تاریخ انتشار۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : 257902

نقش ايران در سوريه بى‌بديل است/جایگزینی برای اسد نمی‌شناسیم/دورنمایی برای رابطه بین ایران و آمریکا متصور نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.
نقش ايران در سوريه بى‌بديل است/جایگزینی برای اسد نمی‌شناسیم/دورنمایی برای رابطه بین ایران و آمریکا متصور نیستیم
به گزارش  خبرگزاری تقریب(تنا)، "بهرام قاسمی" امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با یاد و خاطره قربانیان ساختمان پلاسکو، از کشورهایی که همدلانه با مردم و دولت ایران و آتش‌نشانان ابراز همدردی کردند، تشکر کرد.

قاسمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نشست آستانه پیرامون حل بحران سوریه گفت: اجلاس آستانه نتيجه تلاش‌هاى سه‌جانبه ايران و تركيه و روسيه بود كه بعد از نشست این سه کشور در مسكو كليد خورد؛ نماينده سازمان ملل بر نشست نظارت خواهد داشت.

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر دعوت روسيه از آمريكا برای شركت در نشست آستانه اظهار داشت: روابط ما با روس‌ها مشخص است؛ آنچه به عنوان دعوت از آمريكايی‌ها مطرح است، از سوی كشور ميزبان یعنی قزاقستان مطرح است و آن هم در حد شركت در نشست‌های مقدماتی است.

وی افزود:ما همچنان مخالف حضور آمريكا در آستانه هستيم و دعوت‌كننده آمريكا سه كشور برگزاركننده نبودند،  بلكه دولت قزاقستان از این کشور دعوت کرده بود و حضور آمریکا در این نشست هم در حد سفير است؛ قاسمی تصریح کرد: اولويت اول تثبيت آتش‌بس در سوریه خواهد بود و موضوع ديگری مطرح نيست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بايد ديد بر اساس نتايج حاصله چگونه می‌توان آن را سامان داد؛ ويژگی مثبت نشست، حضور سه كشور منطقه در آن است كه اميدواريم توفيقات حاصل شود.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون تأسيس كميته ضد ايرانی در اتحاديه عرب اظهار داشت: بحرين دچار بحران داخلی است و برای سرپوش گذاشتن بر اوضاع داخلی خود، افكار عمومی جهان عرب را منحرف می‌كند.

وی افزود: ادعاهای خلفای بحرين واهی است و توصيه می‌كنم تا دير نشده است، اين رويه نادرست خود را عوض كنند و قانون را مد نظر قرار دهند و در مورد ایران سکوت کنند.

قاسمی همچنین در مورد مواضع ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا در قبال ایران نیز گفت: ترامپ بر خلاف رؤسای جمهور قبلی هنوز مواضع واقعی خود را نشان نداده است؛ وی افزود: نمی‌توان به اين زودی وی را قضاوت كرد؛ هنوز مواضع اطمينان‌بخشی از ايشان نديديم و فعلاً بايد صبر كنيم و برای تصميم‌گيری زود است.

وی در مورد تعیین سفیر جدید ایران در عراق هم گفت: آنچه به سفير ايران در عراق مربوط است، اين است كه هنوز كسی به عنوان سفیر ایران در این کشور مشخص نشده است و بايد ببينينم چه كسی در اين جايگاه قرار می‌گيرد؟

قاسمی در مورد پيام نتانياهو به ملت ايران گفت: من علاقه‌ای به صحبت در مورد كسی كه سخنان بی‌ربط زيادی مي‌گويد ندارم و تصور مي‌كنم اگر نتانیاهو به فكر مردم ايران است، كمی از كشتار مردم بيگناه فلسطين و سوريه دست بردارد و نيازی به سخن گفتن در مورد ايران نيست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حضور ترکیه در نشست آستانه در مورد سوریه هم گفت: اين حضور با توجه به همسايگی اين كشور با سوريه مفيد است و نقشی سازنده دارد و اميدوارم شاهد خبرهای خوبی باشيم و نيازی به دخالت ديگران و دخالت نظامی نباشد و مردم سوريه خودشان انتخاب كنند كه سرنوشتشان چه شود؟.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری در مورد وضعیت مسلمانان در کشور میانمار هم گفت: ما به اين موضوع حساسيم و وزیر امور خارجه کشورمان هم نامه‌ای را به دبيركل سازمان ملل ارسال كرد و اجلاسی نيز در مالزی به همين منظور برگزار شد.

وی افزود: كميته‌ای تشكيل شده كه ايران هم عضو آن است و تصميمات لازم در این باره باید اتخاذ شود و اميدواريم با تلاشی جهانی بشود به مظلومان ميانمار كمك كرد؛ قاسمی تصریح کرد: به مصلحت دولت ميانمار نيست كه به اين وضعيت ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد گفته برخی مسئولان كويتی مبنی بر سفر به ايران در آینده نزدیک نیز گفت: مدت‌هاست كه اين بحث وجود دارد كه هيأتی از كويت به ايران بيايد و چند بار تاريخ تعيين شد و امروز تفاهم كامل در مورد اين سفر صورت گرفته و ما وزير خارجه و مشاور نخست‌وزير كويت را به زودی در ايران خواهيم ديد.

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد زمان سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران نیز گفت: او به زودی در تهران حاضر می‌شود و نماينده كميسون اقتصادی كشورش نيز با او همراه هست و هيأتی اقتصادی، وزیر خارجه فرانسه را همراهی می‌كنند و طی ١٠ روز آينده در ایران حضور می‌يابد.

وی افزود: روند فعلی روابط ايران و فرانسه رو به جلوست و اميدواريم بتوانيم به تفاهمات اقتصادی و تجاری برسيم و تفاهمات جهانی و منطقه‌ای نيز فی‌مابين دولت‌ها به دست آيد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، در مورد روابط ايران و كانادا هم گفت: هنوز كار زيادی باید صورت گیرد دارد و اين طرف كانادايی بود كه قطع رابطه كرد؛ وی افزود: مذاكراتی بعد از انتخابات كانادا با این کشور انجام شد و حزب ليبرال کانادا هم در تبليغات خود اعلام كرد در صورت انتخاب از سوی مردم، با ايران رابطه برقرار می‌كند.

قاسمی تصریح کرد: وزرای خارجه دو كشور در سازمان ملل، اخیراً ملاقاتی كوتاه داشتند و ما منتظر حل مسائل فی‌مابين هستيم و انشالله در اولين گام، دفاتر حافظ منافع در دو كشور ايجاد و مشكلات موجود نیز حل و فصل شود. 

قاسمی در پاسخ به سؤالی در مورد تحولات سوريه و ديرالزور گفت: نقش ايران در سوريه بى‌بديل است و بدون ايران، سرنوشت سوريه تغيير نمی‌كند؛ وی افزود: ما با برخی از کشورهای منطقه در مورد سوریه نگاه مشتركی داريم؛ اما به اين معنی نيست كه 100 درصد مواضعمان در این باره يكی است؛ جايگاه ما بسيار بالاست زيرا هميشه روی آن ايستاده‌ايم و مسيرمان در اینباره مشخص است.

قاسمی تصریح کرد: نشست آستانه به دنبال رفع مشكل است؛ در هر حال اختلاف‌نظر ميان ايران و تركيه و روسيه هست اما مشتركات ما بيشتر است و همين مشتركات باعث برگزاری اين اجلاس شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری در مورد شرايط سوريه گفت: شرایط این کشور، نوسانات زيادی دارد؛ در ابتدا عده‌ای آمدند و فكر كردند مي‌توانند در دو ماه، اسد را ساقط كنند؛ اين داستان به درازا كشيد و روز به روز دولت اسد قدرتمندتر شد و جهان به اين نتيجه رسيد كه با راه حل نظامی نمی‌توان مشکل سوریه را حل کرد؛ ما جایگزینی برای بشار اسد نمی‌شناسیم.

وی افزود: هرچه زمان گذشت، اجماعی برای جايگزينی اسد حاصل نشد؛ گروهی كه عاقل‌تر بودند، آن شعارهای تند اوليه را كنار گذاشتند و برای حفظ آبرو، هنوز هم رجز می‌خوانند.

قاسمی تصریح کرد: محور مقاومت با جديت و توان بالای خود در منطقه حضور خواهد داشت؛ آنچه در مورد سوريه مطرح است، حفظ استقلال و حاكميت و تماميت ارضی اين كشور و تصميم‌گيری خود مردم آن است و هيچكس از هيچ جای دنيا حق دخالت در امور داخلی سوريه را ندارد.

سخنگوی وزرات امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری در مورد انتخاب سفير برای سوريه و عمان گفت: سفرای ما در اين دو کشور مشخص شده‌اند و در حال حاضر، در مرحله اداری كار قرار داريم و هرچه زودتر سفرای ما به اين دو كشور اعزام می‌شوند.

قاسمی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با رابطه ايران با ترامپ ادامه داد: ما هيچ ارتباطی با دولت آمريكا نداريم و هيچ دورنمايی براي آن متصور نيستم، ما فقط در زمان مذاكرات با آمريكايي‌ها رابطه داشتيم؛ هيچ پيامی هم بين ايران و آمريكا رد و بدل نشده است و هيچ رابطه‌ای نیز بین ما برقرار نخواهد شد.
 
وی افزود: من همه اتهاماتی كه در كنگره به ايران می‌زنند را تكذيب می‌كنم؛ این موضوعی است که حدود 40 سال است به آن عادت كرد‌ه‌ايم، آن‌ها می‌خواهند در دنيا آقايی كنند و ايران بزرگترين سد برای آن‌هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی در رابطه با همكاری ايران و حزب‌الله لبنان گفت: حزب‌الله لبنان هيچ نيازی به سلاح‌های ايران ندارد و آن‌ها به درجه‌ای از خودكفايی رسيده‌اند كه نيازی به كمك ايران ندارند.

قاسمی در مورد اظهارات مقامات کشورمان در مورد آل‌سعود گفت: ما علاقمنديم با همه همسايگان خود دوستی كنيم و در اين جهت، هميشه تلاش مي‌كنيم؛ وی افزود: ما مقصر وضع كنونی بين ايران و عربستان نيستيم و آن‌ها با كارهای خود منجر به قطع رابطه شدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر ما تغيير رفتار عربستان را ببينیم، مشتاق برقراری رابطه مجدد هستيم اما آنان هنوز هم بر طبل سابق می‌كوبند؛ وی افزود: رابطه ايران و عربستان برای همه همسايگان مهم است و به خاطر همين كشورهايی بوده‌اند كه برای برقراری رابطه مجدد بین دو کشور ابراز علاقه کرده‌اند.

قاسمی در مورد برجام هم گفت: آنچه مربوط به برجام بود، انجام شد و روند مذاكرات به ثمر نشست و پرونده مذاكره با آمريكا نیز بسته شد. 

وی افزود: شايد فقط در مسائل فنی بحثی باقی مانده باشد كه آن هم توسط آژانس صورت می‌گيرد و ما اجازه نمی‌دهيم پرونده برجام دوباره باز شود و ما در برجام به آنچه می‌خواستيم رسيديم و مذاکره مجددی در کار نخواهد بود.
 
 
https://taghribnews.com/vdccxmqii2bqpo8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی