تاریخ انتشار۲۱ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : 78846

همایش بزرگداشت آیت الله حاج ملاعلی کنی

تنا
همایش بزرگداشت عالم مجاهد آیت الله حاج ملاعلی کنی از واقفین خیر اندیش و از پیشگامان جهاد اقتصادی توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران و با همکاری مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
همایش بزرگداشت آیت الله حاج ملاعلی کنی
 به گزارش خبرنگار تقریب، "آیت الله مهدوی کنی" در این همایش با اشاره تلاش ضد استکباری و استعماری "حاج ملا علی کنی" گفت: زندگانی حاج ملا علی کنی دارای ابعاد مختلفی است ایشان یک عالم یک بعدی نبود که فقط فقیه و مدرس باشد بلکه حاج ملا علی کنی فقیهی بود سیاست مدار، مجاهد، شجاع، مقاوم در برابر حرکت های استعماری و همچنین دلسوز برای ملت ایران.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: حاج ملا علی کنی علماء و طلاب بسیاری را تربیت کرده اند همچنین ایشان علاوه بر توجه به مسائل ایران، به مسائل سایر نقاط جهان اسلام نظیر عراق و حجاز توجه جدی داشت.

وی افزود: هرچند در گذشته علمای بزرگ ما نتوانستند به میدان بیایند و حکومت را درست بگیرند اما همواره در صحنه حضور داشتند و با استعمار و استکبار مبارزه می کردند و مانع بزرگی بر سر راه خواسته های نا مشروع و ناشایست آنها بودند بنابراین حرکت در مشروطه، معلول حرکتی بود که حاج ملا علی کنی و میرزای شیرازی داشتند و حرکت این دو عالم زمینه مشروطیت را به وجود آورد.

آیت الله مهدوی کنی افزود: حاج ملا علی کنی همواره مخالف حضور خارجیان در ایران بودند. وی می گفتند به جای اینکه خارجی ها را وارد کشور کنیم تا برای ما صنعت درست کنند بهتر است ایرانی ها به غرب بروند و درآنجا صنعت و دانش روز را بیاموزند و بعد آن دانش و صنعت را در کشور پیدا کنند زیرا حضور خارجی ها باعث می شود که آنها به تدریج بر ما مسلط شدند.

وی با اشاره به مخالفت شدید آیت الله حاج ملا علی کنی با قرار داد رویترز اظهار داشت: ایشان در دوران زندگی خویش کارهای بسیار بزرگی در زمینه اوقاف داشتند و احیاگر مدرسه مروی نیز بودند.

رونمایی از تمبر یاد بود حاج ملا علی کنی

دکتر "حقانی" معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر نیز در این همایش گفت: با آغاز تهاجم غرب که مصادف با ابتدای دوران قاجار بود، ما شاهد دو خط بودیم یک خط مبارزاتی مرجعیت شیعه و روحانیت با استعمار و دیگری خط منور فکری که وابستگی به غرب را دنبال می کرد.

وی افزود: خط مبارزاتی مرجعیت و روحانیت شیعه اولویت مبارزاتی شان مقابله با استعمار بود اما خط مقابل آنها اصلا اعتقادی به مبارزه با استعمار نداشت ما از زمان قاجار تا انقلاب اسلامی شاهد حکومت خط منور فکری بودیم که هیچ گاه موفق نبودند و کاری از پیش نبردند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تفکر ضد استعماری و استکباری در کشور حاکم شد.

دکتر حقانی اظهار داشت: آیت الله حاج ملا علی کنی با تفکر مبارزه با استعمار در مقابل غرب ایستاد و با قرار داد رویتر که بهره برداری از کلیه معادن ما را به مدت ۷۰ سال به یک یهودی انگلیسی تبار واگذار می کرد، مخالفت کرد و در برابر این قرار داد ایستاد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین "احمدیان" مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران ضمن خیر مقدم به مهمانان و علمای شرکت کننده در این همایش گفت: بزرگترین نقش را در طول تاریخ همواره روحانیت و علمای بزرگوار بر عهده داشتند. در زمینه حفظ، گسترش و ایجاد موقوفات علمای دینی و روحانیت نقش بسیار مهم و اساسی داشتند.

وی افزود: آیت الله حاج ملا علی کنی هم در جبهه سیاست و هم در جبهه اقتصاد اقدامات بسیار بزرگ و اساسی داشتند و از واقفین بسیار بزرگ کشورمان نیز محسوب می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به فعالیت های این اداره در سال جاری گفت: در تهران طی سال جاری ۵۳ مورد وقف صورت گرفته است که ارزش مادی هر کدام از آنها از ۴ میلیارد ریال تا ۴۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

وی با اشاره به اینکه کارهای مقدماتی برگزاری این همایش از ۶ ماه گذشته آغاز شده، افزود: حدود ۵۰ مقاله پیرامون فعالیت ها و شخصیت آیت الله حاج ملا علی کنی برای این همایش ارسال شده است.

همچنین در این همایش از تمبر یادبود آیت الله حاج ملا علی کنی توسط آیت الله مهدوی کنی رونمایی شد.
https://taghribnews.com/vdcce4qm.2bq408laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی