تاریخ انتشار۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : 262672

سیاستمداران اروپایی خواهان ممنوعیت نشست‌های تبلیغاتی ترکیه در اتحادیه اروپا

سیاستمداران بلند پایه اروپایی خواستار ممنوعیت نشست‌های تبلیغاتی وزرای ترک در سراسر این اتحادیه شدند.
سیاستمداران اروپایی خواهان ممنوعیت نشست‌های تبلیغاتی ترکیه در اتحادیه اروپا
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "الکساندر گراف لامبسدورف"، معاون رئیس پارلمان اروپا خواستار ممنوعیت مبارزات انتخاباتی وزرای ترک در اتحادیه اروپا  و اتخاذ موضع واحدی از طرف همه اعضای این اتحادیه در این باره شد.

وی همچنین اقدام هلند در جلوگیری از برگزاری دو نشست تبلیغاتی وزرای ترک در کشورش را ستود و ضمن انتقاد از موضع متزلزل و مردد آلمان در برخورد با این مسئله گفت: به این ترتیب ترکیه می تواند سعی کند یکی را در مقابل دیگری به بازی بگیرد.

"المار بروک" رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا نیز تأکید کرد که اروپا باید به طور کلی از نشست های تبلیغاتی سیاستمداران خارجی در این اتحادیه جلوگیری کند؛ اردوغان از شکست در همه پرسی اصلاح قانون اساسی در کشورش می ترسد، وی به دنبال رویارویی با اروپا است تا این رأی گیری را به عنوان افتخاری برای ترکیه نشان دهد؛ ما باید این بازی او را خنثی کنیم.

سیاستمداران حزب دموکرات مسیحی اروپا نیز به ترکیه درباره تشدید مناقشات بر سر نشست های تبلیغاتی وزرای خود هشدار داده اند.

"اورزو لا فون در لاین" وزیر دفاع آلمان با تأکید بر حق آزادی بیان در کشورش در عین حال گفت که برخی سیاستمداران ترک با مقایسه های آلمان با نازیسم خودشان حق سخنرانی در کشور ما را زیر سؤال می برند.

نخست وزیر ایالت سارلند آلمان از حزب دموکرات مسیحی نیز خواستار ممنوعیت حضورهای انتخاباتی وزرای ترک در اروپا در صورت تشدید مناقشات در این باره شده و گفت: اختلافات و درگیری های داخلی ترکیه هیچ جایی در آلمان ندارند؛ نشست های تبلیغاتی که صلح داخلی در کشور ما را به خطر می اندازد، ممنوع است.

"نوربرت روتگن" سخنگوی سیاست خارجی حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز تأکید کرد که حق آزادی بیان از طریق ممنوعیت مرحله ای سخنرانی های خارجی نقض و محدود نمی شود.

وی همچنین گفت که ما باید در آلمان آشکارا این مسئله را بگوییم که مبارزات انتخاباتی دولت اردوغان در کشورمان را نمی خواهیم؛ اما ما نباید ممنوعیت سفر برای سیاستمداران را تصویب کنیم چرا که ایجاد تنش به نفع ما نبوده و تنها به اردوغان کمک می کند.

روابط بین آنکارا و اروپا اخیرا بر اثر لغو نشست های تبلیغاتی وزرای ترک درباره همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه برای روی کار آوردن سیستم ریاست جمهوری مد نظر اردوغان در برخی کشورهای اروپایی از جمله هلند و آلمان به شدت متشنج شده است.

مقامات ترک، کشورهای هلند و آلمان را متهم به در پیش گرفتن شیوه های فاشیستی و نازیسم کرده اند؛ این همه پرسی در اواسط آوریل برگزار می شود و ترک های مقیم خارج که بسیاری از آن ها در کشورهای اروپایی زندگی می کنند نیز می توانند در آن شرکت کنند.
 
https://taghribnews.com/vdccmiqii2bqee8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی