تاریخ انتشار۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۹:۵۳
کد مطلب : 231856
مفتي اعظم كرواسي در ديدار با ابراهيمي تركمان:

مسلمانان از ديرباز تاكنون برای حفظ اسلام در کرواسی تلاش كرده‌اند

عزيز حسنويچ در ديدار با رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي گفت: اين سازمان اسلام حقيقي را معرفي مي‌كند.
مسلمانان از ديرباز تاكنون برای حفظ اسلام در کرواسی تلاش كرده‌اند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، عزيز حسنويچ، مفتي اعظم كرواسي روز گذشته ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رئيس اين سازمان ديدار و گفت‌وگو كرد.
 
 عزيز حسنويچ طي سخناني، ضمن ابراز خرسندي از سفر به ايران و ملاقات با رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، به ضرورت توسعه روابط في مابين ايران و كرواسي و همچنين، تشكيل كنگره و كنفرانس‌هاي تخصصي پيرامون اسلام تأكيد كرد.
 
مفتي اعظم كرواسي به یکصدمین سال رسمیت یافتن دین اسلام در قانون اساسی کرواسی اشاره كرد و گفت: مسلمانان از ديرباز تاكنون به حفظ اسلام و قانونی کردن فعالیت مسلمانان در کرواسی تلاش كرده‌اند و امروز شاهد صد ساله شدن اسلام در کرواسی هستيم.
 
عزيز حسنويچ در ادامه سخنان خود، برگزاري كنفرانس دو روزه «رهبران جوامع اسلامی اروپا»، به مناسبت یکصدمین سال رسمیت یافتن دین اسلام در قانون اساسی کرواسی را فرصت گران‌بهایی برای آشنایی جامعه علمی دانست.
 
وي با اذعان به اينكه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با در اختيار داشتن نمايندگي‌هاي فرهنگي در خارج از كشور به معرفي نظام جمهوري اسلامي ايران و نمايش چهره حقيقي از اسلام مي‌پردازد، خواستار همكاري‌ دو كشور در مسير وحدت ميان مسلمانان و ايجاد زندگي مسالمت‌‌آميز براي آنان شد.
 
مفتي اعظم كرواسي به روابط مطلوب دو كشور اشاره كرد و گفت: همه ساله با برگزاري مسابقات قرآن كريم و كنفرانس‌هاي بين‌المللي و تخصصي در كرواسي، شاهد حضور قاريان و حافظان قرآن كريم و انديشمندان ايراني هستيم كه با اتفاق اين مهم مي‌توان به روابط خوب و مثبت بين ايران و كرواسي دست يافت.
 
وي ادامه داد: ما همواره مايليم كه در برنامه‌هاي قرآني، ديني، فرهنگي، اجتماعي و ... كه كشور كرواسي ترتيب مي‌دهد، از حضور عالمان، متفكران و صاحب‌نظران ايراني بهره گيريم، چراكه ايران از دانشمندان و نخبگان بسياري برخوردار است.
 
مفتي اعظم كرواسي در ادامه سخنان خود، ضمن صمیمی توصیف کردن روابط شیعه و سنی در جمهوري اسلامي ايران گفت: ايران به عنوان يك كشور اسلامي به نزدیک شدن و همبستگی روابط شیعه و سنی مي‌پردازد كه اين مهم الگويي براي ديگر جوامع است.
 
عزيز حسنويچ به ضرورت همکاری بیشتر دو كشور جهت مبارزه با تروریست‌ها و تکفیری‌ها تأكيد كرد و گفت: دو كشور ايران و كرواسي با افزایش همکاری‌‌های في مابين می‌توانند در برابر گروه‌های افراطی ایستادگی کنند.
 
در ادامه اين  ديدار، ابراهيمي‌تركمان طي سخناني، ضمن اظهار خرسندي و خوشامدگويي به مفتي اعظم كرواسي، حضور وي را منشآ خير و بركت در كرواسي دانست و گفت: قطعاً طي ساليان دور، كرواسي روزهاي سخت و دشواري را گذرانده است، اما امروز آرامشي در اين كشور حكم‌فرما است كه بخشي از آن به دليل حضور شما است.
 
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اشاره به برگزاري کنفرانس «رهبران جوامع اسلامی اروپا»،به مناسبت یکصدمین سال رسمیت یافتن دین اسلام در قانون اساسی کرواسی گفت: در اين كنفرانس دو روزه كه از هفتم ارديبهشت‌ماه به مدت دو روز در زاگرب برگزار شد، آيت‌الله محمد علي تسخيری، مشاور عالی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالي) در امورجهان اسلام حضور يافت و به مجاهد بودن مفتيان مبلغ اسلام تأكيد كرد.
 
وي با تأكيد بر اينكه دين، تعادل ميان مسلمانان رابه وجود مي‌آورد، گفت: اميد است اين آرامشي كه هم‌اكنون در كرواسي مشهود است، تدوام يابد و مسلمانان اين كشور همواره از چهره واقعي اسلام پيروي كنند.
 
ابراهيمي‌تركمان همچنين، به حضور گروه‌هاي افراطي و فراهم شدن شرايط نامساعد كشورهاي منطقه اشاره و تصريح كرد: امروزه جهان كنوني به ويژه كشورهاي اسلامي با گروه‌هاي افراط گرایی توأم با خشونت مواجه هستند كه با رویکرد وحدت امت اسلامی و معرفي چهره حقيقي از اسلام مي‌توان در مقابل اين گروه‌ها ايستاد.
 
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه سخنان خود، افزود: حفظ دين كه آرامشي در مسير زندگاني انسان‌ها برشمرده است و براي دستيابي به آن كه دستاورد بزرگي است، بايد وحدت امت اسلامي را فراهم كرد كه همواره در كرواسي، مشهود است.
 
ابراهيمي‌تركمان ضمن بيان روايتي از سيدجمال الدين اسدآبادي در خصوص اتحاد، كه مي‌گويد: مسلمانان اختلاف دارند بر اتحاد و اتحاد دارند بر اختلاف، گفت: در منظومه جهان هستي كه بايد به قدرت و عالم بودن پروردگار دست يابيم، آنجاست كه درمي‌يابيم اسلام دين، صلح و مودت است و گروه‌هاي تكفيري چون داعش که به هیچ وجه نماینده اسلام نیستند، تلاش بر نمايش چهره خشن از اسلام دارند.
 
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ادامه داد: به طور قطع دشمنان اسلام سعي بر اين دارند كه ميان شيعه و سني اختلاف افكنند كه ما با وحدت و ايمان به خداوند مي‌توانيم در مقابل دسيسه‌ها و توطئه دشمنان که همواره برای بدنام کردن اسلام، مي‌كوشند بايستيم.
 
ابراهيمي‌تركمان به جايگاه اسلام در كرواسي و مسلمانان اين كشور اشاره و بر ضرورت الگو بودن روابط مسلمانان و پیروان دیگر ادیان در کرواسی برای کل كشورهای اروپایی تأكيد كرد.
 
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ضمن تأكيد بر اينكه روابط في مابين ايران و كرواسي توسعه يابد، گفت: ما از ديرباز تاكنون روابط مطلوبي با يكديگر داشتيم و مايليم كه مناسبات في مابين را در جهات مختلف بسط و گسترش دهيم.
 
وي به تهيه و توليد سه دايرةالمعارف توسط انديشمندان كشورمان اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون بيش از دو هزار نفر به تهيه و گردآوري مطالب اين اثر ارزشمند مي‌پردازند كه مي‌توان به سه مجموعه «دايرةالمعارف اسلامي»، «دايرةالمعارف جهان اسلام» و «دايرةالمعارف تشيع» اشاره كرد.
 
ابراهيمي‌تركمان خواستار همكاري‌هاي روزافزون دو كشور جهت ايجاد آثار و دانش‌نامه‌هايي چون دايرةالمعارف شد و گفت: كرواسي با در اختيار داشتن فرهيختگاني در عرصه مباني اسلام مي‌تواند در مسير ايجاد دانش‌نامه‌هايي چون دايرةالمعارف با جمهوري اسلامي ايران، همكاري داشته باشد.
 
وي در پايان سخنان خود، به استقبال رئيس جمهوري كشورمان از مفتي اعظم كرواسي در روز چهارشنبه، 29 ارديبهشت‌ماه اشاره كرد و گفت‌وگو و ملاقات‌ بين اديان و انديشمندان اسلام را زمينه وحدت ميان مسلمانان و نزديكي بيش از پيش آنان با يكديگر دانست.
 
https://taghribnews.com/vdccpsqie2bq148.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی