تاریخ انتشار۱۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰۰
کد مطلب : 170412

نقش آمریکا و عربستان سعودی در پیدایش داعش

تنا-لندن
پاتریک کاکبورن :دولت های حامی داعش، اکنون خود را ضد داعش نمایش می دهند در حالی که اندیشه و سلاح داعش، از همین کشورها صادر شده است.
نقش آمریکا و عربستان سعودی در پیدایش داعش
به گزارش خبرنگار تقریب (تنا) از لندن، پاتریک کاکبورن (PATRICK COCKBURN ) خبرنگار مشهور روزنامه ایندیپندنت در جدیدترین کتابش که اخیر با عنوان بازگشت جهادی ها منتشر شده است نقش آمریکا، انگلیس و کشورهایی همچون عربستان سعودی، قطر، کویت و ترکیه را در سر بر آوردن داعش و دیگر گروه های افراطی آشکار کرد. وی که یکی از مشهورترین گزارشگران و تحلیلگران جنگ و مسائل خاورمیانه محسوب می شود در این کتاب نوشته است که عربستان سعودی، مادر همه گروه های جهادی است اما در داخل عربستان، به آن ها اجازه فعالیت نمی دهد. به نوشته پاتریک کاکبورن، داعش همان اندیشه فرقه وهابی را دنبال می کند که عربستان سعودی مروج آن است و ویژگی این گروه، دشمنی با شیعه، مسیحیان و یهودی هاست. کاکبورن در مصاحبه ای درباره انتشار کتابش اعلام کرد عربستان سعودی، همه گروه هایی را که با دولت های شیعی مبارزه کنند، حمایت می کند.
به نوشته پاتریک کاکبورن، برخلاف تبلیغات آمریکا، انگلیس و متحدان عربی آن ها مبنی بر تمایز میان جنگجویان میانه رو و افراطی، چنین تمایزی ممکن نیست . بنابراین، همه سلاح هایی که این کشورها به مخالفان دولت بشار اسد می دهند، به سرعت به دست تکفیری ها می رسد. وی به نقل از فرمانده ارتش آزاد سوریه که علیه دولت آن کشور می جنگد گفته است فرماندهی این ارتش در دست فرماندهان آمریکایی است و سلاح های آمریکایی مستقیما به دست این گروه می رسد.
پاتریک کاکبرون این هفته در مصاحبه با خبر شامگاهی شبکه دو تلویزیون بی بی سی نیز گفت که ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، راهبردی برای مبارزه با داعش ندارد و قطعا بمباران های هوایی، همان گونه که تاکنون اثر چندانی بر داعش نداشته است، در آینده نیز مفید نخواهد بود. وی گفت دولت های حامی داعش، اکنون خود را ضد داعش نمایش می دهند در حالی که اندیشه و سلاح داعش، از همین کشورها صادر شده است. کاکبورن افزود نکته جالب این است که همه آنانی که واقعا با داعش می جنگند، اعم از عراق ها، ارتش و دولت سوریه و حزب الله لبنان، از نظر دولت های آمریکا و انگلیس و متحدان عربی شان، تروریست اند.
نویسنده کتاب بازگشت جهادی ها ، هفته گذشته نیز طی مقاله ای در روزنامه  ایندیپندنت ضمن انتقاد از سیاستهای غرب در مبارزه با داعش گفته بود انتخاب بمباران هوایی مواضع داعش بعنوان تنها راه حل نابودی این گروه از سوی غرب خطایی بیش نیست ، بلکه راه اساسی شکست داعش با انتخاب یک استراتژی درست از طریق مذاکره با همه کشور های دخیل در این ماجرا مانند دولتهای عراق وسوریه وهمینطور کشورهای قدرتمند منطقه نظیر ایران وترکیه ونیز دولت روسیه میسر خواهد بود.
https://taghribnews.com/vdccsxqsi2bqm08.ala2.html
مرجع : پاتریک کاکبورن ، نویسنده انگلیسی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی