تاریخ انتشار۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۹:۵۷
کد مطلب : 256291
حیدر العبادی:

ترکیه نظامیانش را از عراق بیرون می کشد

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری مشترک با "بن علی یلدریم" نخست وزیر ترکیه گفت: ترکیه با درخواست عراق برای عقب نشینی نیروهای این کشور از منطقه بعشیقه موافقت کرده است.
ترکیه نظامیانش را از عراق بیرون می کشد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، " حیدر العبادی" در کنفرانس خبری مشترک با "بنیالی یلدریم" تأکید کرد که ترکیه تعهد داده است،نظامیانش را از پادگان "بعشیقه" در شمال عراق بیرون بکشد و حاکمیت ملی عراق را بر اراضی اش محترم بشمارد.

نخست وزیر عراق ادامه داد:با همتای ترکیه ای بر رعایت حسن همجواری و دخالت نکردن در امور داخلی دو کشور به توافق رسیدیم؛ العبادی خطاب به اهالی موصل نیز گفت که به زودی شهر موصل آزاد می شود.

نخست وزیر ترکیه نیز در این کنفرانس خیری گفت: آنکارا هرگز اجازه نمی دهد هیچ گونه اقدام تهدید آمیز علیه حاکمیت و وحدت اراضی عراق اتفاق بیفتد.

"بنیالی یلدریم"گفت: ترکیه تمام تلاش خود را برای مبارزه با گروه های تروریستی و برقراری امنیت در عموم منطقه به کار می بندد.

یلدریم در خصوص حضور نظامیان ترک در شمال عراق گفت که آنکارا متعهد شده است، به زودی مسأله حضور نظامیانش را در بعشیقه تعیین تکلیف کند.

فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق نیز عصر شنبه با نخست وزیر ترکیه دیدار و خواستار تسریع در رفع تنش های جاری میان دو کشور شد؛ وی گفت: منافع مشترک و روابط تاریخی دو کشور می طلبد که در غلبه بر تنش ها در روابط دو کشور سرعت بخشیده شود.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد که لازم است بعد از پیروزی بر داعش در عراق و سوریه، کشورهای منطقه برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم که می تواند به مراحل پیشرفته تر منتقل شود، همکاری های منطقه ای را شدت بخشند.

در این دیدار "بینالی یلدریم" نخست وزیر ترکیه نیز از تمایل کشورش بر همکاری با عراق در جنگ علیه تروریسم و نیز توسعه روابط دو کشور همسایه سخن گفت.

یلدریم صبح شنبه در رأس یک هیأت بلند پایه سیاسی، اقتصادی وارد بغداد شد؛ وی با "سلیم الجبوری" رئیس پارلمان عراق نیز دیدار کرد؛ دو طرف در این دیدار روابط دو جانبه میان بغداد و آنکارا را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

الجبوری افزود: ما امیدواریم گفت وگوهای ترکیه و عراق منجر به گشوده شدن صفحه جدیدی از پیشبرد روابط میان دو کشور شود؛ وی ادامه داد: زمان برای یکپارچه شدن دیدگاه ها و تلاش برای رویارویی با خطرات مشترک و پیشبرد منافع مشترک فرا رسیده است.

رئیس پارلمان عراق یادآورشد: سفر نخست وزیر ترکیه به بغداد در حالی انجام گرفت که منطقه در حال گذر از شرایط سخت و حساس و جهان در حال عبور از یک پیچ تاریخی خطرناک است.

الجبوری ابراز امیدواری کرد که تلاش های عراق و ترکیه منجر به افزایش نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور به یکدیگر شود؛ وی گفت: ما مطمئن هستیم که این ارتباط و تماس راه را بر روی همه تلاش های شکل گرفته در جهت تضعیف روابط عراق و ترکیه خواهد بست و سبب تقویت روابط دوجانبه می شود.

 
https://taghribnews.com/vdccoeqis2bqpi8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی