تاریخ انتشار۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : 213216
لاروف در نشست خبری مشترک با ولیدالمعلم:

به کمکهای خود به سوریه برای آزادشدن از دست تروریستها و حمایت از وحدت ملی ادامه خواهیم داد

سرگئی لاوروف: شرم آور است که می بینیم برخی از کشورهای همسایه از پایبندی خود به قطعنامه های سازمان ملل مرتبط به تروریسم سخن می گویند ولی همین کشورها بازی های خود را درحمایت از تروریستها دارند و متحد تروریست ها شده اند.
به کمکهای خود به سوریه برای آزادشدن از دست تروریستها و حمایت از وحدت ملی ادامه خواهیم داد

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با ولید المعلم همتای سوری خود در مسکو گفت: در این نشست بر ضرورت ایجاد راه حلی برای مقابله باتروریسم بین الملل تاکید شد. فعالیتهای تروریستی تنها تهدیدی برای سوریه نبوده بلکه تهدیدی برای منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) و جهان است.

وی افزود: کانون هایی از تنش و افراط گرایی در بخش های گسترده ای از عراق و سوریه تشکیل شده است و این افراط گرایان موسوم به داعش(گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) هستند. نظر مشترک ما این است که باید این خطر را مهار و داعش را ریشه کن کرد. در ریشه کردن این خطر نباید رفتارهای دوگانه داشت. مسئولیت ویژه ای در نابودی این گروه های تروریستی وجود دارد و باید همه کشورهای همسایه سوریه به مسئولیتهای خود در این زمینه عمل کنند.

لاوروف گفت: شرم آور است که می بینیم برخی از کشورهای همسایه از پایبندی خود به قطعنامه های سازمان ملل مرتبط به تروریسم سخن می گویند ولی همین کشورها بازی های خود را در حمایت از تروریست ها دارند و متحد تروریست ها شده اند.

وی افزود: همچنین با اقدام تحریک آمیز ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روس روبرو شدیم و درباره این موضوع روسای جمهور روسیه و فرانسه در کنفرانس خبری مشترک دیروز خود به آن اشاره کردند. این پرسش مطرح است که آیا واقعا ترکیه به نابودی تروریسم در سوریه و استقرار ثبات و امنیت در این کشور توجه دارد یا خیر. رئیس جمهور پوتین بارها تاکید کرده است باید تلاش های جامعه بین المللی برای مقابله با تروریسم بیشتر شود و همچنین باید به قوانین بین الملل و نقش محوری سازمان ملل احترام گذاشت. همان طور که رئیس جمهور پوتین در کنفرانس خبری دیروز خود با رئیس جمهور اولاند اشاره کرد روسیه آماده است که به منافع و نگرانی همه کشورهایی که با تروریسم می جنگند توجه کند. روسیه آماده است با اشکال مختلف این همکاری و هماهنگی را با کشورهای عضو ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا داشته باشد. این ائتلاف در سال گذشته تشکیل شده ولی این ائتلاف تا این لحظه هیچ نتیجه قابل ملاحظه ای نداشته است.

وزیرخارجه روسیه افزود:  کارشناسان نظامی روسی و روسی راه های ریشه کردن تروریسم را بررسی می کنند و هماهنگی خوبی بایکدیگر دارند. همچنین درگفتگو با وزیر خارجه سوریه راه های توسعه روند سیاسی را در این کشور بحث و بررسی کردیم. ما تاکید کردیم باید توافقاتی که گروه بین المللی در نشست های وین به آن رسیده است از حمایت ملت سوریه برخوردار شود. تنها ملت سوریه است که آینده خود را بدون مداخله خارجی رقم می زند. ما بر ضرورت آغاز گفتگوی فراگیر میان سوری ها و مشخصا میان دولت سوریه و همه گروه های مخالف تاکید کردیم. باید این گفتگوها به توافقاتی منجر شود.

لاوروف ادامه دارد: بازیگران خارجی به ویژه کشورهایی که در گروه بین المللی حمایت از سوریه قرار دارند باید شرایطی فراهم کنند که این گفتگوها آغاز شود. ماموریت اصلی این کشور ضرورت اجرای توافقات وین است. این توافقات در چهاردهم نوامبر گذشته حاصل شد. موضوع اصلی این توافقات این است که چه کسی نماینده چه کسی است. باید فهرست سازمان های تروریستی تدوین شود.

وی ادامه داد: این سازمان ها در روند سیاسی سوریه حضور نخواهند داشت و نمی توان با این سازمان ها توافق آتش بس داشت. باید در این زمینه به توافق برسیم که چه طرفی تروریست است و چه طرفی در فهرست گروه های مخالف ملی قرار می گیرد،گروه هایی که حاضر به مذاکره با دولت سوریه هستند و در نهایت این توافق با قطعنامه ای در سازمان ملل به رسمیت شناخته خواهد شد. جامعه بین المللی از یکپارچگی ارضی، حاکمیت و حمایت حقوق همه اقوام سوری قطع نظر از وابستگی های فرقه ای خود حمایت می کند.

در گفتگوهایی که با وزرای خارجه سوریه، آمریکا،ایران و فرانسه داشتیم،تاکید کردیم چارچوب مذاکرات وین بدون توافق درباره فهرست سازمان های تروریستی و فهرست گروه های مخالف مذاکره کننده با دولت سوریه نمی تواند به نتیجه برسد. روسیه در کنار حمایت از مبارزه با تروریسم و روند سیاسی سوریه، کمک های بشردوستانه خود را نیز در اختیار مردم این کشور قرار می دهد. کمک های غذایی و مالی دولت روسیه از طریق سازمان ملل نظیر سازمان ملل نظیر فائو در اختیار سوریه قرار می گیرد.

همچنین در دیدار با وزیر خارجه سوریه روابط دوجانبه به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ما به کمک های خود به سوریه برای آزاد شدن این کشور از تروریست ها و حمایت از وحدت ملی و بازسازی اقتصادی آن ادامه خواهیم داد. تلاش های ما برای حمایت جامعه بین المللی برای کمک موثر به سوریه ادامه خواهد یافت.

 من در همچنین در این فرصت از تلاش های دولت سوریه برای حفظ امنیت شهروندان روس در سوریه و همچنین سفارت روسیه در دمشق تشکر می کنیم. سفارت روسیه در دمشق با وجود دشواری های زیاد با موفقیت به فعالیت های خود ادامه می دهد. همچنین تشکر ویژه از دوستان سوری داریم که در همکاری با نیروهای ویژه روسیه خلبان روسی را در سوریه نجات دادند.

لاوروف در ادامه افزود: ما درباره موضع برخی از کشورها مبنی بر ضرورت کناره گیری بشار اسد از قدرت به عنوان شرط عملی شدن حل و فصل سیاسی بحران سوریه بارها تاکید کردیم که تصمیم گیری درباره شخص رئیس جمهور سوریه تنها متعلق به مردم این کشور است و رئیس جمهور پوتین نیز در کنفرانس خبری دیروز بار دیگر بر این مسئله تاکید کرد.

وی افزود: همچنین نمی توان پذیرفت یک کمیته های بین المللی تشکیل شود تا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سوریه را تعیین کند. برخی از دولت های غربی و برخی از کشورها که فرسنگ ها با دموکراسی فاصله دارند از ضرورت احترام به اصول دمکراسی سخن می گویند. مهم ترین اصل دموکراسی این است که به تصمیم ملت ها احترام گذاشت.
یکی از موارد نقض اصول دموکراسی این است که کوزوو را از صربستان جدا کردند و از استقلال کوزوو بدون برگزاری همه پرسی حمایت و آن را اعلام کردند. امروز می خواهند مونته نگرو را با وجود تظاهرات گسترده مردم آن به سازمان ناتو ملحق کنند این در حالی است که مردم بر ضرورت همه پرسی در این مسئله تاکید دارند. مثال های زیادی در این زمینه وجود دارد. یکی دیگر از این موارد این است که قبل از اعلام رسمی نتیجه انتخابات خبر از فرد پیروز در این انتخابات می دهند که از حمایت مالی کشور مورد نظر برخوردار است و حتی پس از شمارش آرا در نتیجه انتخابات به سود این کشور خارجی تقلب می کنند. می توان این وضع را برای سوریه نیز مشاهده کرد. ما به شدت با نقض اصول دموکراسی مخالفیم.

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی در حریم هوایی سوریه گفت: پیش از این فقط فکر می کردیم تنها یک کشور خود را برتر از قوانین بین المللی می داند ولی امروز مشخص شده که دو کشور است که چنین وضعی را برای خود قائل هستند. اردوغان گفته بود " نیروی هوایی ترکیه اطلاع نداشت که این جنگنده متعلق به روسیه است و در صورتی که نیروی هوایی ترکیه به این مسئله واقف بود واکنش دیگری اتخاذ می کرد." اردوغان در جمله دیگری گفت " اگر هواپیمای دیگر حریم هوایی ترکیه را نقض کند همان کاری را با هواپیمای روسی داشتیم تکرار می کنیم". این موضع دوگانه اردوغان معقول نیست. بار دیگر تکرار می کنم روسیه از افزایش فعالیت های تروریستی در ترکیه نگران است و ارتباط مستقیمی میان فعالیت های تروریستی و امنیت شهروندان روس در ترکیه وجود دارد. شمار زیادی از گروه های تروریستی در ترکیه حضور دارند که از این کشور راهی نقاط مختلف می شوند. با تاسف شدید مقامات ترکیه از همکاری با روسیه خودداری می کند.

لاوروف همچنین اضافه کرد: در سالجاری هفده بار شفاهی از ترکیه خواستیم اطلاعات خود را درباره شهروندان روسی که در گروههای تروریستی حضور دارند در اختیار ما قرار دهد و همچنین خواهان همکاری کنسولی در این زمینه شدیم ولی تا این لحظه مقامات ترکیه به درخواست های ما پاسخ نداده اند. در سالجاری بیش از دویست شهروند روس از ترکیه به سوریه اعزام شدند. این افراد در ابتدا در ترکیه به اتهام شرکت در سازمان های تروریستی بازداشت شده بودند. ما در این زمینه با ترکیه دارای توافقنامه مناسبی هستیم ولی مقامات ترکیه فقط درباره هفت نفر از این دویست نفر با ما تماس برقرار کردند. بیشتر این افراد به کشورهایی اعزام می شوند که مواضع خصمانه علیه روسیه دارند. دولت روسیه تصمیم گرفت که لغو روادید با ترکیه از ماه ژانویه قطع شود. تهدیدات واقعی وجود دارد و ما به شهروندان روس درباره این تهدیدات اطلاع داده ایم.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود به اقدام داعش در غارت منابع نفت سوریه بیان داشت: سالهاست که گزارش های مختلفی درباره تجارت غیرقانونی چاه های نفت سوریه منتشر می شود. پس از این که نیروی هوایی روسیه بر اساس درخواست رئیس جمهور اسد عملیات خود را در حریم هوایی سوریه آغاز کرد توانستیم به تصویر کاملی از این تجارت غیر قانونی برسیم. رئیس جمهور پوتین بارها به این مسئله در گفتگو با همتایان خود در گروه بیست اشاره کرده است. عملیات ائتلاف بین المللی بدون موافقت با دولت سوریه بوده و بیش از یک سال بوده که آغاز شده است. ما اطمینان داریم که ائتلاف بین المللی به خوبی به این تجارت غیرقانونی در سوریه واقف است ولی به هر دلیلی کاروان محموله های نفتی سرقتی را هدف قرار نمی دهد. پس از این که این محموله های نفتی را شناسایی کردیم با قدرت آن را هدف قرار دادیم.

وی بیان داشت: رفتارهای عصبی ترکیه پس از آغاز عملیات هوایی روسیه در ترکیه تصادفی نیست. اقدام مقامات ترکیه در بازداشت دو روزنامه نگار ترکی که به تجارت غیرقانونی سلاح در مرزهای این کشور با سوریه اشاره کرده بودند بیانگر توجه مقامات ترکیه به اطلاعات مرتبط به معاملات مجرمانه است. در صورتی که آمریکا از تجارت غیرقانونی نفت نگران است می توانست از ابتدای عملیات خود در ائتلاف بین المللی این محموله های نفتی غیرقانونی را هدف قرار دهد و حملات ائتلاف بین المللی علیه این محموله های نفتی زمانی آغاز شد که نیروی هوایی روسیه این محموله ها را هدف قرارداد. ائتلاف بین المللی مجبور شد که این محموله ها را هدف قرار دهد چرا که این ائتلاف می ترسد از ما عقب بیافتد.

لاوروف گفت: باید به این مسئله اشاره کنم که روسیه در شورای امنیت به این مسئله اشاره کرد و در ابتدا شرکای غربی ما درباره این مسئله ملاحظاتی داشتند و در نهایت قطعنامه 2199 دال بر ممنوعیت معاملات نفتی غیرقانونی تصویب شد. این قطعنامه از همه کشورها خواسته است گزارش های خود را درباره این تجارت غیر قانونی در اختیار سازمان ملل قراردهند. به شورای امنیت پیشنهاد دادیم از دبیرکل سازمان ملل بخواهد گزارشی را تا دو هفته درباره تجارت غیرقانونی داعش و طرف های مرتبط به آن تهیه کند و ما امیدواریم این گزارش درشورای امنیت بررسی شود.
روسیه به صورت مستمر این مسئله را پیشنهاد می کند چرا که ما خواهان شفافیت واقعی در این مسئله هستیم. وزیر خارجه آمریکا از این تجارت ابراز نگرانی کرده است و ما امیدواریم این کشور از پیشنهاد روسیه در این زمینه حمایت کند.
درخواست ما از گروه های مسلح مخالف نظام سوریه که کشور خود را دوست دارند و همچنین شبه نظامیان کرد و دیگر کشورهای حاضر در ائتلاف بین المللی این است که با ارتش سوریه برای مقابله با داعش همکاری کنند. اظهارات لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در این زمینه همسو با پیشنهاد روسیه است. مسئله ای که باید درباره ارتش آزاد بگوییم این است که شماری از گروه های مخالفی حضور دارند که دوستدار کشور خود هستند. از مدت ها قبل نام ارتش آزاد را شنیده ایم ولی باید مشخص شود چه گروه هایی در ارتش آزاد حضور دارند.

 
https://taghribnews.com/vdccs1qie2bqsi8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی