تاریخ انتشار۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب : 214026

کشورهایی که مازاد عرضه دارند مسئول عواقب آن دربازار هستند/ ايران براي افزايش توليد نیاز به اجازه از هيچ مرجعي ندارد

وزيرنفت با تشريح اجلاس اخير اوپک گفت: بازار نفت از تصميم اوپک آگاه بود و اکنون کشورهايي که مازاد عرضه نفت دارند مسئول عواقب آن در بازار هستند.
کشورهایی که مازاد عرضه دارند مسئول عواقب آن دربازار هستند/ ايران براي افزايش توليد نیاز به اجازه از هيچ مرجعي ندارد

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) بيژن نامدار زنگنه امروز در حاشيه ديدار با ميکاييل دامبرگ، وزير امور شرکتها و نوآوري سوئد به پرسشهاي خبرنگاران درباره اجلاس اخير اوپک پاسخ داد.

وزير نفت درباره اين که چرا در بيانيه پاياني صد و شصت و هشت اجلاس اوپک هيچ سقفي براي توليد در نظر گرفته نشده است، گفت: چون به تفاهم نرسيديم، سقف توليد معين نشده است.
 
زنگنه در پاسخ به اين که وقتي سقفي براي توليد وجود نداشته باشد هر کشوري مي تواند به هر ميزان که مي خواهد نفت توليد و روانه بازار کند، به اجلاس صد و شصت و هشت اوپک اشاره کرد و افزود: در اجلاس اخير دو ديدگاه وجود داشت، گروهي معتقد بودند بايد سقفي براي توليد وجود داشته باشد تا علاوه بر متعادل کردن بازار، مازاد عرضه اي که هم اکنون در بازار وجود دارد کنترل شود که اين ديدگاه تاييد نشد.
 
وزير نفت ديدگاه دوم را مربوط به تعيين سقف بالاتر از سقف 30 ميليون بشکه در روز از طرف اقليت اوپک عنوان کرد و با بيان اين که ما با اين ديدگاه موافق نبوديم، گفت: با توجه به موافق نبودن هر دو گروه با ديدگاههاي يکديگر، در نتيجه هيچ تصميمي گرفته نشد.
 
زنگنه با تاکيد بر اينکه هم اکنون برخي اعضاي اوپک بالاتر از سقف تعيين شده در اجلاس گذشته يعني 30 ميليون بشکه در روز توليد مي کنند، افزود: عده اي سعي داشتند با بالابردن سقف توليد در اجلاس 168 اوپک به نوعي مازاد عرضه خود را در بازار قانوني کنند. الان مدتهاست برخي کشورهاي عضو اوپک هر ميزاني که مي خواهند نفت توليد مي کنند قبلا هم که سقف 30 ميليون بشکه تصويب شده بود برخي کشورها که مي خواستند بيشتر توليد کنند آن سقف را مراعات نکردند و عرضه به 31 ميليون 500 هزار بشکه رسيد.
 
وزير نفت با بيان اين که اکثريت اعضاي اوپک با اين تصميم مخالف بوده و خواستار تصويب سقف پايين تر از سقف کنوني شدند، افزود: هيچ يک از دو گروه نتوانستند ديگري را متقاعد کنند در نتيجه اعضاي اوپک بدون هيچ مصوبه اي جلسه را ترک کردند.
 
وي در پاسخ به سوالي درباره اين که تعيين نشدن سقف توليد اوپک در بيانيه پاياني نيز به نوعي اضافه توليد اوپک را قانوني کرده است، گفت: اينگونه نيست و عکس آن عمل شده است؛ يعني ما توليد اضافي آنها را تاييد نکرديم در واقع تصويب سقف بالاتر از سوي اوپک تاييد نشده است، اگر سقف بالاتر را مي پذيرفتيم بايد عواقب را قبول مي کرديم اما الان عواقب مازاد عرضه موجود در بازار به عهده کساني است که آن را عرضه مي کنند.
 
زنگنه با تاکيد بر اين که مسئوليت بازار نفت هم اکنون برعهده کساني است که اضافه بر نياز بازار توليد مي کنند، تصريح کرد: کشورهايي که هم اکنون مازاد عرضه دارند مشخص هستند و هيچ ابهامي درباره آنها وجود ندارد.
 
وي درباره اين که با توجه به پايان دبيرکلي سالم البدري آيا ايران کانديدايي براي دبير کلي معرفي کرده است، گفت: ما کانديداي جديدي براي دبيرکلي اوپک نداريم.
 
زنگنه برگزاري اجلاس فوق العاده اوپک را تاييد نکرد و گفت: نيازي به برگزاري اجلاس فوق العاده اوپک نيست و ايران هم براي افزايش 500 هزار بشکه اي توليدش از هيچ مرجعي نياز به اجازه ندارد.
 
وزير نفت در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره قيمت نفت در بازار جهاني نيز گفت: به نظر من تصميم اوپک تاثير تعيين کننده اي در بازار ندارد چون غيرمنتظره نبود و بازار از قبل مي دانست که اوپک تصميمي نخواهد گرفت، الان بازار بازگشت نفت ايران را در محاسبات خود وارد کرده و در قيمتهاي آتي مي شود آن را ديد.
 
زنگنه تصريح کرد: البته اميدواريم که افزايش تقاضا در بازار از يک طرف و آنطور که ديده مي شود و يا مي گويند روند کاهشي در توليد غير اوپکي ها يا رشد کمتر افزايش عرضه فشار کمتري براي کاهش قيمتها وارد کند
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه در اجلاس اخیر اوپک توافقی در خصوص کاهش و افزایش سقف تولید نفت نداشتیم گفت: هم اکنون نیز برخی از اعضای اوپک هرچقدر که می خواهندتولید می کنند.

زنگنه در حاشیه دیدار با هیئت سوئدی در مصاحبه با خبرنگاران درباره  اجلاس اوپک هم گفت: یکی از دیدگاهها در این اجلاس کنترل افزایش تولید و توافق روی سقف تولید بود و دیدگاه دیگر که گروه اقلیتی آنرا دنبال می کرد افزایش سقف تولید اوپک بود که ما موافق نبودیم و به همین دلیل هیچ تصمیمی گرفته نشد.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه آلان هم  هر که هرقدر تولید می کند گفت: قبلا سقف تولید اوپک 30 میلیون تصویب شده بود و کسانی این سقف را مراعات نکردند و تا 31/5 میلیون تولید شد که این روند درست نبود. این اقلیت دنبال تثبیت تولید 31/5 میلیون بود که اکثریت اعضا نپذیرفتند و تاکید کردند که سقف تولید باید پایین تر باشد.

زنگنه تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچ یک از دو طرف توافقی برای سقف تولید نداشتند و ما نیز جلسه بدون مصوبه را ترک کردیم.
وزیر نفت با اشاره به مذاکرات خود با هیئت سوئدی گفت: یکی از توافقات مشارکت شرکتهای سوئدی در نوسازی ناوگان حمل نقل عموی ایران با هدف بهینه سازی مصرف انرژی است . زنگنه ادامه داد: مقرر شد دو طرف بسته ای را برای این همکاری تدوین کنند.
 
 
وزیر نفت همچنین با تاکید بر استقبال از سرمایه گذاری مشترک سوئدی ها در ایران گفت: امیدواریم بتوانیم در دوره بعد از تحریم ها روابط را تجدید ساختار و تقویت کنیم.
 
بیژن نامدار زنگنه در دیدار با مایکل دامبرگ وزیر شرکتها و نوآوری سوئد افزود: ایران و سوئد در زمینه های مختلف اقتصادی می توانند همکاری داشته باشند.
وزیر نفت گفت: در صنعت نفت در گذشته همکاریهایی با سوئد داشته ایم اما این همکاریها جای توسعه دارد.
زنگنه افزود: ما در گذشته بیشتر در زمینه بخشی از ماشین آلات مورد نیاز صنعت نفت با سوئد همکاری داشته ایم و در آینده این امید است که شرکت های سوئدی با یافتن همکار در ایران به طور مشترک کار تولید را ادامه دهند. 
 
وزیر نفت خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری مشترک سوئدی ها نه فقط برای بازار ایران خواهد بود بلکه برای حضور در بازار منطقه از مسیر ایران است.
 
زنگنه با تاکید بر مزیت های غیر قابل انکار اقتصادی در ایران گفت: شرکت های سوئدی می توانند در سایر بخشها مانند پتروشیمی نیز سرمایه گذاری کنند زیرا ایران ارزان ترین و در دسترس ترین خوراک پتروشیمی را در منطقه دارد. 
 
وزیر نفت بهینه سازی مصرف انرژی را از دیگر زمینه های همکاری مشترک میان ایران و سوئد بیان کرد و گفت: شرکت های ایرانی و سوئدی در سایر زمینه ها نیز امکان همکاری دارند و در گذشته نیز دو شرکت فعال کامیون سازی ولوو و اسکانیا با وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران همکاری داشته اند.
 
وزیر نفت بهینه سازی مصرف انرژی، پتروشیمی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات را مهمترین زمینه های همکاری میان ایران و سوئد عنوان کرد.
زنگنه با اشاره به همکاریهای ایران و سوئد در گذشته، افزود: امیدواریم بعد از لغو تحریمهای ظالمانه‌ای که علیه ایران اعمال شده است، روابط دو کشور گسترش پیدا کند.
 
وی با بیان این‌که ظرفیت همکاری دو کشور در بخش انرژی پیش از این نیز وجود داشته و قابل گسترش است، گفت: در زمینه ماشینهای مورد نیاز صنعت نفت همکاریهایی در گذشته با شرکتهای سوئدی وجود داشته و در دوران پساتحریم این شرکتها می‌توانند با مشارکت شرکتهای ایرانی اقدام به ساخت این ماشین آلات کنند.
 
به گفته وزیر نفت ماشین آلات ساخته شده مشترک میان دو کشور می‌تواند علاوه بر ایران، در بازارهای منطقه نیز مورد استفاده قرار گیرد. 
 
زنگنه بخش پتروشیمی را دیگر زمینه همکاری میان دو کشور عنوان کرد و گفت: ایران ارزانترین و در دسترس‌ترین خوراک پتروشیمی را در منطقه در اختیار دارد.
 
وزیر نفت زمینه دیگر همکاری را بهینه‌سازی مصرف انرژی عنوان و با بیان این‌که دو بخش صنعتی ولوو و اسکانیا هم‌اکنون در ایران فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل ایران نیاز به نوسازی دارد و دهها هزار کامیون و اتوبوس باید از مدار خارج و جایگزین شوند.
 
وی مصرف سوخت را در کامیونها و اتوبوسها در ایران بالا عنوان کرد و افزود: با همکاری سوئد می‌توان مصرف سوخت را در کامیونها و اتوبوسها کاهش داد که در این زمینه ایران می‌تواند بازار بزرگی برای شرکتهای سوئدی باشد. 
 
زنگنه با بیان این‌که شرکتهای سوئدی باید جایگزینی این ماشین‌آلات را فاینانس کنند تا مشتریان رغبت به خریداری داشته باشند، تصریح کرد: ایران نیز تفاوت حاصل از صرفه جویی ناشی از جایگزینی خودروها را در اختیار خریداران قرار خواهد داد.
https://taghribnews.com/vdcci0qie2bqsx8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی