تاریخ انتشار۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : 205369

بی کفایتی مقامات عربستان و قربانی شدن زائران بیت عتیق

موسم حج امسال صحنه رویداد دلخراشی بود که موجب تالم خاطر عده بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان شد.
بی کفایتی مقامات عربستان و قربانی شدن زائران بیت عتیق
عصر جمعه 20 شهریور بالابری بزرگ بر اثر شدت باد و طوفان در مکه مکرمه به داخل مسجد الحرام نزدیک مقام ابراهیم سقوط کرد. این حادثه باعث کشته شدن 108 تن و زخمی شدن 238 نفر از زائران حاضر در محل شد.
درپی وقوع این حادثه، رسانه‌های عربستان اعلام کردند این جرثقیل در طرح توسعه مسجد الحرام مشغول به کار بود و به دلیل بدی آب و هوا سقوط کرده است، اما مقامات سعودی دلیل اصلی سقوط بالابر را به آینده موکول کردند.

ردپای پسرپادشاه عربستان درحادثه خونین مسجدالحرام
برخی اخبار موثق حاکیست جرثقیل ساقط شده متعلق به شرکت«نسما» وابسته به محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان سعودی است که با اعمال فشار بر دیگر شرکتها آنها را از مناقصه طرح توسعه مسجدالحرام کنار گذاشته بود.

بنابر آنچه که فعالان رسانه ای سعودی اعلام کرده اند محمد بن سلمان از روزنامه های این کشور خواسته تا تصاویر سقوط بالابر نزدیک کعبه را به همراه رعد و برق منتشر کنند تا علت این حادثه مرگبار وضعیت جوی معرفی شود.
این درحالی است که در تصاویر ویدئویی منتشر شده از حادثه، هیچ نشانه ای از این موضوع دیده نمی شود و این ثابت می کند شرکت وابسته به محمد بن سلمان به علت کوتاهی در نصب پایه های این جرثقیل مسئول حادثه است.

پیش از این اداره هواشناسی مکه درباره وقوع طوفان و بارش شدید باران هشدار داده بود، اما شرکت نسما این هشدار را نادیده گرفت. ضمن آنکه جرثقیل ساقط شده در مسجد الحرام بزرگترین جرثقیل بود که از پیش از ماه مبارک رمضان تاکنون بدون استفاده باقی مانده و پیمانکار به علت هزینه زیاد، برچیدن آن را به تعویق انداخته بود.

واکنش عربستان به انتشار اخبار مربوط به توقف مناسک حج
کمیته تحقیق درباره حادثه سقوط جرثقیل در حرم امن الهی اعلام کرد: تحقیقات لازم درباره حادثه خونین مکه با کمک کارشناسان شرکت «آرامکو» و سازمان مهندسین عربستان انجام شده است و گزارش نهایی برای ارسال به ریاض به «خالد الفیصل بن عبدالعزیز»، امیر منطقه مکه مکرمه، تحویل داده خواهد شد.

درپی حادثه خونین مسجدالحرام، امیر منطقه مکه مکرمه در نطق تلویزیونی مدعی شد هیچ کس مانند آل‌سعود توانایی اداره و برگزاری مراسم حج را ندارد. خالد الفیصل گفت: در دنیا هیچ کس وجود ندارد که در تجربه برگزاری مراسم حج، از ما برتری داشته باشد.
این سخنان درحالی مطرح شد که پیش از این نیز چندین حادثه مرگبار در موسم حج روی داد و صدها نفر از حجاج جان خود را از دست دادند.

عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ، مفتی کل عربستان سعودی هم گفت: حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، قضا و قدر بود و هیچ کس در آن دخالت نداشته است. وی افزود: اگر هم پشت این حادثه دلیلی وجود داشته باشد، بازهم دولت تحقیقات خود را برای بیان دلایل خواهد داشت.
 
درگذشت دانشمند ایرانی در حادثه مکه
در این حادثه 11 نفر از زوار ایرانی جان خود را از دست دادند و 30 و چند هموطن نیز مجروح شدند که دکتر سید احمد حاتمی کلشتری، عضو هیئت علمی و از دانشمندان برجسته پژوهشگاه فضایی ایران ازجمله درگذشتگان این حادثه  بود.
وی زمانی که درحال کمک به مصدومان حادثه سقوط جرثقیل نزدیک کعبه بود، دچار سانحه می‌شود و بعد از انتقال به بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم می کند.
دکتر حاتمی عضو هیئت علمی پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران و دارای  مدرک فوق دکترای مهندسی مکاترونیک و دکتری مهندسی مکانیک طراحی کاربردی از انگلستان بود.
وی علاوه بر عهده دار بودن مدیریت چندین طرح ملی، دارای چندین ثبت اختراع در ایران و انگلستان و مقالات متعدد علمی در نشریات معتبر و کنفرانس‌های بین‌المللی و ملی نیز بود.
 
واکنش علما و مقامات ایرانی به حادثه مسجدالحرام

 پس از وقوع این حادثه، حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر  دربازدید از مركز پزشكي حج
از مصدومان حادثه عيادت و سلامتي آنان را از خداي متعال مسئلت کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری هم ازطرف رهبر معظم انقلاب اسلامی در گفتگوی تلفنی با حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر در جریان آخرین وضعیت آسیب دیدگان حادثه مکه قرارگرفت و
درگذشت شماری از هم‌وطنان را تسلیت گفت و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی حادثه دلخراش در مکه مکرمه را موجب تألم خاطر امت اسلامی دانست و بر آمادگی کشورمان برای مساعدت‌های درمانی تأکید کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز با اشاره به اینکه باید ساخت برج‌های بلند مرتبه اطراف مسجدالحرام متوقف شود، گفت: شهادت زائران مسجدالحرام در حادثه سقوط جرثقیل نشان از بی‌تدبیری آل‌سعود است. وی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: همه مکان‌های مذهبی و غیرمذهبی که درجهان ساخته می‌شود، نیاز به مدیریت دارد؛ اما این حادثه نشان داد سعودی‌ها توانایی مدیریت حرمین شریفین را ندارند.

آیت‌الله العظمی سبحانی نیز نسبت به کم توجهی به حفظ جان مهمانان بیت الله الحرام انتقاد کرد.
این مرجع تقلید در پایان درس خارج اصول خود که درمسجد اعظم قم برگزار شد، به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و کشته و زخمی شدن جمعی از زائران واکنش نشان داد. او حادثه مسجد الحرام را یک مصیبت عنوان کرد و گفت: ما نسبت به این جریان در سوگ نشسته‌ایم.
این مرجع تقلید اظهار کرد: جمع زیادی که مهمانان خدا هستند در اثر بی ‌اعتباری و بی‌ علاقگی افراد به حفظ جان حجاج، جانشان را از دست داده اند.
 
آیت الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در پی حادثه سقوط بالابر مسجدالحرام بیانیه ای صادر کرد و طی آن خواستار اتخاذ تدابیر بیشتر برای محافظت از مهمانان الهی و سلامتی ایشان و جلوگیری از به خطر افتادن جان آنها و همچنین تسریع در روند درمان مجروحان برای ادامه مناسکشان در حج شد.

آیت‌الله هادوی تهرانی، عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز گفت: خانه امن الهی در سایه مدیریت سوء سردمداران سعودی برای مهمانان الهی ناامن شد. وی در واکنش به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام در بیانیه ای وحدت اسلامی و همکاری علمای اسلام را برای دفع شر تکفیری ها از جهان اسلام ضروری دانست.


 
 
 
https://taghribnews.com/vdccepqio2bqx18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی