تاریخ انتشار۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : 295072
//ویژه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی//(43)

گسترش فرهنگ تقریبی در جامعه وصول به تمدن نوین اسلامی را تسهیل می کند

تنا - استان گلستان
معاون اداری و مالی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت شمال کشور، گفت: شکل گیری تمدن نوین اسلامی نیازمند گسترش باور، فرهنگ و تفکر تقریبی در جامعه اسلامی است و در صورت نیل به این هدف والا و متعالی، وصول و دسترسی به این نوع تمدن، دور از دسترس نخواهد بود.
گسترش فرهنگ تقریبی در جامعه وصول به تمدن نوین اسلامی را تسهیل می کند
برای آشنایی بیشتر با وضعیت بانوان طلبه اهل سنت استان های شمالی کشور در حال تحصیل یا فارغ التحصیل مدارس علوم دینی، نقش آنها در افزایش وحدت و همدلی در جامعه، خدماتی که به آنان ارائه می شود و اقداماتی که در راستای توانمند سازی آنان در سطوح علمی، دینی و سیاسی و اجتماعی صورت می گیرد، نزد سر کار خانم «صدیقه بسطامی» معاون اداری و مالی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت شمال کشور، معاون بانوان ستاد برگزاری نماز جمعه شهرستان گرگان و متولی فعالیت های فرهنگی بانوان مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور رفتیم و گفتگویی را با وی ترتیب دادیم که در ذیل می آید؛

تقریب: ماه مبارک ربیع الاول از راه رسیده و در این ماه عزیز و نورانی، میلاد سرور کائنات محمد بن مصطفی (ص) بیش از هر مناسبت دیگری تزئین کننده روزها و شب های مسلمین خواهد بود، بفرمائید قرآن کریم و رسول اکرم (ص) چه سفارشات و تاکیداتی در رابطه با اهمیت وحدت و همدلی در بین امت اسلامی داشته اند؟

ابتدا حلول ماه ربیع الاول را که ولادت اشرف مخلوقات در آن واقع شده و بهار زندگی نام گرفته به همه مسلمین تبریک و تهنیت عرض کنم.اعتقاد همه مسلمانان راستین بر این امر استوار است که شخصیت آن بزرگوار محور و شاخص وحدت برای امت است. رسول اکرم (ص) به عنوان مربی هدایت گری با اعتقاد راسخی که به همگرایی مسلمین داشتند بین مسلمین اخوت و برادری ایجاد کرد و آنها را به درجات بالایی از انسانیت رساند که مسلمانان بعدی به لحاظ درجه و رتبه نزد خداوند هرگز به پای آنان نخواهند رسید.
قرآن کریم و رسول گرامی اسلام (ص) از وحدت به عنوان نعمت بزرگ برای امت یاد کرده اند و در عین حال که امت را به اتحاد و همدلی دعوت می کردند از نزدیک شدن به اختلاف و تفرقه که بلای خانمانسوزی برای امت است نیز بر حذر داشتند.
قرآن کریم در آیات متعددی به چنگ زدن به ریسمان الهی سفارش کرده است و راه نجات و رستگاری را در اتحاد و انسجام اسلامی دانسته است.
تقریب: وضعیت طلبه های خواهر اهل سنت در استان های شمالی (گلستان، مازندران و گیلان)چگونه است آیا این عده هم همانند برادران از خدمات استفاده می کنند؟
اقوام و فرق مختلف اهل سنت شمال کشور در گلستان و مازندران حنفی مذهب و در گیلان شافعی مذهب هستند و در کمربندی سبز بین سلسله جبال البرز و دریای خزر با صفا و صمیمیت در کنار برادران اهل تشیع زندگی می کنند.
مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور زیر نظر دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی کشور وحدت رویه ای را برای نظام آموزشی برادران و خواهران اهل سنت شمال کشور برقرار کرده و در نظام آموزشی از این دبیرخانه الگو می گیرد و در استان هایی که اهل سنت دارند گر چه هنوز از استانداردهای لازم و قانون مند و توانمند شدن فاصله دارند؛ ولی بنا به اقتضائات و شرایط منطقه استانداردهایی برای مدارس علوم دینی خواهران اهل سنت رعایت می شود، اگر مدیران مدارس و خود طلاب پویا تر شوند آمادگی در این مرکز است تا شرایط بهتری برای طلاب خواهر ایجاد شود.
تقریب: واکنش علما، روحانیون و امامان جمعه اهل سنت نسبت به تحصیل خواهران اهل سنت در مدارس علوم دینی چگونه بوده است؟
برخی از واکنش ها که منشا اعتقادی و عرفی دارد در ارتباط با این قضیه وجود دارد ولی به آن صورت منفی نیست که جلو تحصیل بانوان را در مدارس علوم دینی بگیرد و امر هم با توجه به تفکرات مختلفی که در شرق و غرب منطقه وجود دارد طبیعی به نظر می رسد.
فرهنگ سازی در این بخش از جامعه اهل سنت می تواند زمینه جذب بیشتر بانوان را به امر تحصیل و تهذیب دینی فراهم نماید.

تقریب: وضعیت وحدت و همدلی اقوام در استان های شمالی کشور چگونه است؟

خدا را شکر ردپای تفکرات افراطی داعش در منطقه با تلاش ها و مجاهدت های شهداء، سربازان گمنام، مدافعان حرم و درایت راهبردی مقام معظم رهبری از منطقه پاک شده است و باید هوشیار باشیم تا در جای دیگر ریشه نزنند.
استان گلستان با توجه به وجود اقوام و فرق مختلف اسلامی رنگین کمانی از وحدت و همدلی است در ایجاد این زیبایی چشم نواز، دیدگاه های تقریبی و توام با رافت و محبت و تعامل گرایانه نماینده ولی فقیه در استان در کسب این موفقیت عامل مهم و موثری بوده است.
در استان گیلان که اهل سنت آن شافعی مذهب هستند ارتباط تنگاتنگی با جامعه تشیع دارند به گونه ای که در آداب و رسوم ها، ازدواج و شرکت در مراسمات ملی و مذهبی با همدیگر آمیخته و عجین شده اند.
بر روی مشترکات اسلامی که به حمدالله فراوان نیز است باید آنقدر کار شود تا دشمن به خود اجازه دخالت و ایجاد اختلاف و تفرقه را ندهد.
تقریب: مرکز بزرگ اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی چه نقاط مشترکی دارند و در جهت تقویت وحدت و همدلی بین فرق و مذاهب مختلف اسلامی چه کمکی به همدیگر می توانند داشته باشند؟
رسالتی مهمی که این مرکز به دنبال تحقق آن است با هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یکی است و در واقع این دو نهاد مذهبی در یک مسیر الهی گام بر می دارند، این رسالت بسیار پر اهمیت است و باید حساسیت آن به دستگاه های اجرایی ابلاغ شود تا در شورای اداری استان ها بیان، طرح موضوع و اهمیت داده شود تا همگان خودشان را ملزم به همکاری با این سیستم کنند.
این مرکز در راستای گسترش فرهنگ تقریب در جامعه تعاملات نزدیک و تنگاتنگی با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اجرای برنامه ها، همایش ها، نشست ها، کنفرانس ها و دیدارها با جامعه هدف داشته و دارد.

تقریب: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران چه ثمرات و دستاوردهایی برای جامعه ایران به خصوص اهل سنت داشته است؟

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت دینی و مذهبی مردم مناسب نبود، مدارس علوم دینی اندک بود و حمایتی از آنها نمی شد؛ ولی به برکت این انقلاب وضعیت مناسب و مطلوبی برای همه مردم ایران به ویژه مرزنشینان اهل سنت ایجاد شد تا در کنار برادران شیعه خود در امنیت و آرامش که بزرگترین نعمت است زندگی کنند و امروز باید به خوبی قدر این امنیت و رفاه را دانست.

تقریب: چه الزاماتی برای تمدن نوین اسلامی لازم است و این تمدن چه نقشی در تقریب و همدلی بیشتر امت اسلامی می تواند داشته باشد؟

بحث تمدن نوین اسلامی از مباحث جدید و زیبایی است که مقام معظم رهبری مبدع و مبتکر آن هستند، ایجاد این تمدن از ضروریات امروز جامعه اسلامی است. هر اندازه فرهنگ و تفکر تقریبی در جامعه گسترده شود به همان میزان می توان به موفقیت در وصول به تمدن نوین اسلامی امیدوار بود.
توجه به اشتراکات، دوری از اختلافات، تعامل و دوستی، قانونمندی، رعایت نظام شهروندی و اصول اخلاقی و عدالت اجتماعی از الزامات چنین تمدنی است.
تفکرات افراطی و الحادی در تمدن نوین اسلامی جایی برای رشد نخواهند داشت و برچیده می شوند. در چنین جامعه ای با همکاری و مشارکت نخبگان و فرهیختگان جامعه، فضا برای رشد علوم و معارف الهی و رسیدن به وحدت و همدلی دائمی کاملا مهیا است.
 
https://taghribnews.com/vdccmpqii2bqox8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی