تاریخ انتشار۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : 192058

دیدگاه جمعی از علمای اهل سنت کردستان پیرامون وحدت اسلامی در ایران

تنا- اختصاصی
جمعی از علما و روحانیون برجسته اهل سنت کردستان در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار تقریب به تشریح پایه های وحدت و انسجام بین اقوام و مذاهب اسلامی در کشور پرداخته اند.
دیدگاه جمعی از علمای اهل سنت کردستان پیرامون وحدت اسلامی در ایران
به گزارش خبرگزاری تقریب از سنندج، آموزه های اسلامی همه مسلمانان را یک امت واحده خوانده در حالی که امروزه برخی رویدادها موجب تفرقه مسلمانان گشته است و روابط مسلمانان با یکدیگر بر طبق همان الگویی که دولت ‌های غربی و استعماری به نفع خود بیان کرده‌اند، یعنی تفرقه‌ بینداز و حکومت کن، رقم خورده است.

برای تقویت وحدت شیعه و سنی، همان گونه که شناخت عوامل و زمینه‌های تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل و زمینه‌ های اختلاف نیز ضروری است لذا در این راستا باید همه نظرات و پیشنهادات پیروان مذاهب مختلف اسلامی مدنظر قرار گرفته و با جدیت برای اصلاح امور تلاش شود.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری تقریب در سنندج با جمعی از علما، روحانیون و فعالان فرهنگی گفتگویی اختصاصی را انجام داده که در ادامه این مهم را مشاهده خواهید کرد.

"ماموستا سیدمحمد حسینی " عضو شورای افتای اهل سنت کردستان در گفتگو با خبرنگار تقریب اظهار داشت: مخالفان اسلام با حربه‌ هایی مانند بنیادگرایی، افراط ‌گرایی و تروریسم و نسبت ‌دادن آنها به اسلام و مسلمانان سعی در خدشه دار کردن آموزه های اسلام دارند.

وی افزود: بر این اساس برای ایجاد وحدت اسلامی، باید عوامل اختلاف همانند تنگ نظری ها،احساسات آنی، تحریک پذیری، تعصبات قومی و پیروی از هواهای نفسانی، شناسایی و با آنها مبارزه شود تا زمینه فرصت طلبی دشمنان خارجی که نقش بنیادی در ایجاد اختلاف داشته و دارند از بین برود.

ماموستا حسینی افزود: باید در عین وحدت و یکپارچگی به تنوع در جامعه به عنوان فرصتی گران بها برای پیشرفت و تعالی نگریسته شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است همه احاد جامعه به منطق هم احترام گذاشته و عواطف و احساسات یکدیگر را در راستای خواست دشمن مشترک مسلمانان بیهوده مجروح نسازند.

 "ماموستا امین راستی" امام جمعه موقت سنندج نیز در این خصوص در سخنانی اظهار داشت: رسانه ها، نخبگان، علما و روحانیون و همه  دلسوزان نظام اسلامی نقش مهمی در فرهنگ سازی و تقویت پایه های وحدت دارند.

وی افزود: وحدت شیعه و سنی که بارها و بارها بیان شده این است که پیروان هر یک از مذاهب اسلامی در عین حال که عقاید و سنن خاص آن مذهب را برای خود حفظ کرده و پایبند به آن هستند، در روابط اجتماعی خود نیز با  دیگر مسلمانان همسو بوده و تابع منافع و مصالح دینی و ملی باشند.

ماموستا راستی خاطرنشان کرد: تفرقه باعث می‌ شود دشمنان اسلام و آنهایی که از تفرقه میان شیعه و سنی سود می‌ برند موارد اختلاف برانگیز را پررنگ ‌تر کنند.

وی تأکید کرد: باید همه پیروان مذاهب اسلامی هوشیاری و بصیرت همه جانبه خویش را حفظ کنند و در مسیر مبارزه با توطئه های دشمنان همواره منسجم و همدل باشند.

"ماموستا مصطفی شیرزادی " امام جمعه مریوان نیز در گفتگو با خبرنگار تقریب اظهار داشت: برای تقویت وحدت مسلمانان، همان گونه که شناخت عوامل و زمینه ‌های تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل و زمینه‌ های اختلاف نیز ضروری است.
وی افزود: اشتباهات و تندروی ‌های عده ‌ای اندک به ظاهر منتسب به یک مذهب را نباید به پای کل پیروان آن مذهب گذاشت و به اختلافات دامن زد.

امام جمعه مریوان تصریح کرد:روشنگری بزرگان و روحانیون شیعه و سنی که البته در سال‌های اخیر و همگام با فتاوا و توصیه‌ های رهبر معظم انقلاب پررنگ ‌تر شده جلوی هر گونه اختلاف و تفرقه را می ‌گیرد و انتظار می رود که روحانیون و علما در سطح کشور بیش از پیش وارد این عرصه شده و مردم را با مبانی هویت وحدت بخش اسلامی آشنا نمایند.

ماموستا شیرزادی افزود: خوشبختانه استان کردستان با وجود تنوع قومی و مذهبی و دارابودن مرز طولانی و حضور نیروهای فرامنطقه ‌ای در همسایگی استان به عنوان الگوی عینی وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی مطرح بوده و در سطح جهان اسلام بی نظیر است.

وی افزود: فهم اجتماعی و دینی و توجه به منافع ملی و دینی می‌ تواند مانع اتلاف بخش اعظمی از انرژی مردم و نخبگان صرف حاشیه ها و اختلافات و تحریکات دشمنان شود.

ماموستا شیرزادی در ادامه اظهار داشت: بدخواهان مسلمانان با عمق بخشیدن به اختلافات جزئی موجود بین مسلمانان و دامن زدن به تعصبات قومی و مذهبی و حمله به باورهای یک گروه به بهانه‌ حمایت از عقاید گروه دیگر، اتحاد و یکپارچگی مسلمانان را درهم شکسته و آنان را سرگرم این گونه درگیری ‌ها می کنند.

وی افزود: دشمنان با تمام توان خویش تلاش می کنند که ما را از مسایل اصلی منحرف سازند و از پیشرفت و توسعه و آبادانی کشورهای اسلامی در راستای منافع خودشان جلوگیری کنند.

ماموستا شیرزادی اظهار داشت: توسعه  استان کردستان در راستای توسعه و رشد ملی از مسیر وحدت، توجه به دانش و فرهنگ و اقتصاد، نگاه مؤمنانه و از دریچه حرمت ‌گذاری، توجه به قانون اساسی، حذف تعصبات بیجا، تقویت خرده فرهنگ ‌های پسندیده، تعامل و هم افزایی قومی و مذهبی میسر می ‌شود و امیدواریم روز به روز بر همدلی و هم زبانی بین مردم و مسئولان در این استان افزوده شود.

" ماموستا معروف خالدی" امام جمعه اهل سنت بیجار نیز در گفتگو با خبرنگار تقریب اظهار داشت: باید دقت کرد که وحدت در حوزه ‌های گوناگون تأمین‌ کننده آرامش و امنیت پایدار در جامعه است.

وی افزود: وحدت از طریق تقویت الفت و هم‌ گرایی در کشور به افزایش قدرت ایران اسلامی در معادلات منطقه ای منجر شده و به ارتقای امنیت ملی کمک شایان توجهی می کند.

ماموستا خالدی تصریح کرد: اقدامات وحدت‌ شکنانه در هر سطحی با هر هدفی که صورت پذیرد قابل توجیه نیست.

وی افزود: مردم مسلمان ایران باید مراقب آوا و نغمه ‌هایی باشند که به دنبال جدا کردن حساب مذهب یا فرقه خود و یا جدا دانستن حساب یک یا چند نحله اسلامی از خود است و باید به چنین اندیشه ‌ای به دیده تردید بنگرند.

امام جمعه اهل سنت بیجار در پایان سخنان خود اظهار داشت: به جای مرزبندی شیعی و سنی باید مرزبندی اصیل و انحرافی یا هشیار و منفعل پررنگ شود و حول مشترکات گرد هم بیاییم تا پایه های وحدت در جامعه اسلامی تقویت شده و توطئه های دشمنان اسلام خنثی شود.
.......................
گزارش از خبات ساعدی
https://taghribnews.com/vdccpiqs42bqox8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی