تاریخ انتشار۲۰ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : 30929

حج یکی از جلوه های زیبای وحدت مسلمانان

حج یکی از زیباترین جلوه های وحدت اسلامی است که متاسفانه امروزه جهان اسلام در یک وضعیت بسیار نامطلوب به سر میبرد و اگر مسلمانان ذره ای ازجلوه های زیبای وحدت را در جوامع اسلامی پیاده کنند، هیچ گاه فلسطین اینگونه زیر چکمه های صهیونیزم له نمیشد، عراق و افغانستان مورد ستم و اشغال واقع نمیشد لذا حج تبلور واقعی وحدت اسلامی است.
حج یکی از جلوه های زیبای وحدت مسلمانان

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)،"حجت الاسلام علی فصیحی غزنوی" عالم شیعی افغانستان در گفتگو با صدای افغان اظهار داشت: جلوه های زیبای الهی در این ایام تحقق می‏یابد ومسلمانان با پوشیدن لباس یکرنگ احرام، لبیک گویان به دور کعبه طواف می‏کنند و این نشانگر اینست که مسلمانان با طواف کعبه و حرکت به دور یک محور اصلی مسیر زندگی خویش را از یاد نبرده و با اتحاد یکدیگر مناسک حج را به جای می‏آورند.

حجت الاسلام فصیحی یکی دیگر از مناسک روحانی حج را سعی بین صفا و مروه عنوان کرد و افزود: مسلمانان باید همواره در حال تحرک و پیش روی باشند چرا که این حرکت، حرکتی رو به جلو خواهد بود و زمینه را برای تکامل و پیشرفت یک انسان مسلمان آماده می‏سازد.

وی با اشاره به مناسک وقوف در عرفات تصریح کرد: منظور از وقفه در عرفات آگاهی و شناخت از مسائل فردی ، اجتماعی ، مسائل بین المللی، توحید ،خداشناسی، نبوت، معاد و امامت است لذا حج علاوه بر بعد عبادی دارای جنبه سیاسی نیز هست وهمه این مسائل در وقوف عرفات تبلور پیدا می‏کنند.

در ادامه وی از ورود به مشعر به عنوان جایگاه شعور یاد نمود و تصریح کرد: مسلمانان در این مرحله با ابزار و امکانات لازم و با جمع آوری سنگ به جنگ با شیطان بزرگ می‏روند بنابراین یک انسان باشعور همواره آمادگی دارد تا علیه هر توطئه ای مبارزه نماید و در مقابل هر جنایتکار و ستم پیشه ای مقاومت کند.

فصیحی گفت: یک مسلمان واقعی همواره آماده رزم و دارای امکانات مبارزه علیه دشمن خواهد بود و سپس با قرار گرفتن در منا به سوی دشمن مشترک هر آنچه تیر دارند پرتاب می‏کنند و به دفاع از خود برمی‏خیزند.

در ادامه وی قربانی کردن در روز عید سعید قربان را از مهمترین مناسک حج عنوان کرد و ابراز داشت، حضرت ابراهیم علیه السلام فرزند دلبندش را در راه خدا قربانی نمودند و سایر مسلمانان نیز باید از بهترین چیزهایی که دارند در راه خدا به فقرا انفاق کنند و پس از اتمام قربانی یک مسلمان به شکرانه این پیروزی باید سررا بتراشد و در حقیقت سرکُرنش در برابرعظمت و قدرت لا یزال الهی فرود آورد.

ابعاد اقتصادی حج

فصیحی غزنوی معتقد است حج علاوه بر ابعاد عبادی و سیاسی دارای بعد اقتصادی نیز می‏باشد همچنانکه حجاج باید قبل از رفتن به حج در راه خدا انفاق کنند ،خمس ، زکات و مالیات اسلامی را بپردازند و این نشانگر آنست که فلسفه حج توجه ویژه به نیازمندان و فقیران دارد.

وی عنوان کرد حج یکی از زیباترین جلوه های وحدت اسلامی است که متاسفانه امروزه جهان اسلام در یک وضعیت بسیار نامطلوب به سر میبرد و اگر مسلمانان ذره ای ازجلوه های زیبای وحدت را در جوامع اسلامی پیاده کنند، هیچ گاه فلسطین اینگونه زیر چکمه های صهیونیزم له نمیشد، عراق و افغانستان مورد ستم و اشغال واقع نمیشد لذا حج تبلور واقعی وحدت اسلامی است و امیدوارم خداوند این توفیق را برای همه ی ملت های مسلمان و دولتهای اسلامی عنایت نماید تا با وحدت و همبستگی همواره در برابر استکبار جهانی به مقابله برخیزند و همواره آماده رزم و مبارزه باشند.

در پایان وی خاطر نشان کرد: مناسک حج برای یک مسلمان واقعی در حقیقت سرکُرنش و خضوع فرود آوردن در برابر خداوند ، منسجم و همرنگ شدن و تمرین مبارزه علیه دشمن است و اگر حجاج پس از بازگشت این اعمال را در کشور و اجتماع خویش پیاده کنند، مطمئنا مشکلات جهان اسلام به کلی از بین خواهد رفت .


https://taghribnews.com/vdccooq1.2bqxi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی