تاریخ انتشار۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : 268199

دیدار جمعی از علما و اندیشمندان کشور عراق با مدیر مجمع الحوار اسلامی

جمعی از علما و اندیشمندان کشور عراق روز گذشته با حجت الاسلام والمسلمین نگهبان مدیر مجمع الحوار اسلامی دیدار و گفتگو کردند .
دیدار جمعی از علما و اندیشمندان کشور عراق با مدیر مجمع الحوار اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) از قم، طی این دیدار که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین نگهبان ضمن خوشامدگویی اظهار داشت : مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  در سال 1369 شمسی به فرمان مقام معظم رهبری به منظور تحکیم روابط امت اسلامی تاسیس شد .
 
وی با اشاره به تحقق امت اسلامی افزود : مساله تقریب بسیار مهم است و از چند حیث قابل بحث است : بعد اول بعد فقهی تقریب است فقهای ما غالبا به فقه خُرد( عبادیات ) می پردازند اما از فقه کلان ( مسایل نگرش جامعه اسلامی در کل ) به نوعی غفلت شده است .احکام فقه کلان در شریعت اسلامی وجود دارد و هدف آن هم ایصال جامعه مسلمانان به امت اسلامی است .
 
وی افزود : این امت اسلامی در کنار زندگی مسالمت آمیز با سایر ادیان، قانونی بین المللی برای خود دارد که از دین و روایات و قران سرچشمه می گیرد و اسیر قوانین دولت های عالم نخواهد شد . با توجه به فقه کلان می بینیم که امت اسلامی قابل تحقق است به شرطی که علما دریابند که هدف پیامبر اکرم (ص) رسیدن به همین امت اسلامی بوده است.
 
مدیر مجمع الحوار الاسلامی گفت : بر مبنای همین فقه کلان است که امام خمینی رحمة الله علیه فرمودند : اگر هر مسلمان یک سطل آب بریزد اسراییل را آب خواهد برد . این جمله وقتی عملی می شود که تمام مسلمانان  متحد باشند و این وظیفه اصلی علماست که باید به استناد آیات و روایات، برنامه ای مدون برای رسیدن به امت اسلامی برای مردم ترسیم کنند .
 
وی تصریح کرد : ما معتقدیم که مساله تقریب یک موضوع کاملا اعتقادی است و ریشه در سیره اهل بیت (ع) دارد . تقریب و وحدت از مبانی دینی و مذهبی ماست . بعضیها فهم درستی از تقریب ندارند و از سیره اهل بیت در این زمینه فاصله گرفته اند و گمان می کنند تقریب یعنی کوتاه آمدن از اصول دینی در صورتی که واقع مطلب این نیست . اهل بیت(ع) گفته اند که ما راه نجات و وسیله رسیدن به خدا هستیم . گفتن حقایق دین لازم  است  اما برای دانستن چگونگی بیان حقایق و تعامل با کسانی که با ما اختلاف نظر دارند باید به سیره اهل بیت علیهم السلام تمسک جست .
 
وی با اشاره به جریان تفرقه انگیز دشمن تصریح کرد : دشمن با تمام توان و بااستفاده از تمام امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در حال ایجاد تفرقه بین شیعه و اهل سنت است و تنها راه مبارزه با این جریانات  بالا رفتن آگاهی امت اسلامی است . که این وظیفه بر عهده علما و اندیشمندان کشورهای اسلامی است .
 
 
https://taghribnews.com/vdcco4qio2bqes8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی