهای ایشان را به 3 بخش می توان  تقسیم کرد که شامل:  "تمرین رفتاری با رویکرد همزیستانه"، " دانش پردازی با رویکرد مقارنه گرایی" و " فرهنگ سازی تقریبی" می شود.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب مقارنه را شیوه ای می دانند که بر یک اندیشه مهم استوار شده است و از آن تغذیه می‌کند و آن "اندیشه تکثرگرایی اسلامی" است. این اندیشه با تکثرگرایی از نوع پلورالیسم متفاوت است زیرا پلورالیزم از نسبیت گرایی در معرفت حکایت می‌کند در حالی که در تکثرگرایی اسلامی به هیچ روی معرفت نسبیت گرایانه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد بلکه می‌کوشد صرفا یک رفتار اجتماعی را به سامان آورد که میان اتباع و اصحاب مذاهب اسلامی در قبال یکدیگر (و به تعبیر دیگر در حوزه تعاملی نسبت به هم) عینیت می یابد.
 
 وی افزود: حتی معظم له می فرمودند که در مورد پلورالیسم تحقیقات فراوانی صورت گرفته است؛ در حالی که تحقیقات مناسبی در زمینه تکثر گرایی اسلامی (که مقارنه محور است) صورت نگرفته ولازم است با نگارش مقالات و انجام تحقیقات این مهم صورت بپذیرد. واقعیت این است که  خیلی از مشکلات علمی ناشی از نوع مواجهه هاست که در صورت استقرار نظریه تعدد گرایی اسلامی (که با پلورالیزم مغایر است)  برطرف می شود. در این وضعیت است که تحرک و فعالیت هر مذهب در جهت نفی مذهب دیگر نخواهد بود بلکه فراتر از این رهگذر، فکر تکفیرگرایی تضعیف می شود.
 
تاسیس کرسی های مالکی، زیدی و اباضی در دانشگاه مذاهب اسلامی
 

وی در ادامه با اشاره به تاسیس کرسی های مذاهب مختلف اسلامی، گفت: کرسی های مالکی، زیدی و اباضی در دانشگاه مذاهب اسلامی ایجاد شده است اما در حال حاضر تبدیل به رشته نشده است چون ما دانشجویان این مذاهب را نداریم و اگر دانشجو پذیرش کنیم این رشته ها را راه اندازی خواهیم کرد که مصوب نیز شده است.
 
احیای شعبات دانشگاه در شهرستانها
 
دکتر مبلغی در ادامه تصریح کرد: سعی داریم شعبات سنندج، بندر عباس، و زاهدان را احیا کنیم و آنها را به سمتی ببریم که نوعی اختیارات بومی و منطقه ای را پیدا کنند تا مسیر رشد و توسعه را بهتر پی بگیرند و همچنین یک حوزه دانشی را به عنوان یک ماموریت به دوش بگیرند و دانشجویانی را از همان استانها و بلکه فراتر جذب کنند.
 
همکاری با سایر دانشگاهها و موسسات علمی جهان اسلام
 
وی به ارتباط این دانشگاه با سایر دانشگاههای جهان اسلام اشاره کرد و گفت: همکاریهایی را طی چند سال گذشته داشته ایم؛ به عنوان مثال سلسله نشست‌های "آشنایی با دانشگاههای مهم جهان اسلام" را داریم که نمونه آن دانشگاه الزیتونه تونس بود که سال گذشته با حضور رئیس و معاونین و مسوولان این دانشگاه به میزبانی دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد اما به دلیل ضعف بودجه نتوانسته ایم آن را پی بگیریم؛ ولی همچنان در نظر داریم  آن را دنبال کنیم.
 
همایش علوم دینی و راههای مبارزه با افراطی گری با همکاری دانشگاه بغداد
 
وی در ادامه از برگزاری یک همایش بین المللی دانشگاهی خبر داد و گفت: همایشی را با مشارکت دانشگاه بغداد تحت عنوان "علوم دینی و راههای مبارزه با افراطی گری" مهرماه در ایران برگزار خواهد شد؛ این همایش الان دارای دبیر خانه است و پیش نشست آن نیز در عراق برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: به نظر من مبارزه با افراطی گری را در  3 سطح می توان پی گرفت سطح شعاری و ترویجی، سطح فرهنگی و سطح علمی و دانشگاهی که ما بیشتر تمرکزمان در سطح سوم است و تاثیر آن نیز بیشتر است.
 
برنامه های سفیران تقریب و پذیرش طلاب مدارس دینی اهل سنت

حجت الاسلام مبلغی در ادامه با اشاره به برنامه های سفیران تقریب دانشگاه مذاهب اسلامی و پذیرش طلاب مدارس دینی اهل سنت گفت: سفیران تقریب کاری است در جهت تقریب و نهادی فرهنگی در سطح دانشجویی است که تاثیرات خوبی داشته است و پروژه دیگری در دست داریم و آن این که با توجه به امتیازی که به طور رسمی از آموزش عالی داریم می توانیم امکانی را برای طلاب اهل سنت در دانشگاه فراهم بیاوریم که در این دانشگاه تحصیل کنند و مدارک رسمی دانشگاهی دریافت نمایند.
 
گفتگوی تفصیلی خبرگزاری تقریب با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی متعاقبا منتشر خواهد شد.

 
 
https://taghribnews.com/vdccxmqim2bqim8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی