تاریخ انتشار۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : 297179
//ویژه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی//(121)

مجمع تقریب با برگزاری کنفرانس های وحدت زمینه طرح گفتمان مسلمانان را فراهم می کند

مولوی عبدالحمید: دین مبین اسلام خواهان اتحاد مسلمانان جهان است خصوصا در شرایط حاضر که دشمنان اسلام به دنبال تفرقه افکنی هستند ، وحدت و انسجام امت واحده اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مجمع تقریب با برگزاری کنفرانس های وحدت زمینه طرح گفتمان مسلمانان را فراهم می کند
در شرایطی که فضای کنونی حاکم بر جهان اسلام حاکی از وجود اختلافات میان مسلمان است، این ضرورت شکل گرفته که علما و صاحبنظران مسلمان و مصلحان اجتماعی با بهره گیری از عقلانیت سیاسی اسلام و بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی کشورهای اسلامی با هدف رفع اختلافات و موانع همگرایی میان ملل اسلامی بکوشند. مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل تسنن زاهدان در گفت و گو با خبرگزاری تقریب تقویت مشترکات شیعه و سنی و کنار گذاشتن اختلافات را راهکار تنش زدایی میان شیعه و سنی  و وحدت مسلمانان جهان اسلام می داند. متن این گفتگو در ذیل آمده است:
 
در شرایط کنونی جهان اسلام وحدت شیعه و سنی تا چه میزان اهمیت دارد ؟
 
وحدت شیعه و سنی در شرایط کنونی جهان اسلام و کلا در هر شرایطی از مسائل بسیار مهم و حیاتی است و به نفع مسلمانان جهان  و دین مبین اسلام است.  دین مبین اسلام خواهان اتحاد مسلمانان جهان است  خصوصا در شرایط حاضر که دشمنان اسلام به دنبال تفرقه افکنی هستند ،  وحدت و انسجام امت واحده اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است . همه ما شاخ و برگ درخت تنومند اسلام هستیم و می بایست با یکدیگر وحدت و هماهنگی داشته باشیم . قرآن عظیم الشان همه ما را امت واحده خوانده است . در شرایط کنونی جهان اسلام که دشمنان خواهان تفرقه افکنی میان مسلمانان هستند و از هر فرصتی استفاده می کنند تا اختلافات را دامن بزنند در این شرایط  وحدت مسلمانان می تواند نقشه های شوم آنان را ناکام بگذارد .


نشستهای پیشین کنفرانس وحدت اسلامی ، تا چه اندازه راهگشای حل و فصل اختلافات شیعه و سنی بوده است ؟
مسلما گفتمان و کنفرانس  تاثیر گذار بوده است.  کنفرانسهای وحدت اسلامی که توسط مجمع تقریب مذاهب برگزار می شود زمینه های گفتمان را فراهم می کنند . این کنفرانسها کمیسیونها و نشستهای علمی و تخصصی دارد که  در حل اختلافات شیعه و سنی  تاثیرات بسزایی داشته است .
 
ولیکن در این خصوص می بایست فعالیتهای فکری  متعددی صورت بگیرد تا روند اتحاد کامل شیعه و سنی  شکل واقعی به خود بگیرد . مهمترین کوشش ما باید این باشد که تفاوتها را در مذاهب برداریم و به حداقل برسانیم . توهین و اهانت به یکدیگر را کنار گذاشته و محترمانه برخورد کنیم و تفاوت میان پیروان مذاهب را کنار بگذاریم و نگاه یکسان به یکدیگر داشته باشیم . چرا که وحدت اسلامی همدلی ایجاد می کند .
 
 اگر این اختلافات هنوز پابرجاست شما چه راهکاری را برای حل اختلافات شیعه و سنی ارائه می دهید ؟
 
اختلافات فکری در تمامی مذاهب وجود دارد و نیازی هم نیست که کمتر شود . مشترکات فراوانی میان مذاهب شیعه و سنی وجود دارد و می بایست به آنها تمسک جست و تقویت کرد . اختلافات در قیاس با مشترکات بسیار اندک هستند نظر اینجانب بر این است به مشترکات که همان کتاب آسمانی قران و اهل بیت و شخص رسول اکرم (ص) هستند تمسک بجوییم و چنگ بزنیم چرا که خداوند در قرآن می فرماید ای کسانی که ایمان آوردید به کتاب قرآن  و اهل بیت (ع) تمسک بجویید و در سایه آنها اختلافات خود را حل کنید . خانه خدا ، محبت به اهل بیت همگی از مشترکات میان مسلمانان هستند . اتحاد میان شیعه و سنی به نفع مسلمانان و جهان اسلام است . اختلافات در تمامی مذاهب وجود دارد و می بایست در مقابل سختیها و ناملایمات صبر و استقامت پیشه کرد . مسلمانان باید یکدیگر را خواهر و برادر تلقی کنند در این صورت  به امید خدا وحدت حاصل می شود .
 
https://taghribnews.com/vdccmmqio2bqos8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی