تاریخ انتشار۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۰
کد مطلب : 247057

استراتژی فعالیتهای تقریبی برای ده سال آینده در دستور کار مجمع تقریب/ اقدامات تقریبی امروز با دیانت، فرهنگ وهویت امت اسلامی گره خورده است

دکتر منوچهر متکی: سی امین کنفرانس وحدت اسلامی، امسال در حالی برگزار می شود که شرکت کنندگان عمدتا از اعضای مجمع عمومی مجمع تقریب مذاهب هستند و این فرصتی است برای اینکه به مباحث تقریب قدری جدی تر پرداخته شود و به ساماندهی تقریب در محیط بین الملل همت بیشتری بگماریم.
استراتژی فعالیتهای تقریبی برای ده سال آینده در دستور کار مجمع تقریب/ اقدامات تقریبی امروز با دیانت، فرهنگ وهویت امت اسلامی گره خورده است
دکتر "منوچهر متکی" معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، به مناسبت سالگرد تأسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگار تقریب گفت:بررسی جایگاه مجمع تقریب و مباحث تقریبی در شرایط عادی جهان اسلام یک اهمیت دارد و در شرایط بحرانی جهان اسلام اهمیتی بیشتر، در شرایط عادی ما منطق اسلام و منطق همگرایی و وحدت و تقریب چه در نگاه قرآن و چه در سیره نبی اکرم(ص) و ائمه(علیهم السلام) را درک می کنیم و می دانیم که هدف گزاری مهم امت واحده اسلامی جز از مسیر نسبتا دشوار وحدت و همگرایی و تقریب نمی گذرد.

وی ادامه داد:در شرایط غیرعادی و بحرانی که اکمل آن را در جهان امروز اسلام می بینیم، تقریب نه یک اقدام خوب بلکه یک ضرورت است؛ زمانی که شبهات بر جهان اسلام حاکم و برداشتهای نادرست و چهره مخدوشی از اسلام ارائه می شود و با تبلیغات گسترده دشمنان این تصویر از اسلام در اقصی نقاط جهان گسترش می ییابد، بر متفکرین و اندیشمندان علمای جهان اسلام است که وارد عمل شوند و علمشان را به کار گیرند.

منوچهر متکی تصریح کرد: امروز داعش و دیگر جریانهای تروریستی در قالبهای به ظاهر انقلابی و با استراتژی النصر بالرعب(پیروزی در سایه وحشت آفرینی) شرایطی را بر جهان اسلام تحمیل کرده اند که حاصل آن جز تفرقه و آب در آسیاب دشمن ریختن، نیست.

وی با بیان این مطلب افزود: مجمع تقریب مذاهب که بر اساس اندیشه حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای نهادینه شد، طی سی سال گذشته عمدتا به برگزاری کنفرانسهای وحدت سالی یک بار شناخته می شد، در حالی که امروز مجمع تقریب مذاهب در نگاهی استراتژیک،موضوع تقریب را به یک دستور کار در ارتباط بین جهان تبدیل کرده و با دعوت از علما و اندیشمندان و صاحبنظران، استراتژی فعالیتهای تقریبی برای ده سال آینده را در دستور کار قرار داده است.

متکی خاطر نشان کرد: امروز مجمع تقریب، به فعالیت های تقریبی  به صرف یک فعالیت دینی و یا فرهنگی نگاه نمی کند، بلکه اقدامات تقریبی امروز با دیانت، فرهنگ، امنیت و هویت امت واحده اسلامی گره خورده است، به عبارتی اگر ما خطر داعش را در بعد نظامی مخل امنیت کشورهای اسلامی می دانیم، خطر تفکر تکفیری هم مخل امنیت فکری و ایمانی و اعتقادی مسلمانان به ویژه جوانان است و باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: بر همین اساس امروز مجمع تقریب از جایگاه مهمتری در برخورد با موضوع وحدت امت اسلامی مواجه است و علاوه بر برگزاری کنفرانسهای یک ساله، برگزاری نشستهای مشترک با کشورهای اسلامی و جمعیتهای اسلامی، برگزاری نشستهایی برای معرفی ریشه های فکری جریانهای افراطی، پرداختن به موضوع وحدت و تمدن سازی نوین اسلامی  در فعالیتهای مجمع  قرار دارد.

معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب ادامه داد: ما در آینده دو نشست مهم در اندونزی و مسکو پیرامون وحدت اسلامی برگزار خواهیم کرد که اندیشمندان این کشورها و دیگر میهمانان شرکت کننده دیدگاههای خود را در این خصوص مطرح خواهند کرد؛ در سطوح عالی تر اقدام دو سال اخیر آیت الله مکارم شیرازی در برگزاری نشستهای  بین المللی برای شناخت جریانهای تکفیری و راههای مقابله با آن، از جمله گامهای اساسی برای فرهنگ سازی در افکار عمومی مبنی بر ضرورت وحدت مسلمین و مذاهب اسلامی بوده است.

متکی افزود: تا پایان امسال یک نشست مهم در اروپا با حضور اندیشمندان و صاحبنظران اروپایی و هیأتی از ایران خواهیم داشت که در این نشست مبانی جریانهای افراطی و تروریستی توسط حاضرین تبیین می شود.

معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب اظهار داشت: استقبال از نشستهایی که ما در خارج از کشور برگزار می کنیم و دیگاههای علما به ویژه اهل سنت در آن ارائه می شود، نشان می دهد که چنانچه فعالیتهای تقریبی با برنامه ریزی بهتری پیش برود، آثار مشهود آن بیشتر خودنمایی می کند.

وی تصریح کرد: سی امین کنفرانس وحدت امسال در حالی برگزار می شود که شرکت کنندگان عمدتا از اعضای مجمع عمومی مجمع تقریب مذاهب هستند  و این فرصتی است برای اینکه به مباحث تقریب قدری جدی تر پرداخته و به ساماندهی تقریب در محیط بین الملل همت بیشتری بگماریم.

دکتر منوچهر متکی اظهار داشت: تلاش ما شناساندن اهمیت تقریب بین مذاهب اسلامی و پیروان آنها و ضرورت توجه و حمایت از فعالیتهای تقریبی است؛ بنابراین باید با همان اندازه که به بعد نظامی مقابله با افراطگرایان و تروریستها اهمیت داده می شود، در بعد فکری نیز به مقابله با تفکرات تکفیری و انحرافات اهمیت داده شود، با تأکید بر این نکته که اعوجاجات فکری به راحتی از ذهن جوانان پاک نمی شود و  نیاز به مجاهده مستمر دارد.

وی افزود: امروز شعارهای فریبنده به نام اسلام و با مدیریت صهیونیستها توانسته است، در بدنه امت اسلامی تأثیرات خود را بگذارد؛ قدرت سربازگیری برای جریانهای تکفیری نشان دهنده این است که سرمایه های زیادی از جهان اسلام در حال هدر رفتن است.

معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب خاطر نشان کرد: فعالیتهای تقریبی نیازمند تجهیزات و منابع است؛ اگر برای تلقی نادرست از اسلام هزینه های سنگینی می کنند ما نیز باید ولو با حداقلها، برای یک مجاهده عظیم و بی امان و مستمر اعتقادی و فرهنگی آماده شویم و این امر باید از سوی مسؤولین  و دولت و مجلس مورد بازبینی قرار گیرد و سازمانها و دستگاههای مختلف باید ضرورت وحدت و تقریب را در برنامه کاری خود قرار دهند.

وی افزود: پیشنهاد ما به شورای انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش هم این است که شناخت جریانهای تکفیری  و مبانی تقریب را در واحدهای درسی  قرار دهند، چرا که امروز راه مقابله با یک پدیده نادرست، شناخت درست آن است.

متکی ادامه داد: مأموریت دانشگاه مذاهب برای پذیرش دانشجویان به ویژه دانشجویان اهل سنت با توجه به شیوه های منحصر به فردی که این دانشگاه  در ارائه آموزه های اسلامی دنبال می کند، باید گسترش یابد و با پایان آخرین گلوله میدان نبرد با داعش و غلبه نظامی بر آنها که به یاری خداوند، نزدیک است، نوبت فرماندهان فکری از جمله علما و اندیشمندان است که بعد از فرماندهان نظامی به میدان بیایند.

معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب گفت: برای مقابله با یک پدیده  باید آن را به عنوان یک تهدید در افکار عمومی نهادینه کرد؛ مشاهده می کنیم که غرب طی سالیان اخیر برای مقابله با اسلام  از طریق کتابها و فیلمها توانسته است به خوبی چنان چهره ای از اسلام ارائه دهد که به خودی خود هراسناک باشد و شاهد بودیم که بعد از انقلاب در دانشگاهای "تل آبیب" کرسیهای اسلام شناسی  و شیعه شناسی و ایران شناسی گذاشته شد تا بتوانند افکار عمومی را علیه مبانی منطقی اسلام و شیعه و ایران بسیج کنند.

منوچهر متکی خاطر نشان کرد: اسلامی که مجمع عمومی در نشستها و  گفتگوها و سفرها و در دعوت از هیأتهای اسلامی تبلیغ می کند، به دور از هیاهو جنجال آفرینی و مبتنی بر زندگی مسالمت آمیز است.

وی ادامه داد: در دهه فجر امسال سمیناری تحت عنوان" وحدت و تمدن سازی نوین اسلامی" در "دهلی نو" خواهیم داشت؛ در این سمینار که با همکاری یکی از دانشگهای هند برگزاری می شود؛ یکی از مقامات عالی هند و دیگر شرکت کنندگان، دیدگاهها و نقطه نظرات خود را مطرح می کنند.

متکی افزود: همه اینها سلسله اقداماتی است که ما برای خنثی سازی اسلام هراسی انجام می دهیم و هم در بعد ایجابی فرهنگ همکاری اسلامی و فاصله گرفتن از سیاستهایی که دشمن به ما تحمیل می کند را تبلیغ می کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هر چه فعالیتهای ما در زمینه برگزاری نشستها، سفرهای دو جانبه و پذیرش هیأتها بیشتر شود، منطق اسلام بیشتر امکان مطرح شدن پیدا می کند.

گفتگو و تنظیم: زهرا غلامی
 
 
 
 
 
 
 
https://taghribnews.com/vdccpmqim2bq0x8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی