تاریخ انتشار۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : 253104

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات نخست وزیر بریتانیا در اجلاس منامه

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات خانم " ترزا می" نخست وزیر بریتانیا در جمع سران شورای همکاری خلیج فارس گفت: کشورهایی که مداخله جویی های غیر مسئولانه آنها در سایر کشورها موجب گسترش ناامنی، جنگ، خشونت و تروریسم شده است در جایگاهی نیستند که دیگران را به مداخله در امور منطقه متهم نمایند.
واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات نخست وزیر بریتانیا در اجلاس منامه
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،سخنگوی وزارت خارجه  با اشاره به سیاست های تفرقه افکنانه انگلیس افزود: این کشور در تلاش برای بازگشت به این منطقه، مجددا به سیاست های تفرقه افکنانه روی آورده است که از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران کاری عبث و غیرسازنده است.

قاسمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران، ریشه بخشی از این اظهارات را  ناشی از تحولات در روابط این کشور با اتحادیه اروپایی می داند که مشکلات، کمبودها و پیچیدگی هایی را در منافع و جایگاه بین المللی انگلیس ایجاد کرده و باعث شده است، نخست وزیر این کشور متناسب با فضای اجلاس شورای همکاری خلیج فارس و برای خوشایند تعدادی از سران کشورهای عضو این شورا، حرف هایی نسنجیده علیه دولت و ملت ایران بر زبان بیاورد.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان گفت: به نظر می رسد هدف از  این گونه اظهارات تلاش برای عقد قراردادهای جدید هنگفت تسلیحاتی بین انگلیس و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و در نهایت، تشدید بحران های ناشی از جنایات جنگی آنها علیه ملت های مظلوم یمن، سوریه، بحرین، عراق و دیگر کشورهای اسلامی منطقه باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در واکنش به بیانیه پایانی سی و هفتمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در منامه، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بخش جدایی ناپذیر خاک ایران دانست و تأکید کرد: تکرار ادعاهای بی اساس، تاثیری بر تمامیت ارضی و حاکمیت کشورمان بر این جزایر نخواهد داشت.

بهرام قاسمی با بی اساس خواندن ادعای دخالت جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر مبنای  اصول حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها قرار دارد و انتظار دارد شورای همکاری خلیج فارس نیز به جای طرح اتهامات تکراری و بی اساس، از مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران از جمله تلاش برخی از اعضاء برای فتنه انگیزی های فرقه ای و مذهبی دست بردارد.

وی با اشاره به مطالب مندرج در بیانیه مذکور راجع به نامه ۱۰ کشور عربی به پیشگامی امارات عربی متحده علیه جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: جای تأسف است که این کشورها به جای بهره برداری از ظرفیت مجامع و سازمان های بین المللی و منطقه ای در راستای تقویت ثبات و امنیت، از این موقعیت در جهت ایجاد تنش و تضعیف مناسبات فیمابین سوء استفاده می کنند.

قاسمی تأکید کرد: بدیهی است جمهوری اسلامی ایران، حق خود را برای پاسخ به این گونه  اظهارات بی اساس  در مجامع بین المللی مطابق با مقررات و موازین حقوقی محفوظ می داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعای شورای همکاری در مورد تلاش برای سیاسی کردن فریضه حج از سوی جمهوری اسلامی ایران، اقدام عربستان در مانع تراشی و سنگ اندازی در اعزام حجاج ایرانی در سال گذشته را محکوم و آن را مغایر با موازین شرعی و مصداق "صد عن سبیل الله" دانست و افزود: جای تأسف است که عربستان سعودی به جای پاسخ گویی درمورد قربانی شدن صدها نفر از حجاج بیت الله الحرام در فاجعه منا، هم چنان سعی دارد از جایگاه میزبانی حرمین شریفین برای مقاصد سیاسی  سوء استفاده کند.

قاسمی با تکذیب ادعاهای واهی و تکراری در مورد مداخله ایران در امور داخلی بحرین، توصیه کرد: شورای همکاری به جای فرافکنی، با در نظر گرفتن واقعیت ها از جمله استمرار سرکوب و نقض فاحش حقوق بشر در بحرین، دولت این کشور را به در پیش گرفتن مسیر راهکار سیاسی و آشتی ملی متقاعد کند.

بهرام قاسمی در پایان ضرورت عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های هسته ای را مورد تاکید قرار داد و موارد بیان شده در بیانیه مذکور راجع به توافق هسته ای از جمله موضوع توان موشکی را ناشی از درک نادرست از مفاد آن توافق و قطعنامه های مرتبط با آن دانست.



 
https://taghribnews.com/vdccx1qi02bqps8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی