تاریخ انتشار۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 268766

تشکیل ناتوی عبری - عربی علیه ایران از جمله اهدف نشست ریاض است

حسن هانی زاده با اشاره به اهداف نشست ریاض، از جمله فروش ویژه اسلحه آمریکا به عربستان و تشکیل ناتوی عبری عربی علیه ایران، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید از طریق یک تحرک دیپلماسی، مانع شکل گیری جبهه گسترده عبری عربی علیه ایران و محور مقاومت بشود.
تشکیل ناتوی عبری - عربی علیه ایران از جمله اهدف نشست ریاض است
"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار تقریب پیرامون نشست سران کشورهای عربی اسلامی که با حضور "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا در ریاض در حال برگزاری است، گفت: این نشست در برگیرنده چند موضوع مهم منطقه ای و جهانی است؛ اول اینکه "دونالد ترامپ" وابستگی ویژه ای به مدیران و صاحبان شرکتهای اسلحه سازی دارد و در طول مبارزات انتخاباتی همواره تکیه اش بر کارخانه داران اسلحه سازی بوده است.

 لذا این دیدار مقدمه ای برای امضای بزرگترین میزان فروش سلاح آمریکا به یک کشور عربی مثل عربستان  است؛ توافق نامه فروش اسلحه به عربستان که حدود یکصد میلیارد دلار است، کمک بزرگی به کارخانه داران اسلحه سازی آمریکا و خروج آنها از ورشکستگی است؛ هر چند که بسیاری از نخبگان آمریکا، مخالف فروش سلاح پیشرفته به عربستان هستند، به اعتبار اینکه عربستان بزرگترین کشور حامی تروریسم و خاستگاه اصلی تروریستهای جهان است.

وی تأکید کرد:رئیس جهور آمریکا چنان که به کارخانه داران برای فروش اسلحه وعده داده بود؛ برای همین منظور وارد ریاض شد.

 هانی زاده افزود: موضوع دیگر، مسأله فشار به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است که دونالد ترامپ در دیداری جداگانه با رهبران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و در رأس آنها عربستان سعودی سعی خواهد کرد که رابطه آنها را با اسرائیل علنی کند و  ما در آینده شاهد افتتاح سفارتخانه رژیم صهیونیستی  در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهیم بود.

وی اظهار داشت: هرچند که روابط این کشورها و اسرائیل در طول سالهای اخیر پشت پرده بوده است، اما به صورتی علنی آغاز خواهد شد و این یکی از اقدامات دونالد ترامپ در خدمت به لابی صهیونیستی است، عربستان سعودی هم اصرار دارد روابط کشورهای عربی با اسرائیل را بهبود ببخشد.

حسن هانی زاده خاطرنشان کرد: موضوع دیگر تشکیل ناتوی عبری عربی علیه ایران است؛ در این سفر شاهد شکل گیری یک جبهه گسترده عبری عربی با شرکت چند کشور عربی و اسلامی علیه ایران خواهیم بود که هدف آن تضعیف ایران و محور مقاومت و تغییر شطرنج سیاسی و نظامی منطقه به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وی درمور اقدامات ایران در برابر نتایج این اجلاس هم گفت: جمهوری اسلامی ایران باید از طریق یک تحرک دیپلماسی مانع شکل گیری این جبهه بشود، هر چند که این جبهه قبلا هم وجود داشته و  در طول بحران شش ساله سوریه عملا این جبهه به طور غیر رسمی میان عربستان و ترکیه، قطر، اردن و اسرائیل و آمریکا و انگلیس شکل گرفته است، ولی الان به صورت رسمی به عنوان یک ناتوی عبری عربی در منطقه شکل خواهد گرفت.

هانی زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران باید  سعی کند، از طریق یارگیری و تقویت جبهه مقاومت، مانع اقدامات نظامی این جبهه علیه ایران و محور مقاومت بشود.

وی ادامه داد: نخستین گامی که این جبهه برداشته است، قراردادن اسامی برخی از شخصیتهای حزب الله در لیست سیاه تروریستی هست که اموال این اشخاص در عربستان بلوکه شده است؛ هرچند که ممکن است این اشخاص حسابهایی در عربستان نداشته باشند ولی این یک اقدام نمادین  و علیه حزب الله از سوی عربستان تلقی می شود.
 
گفتگو و تنظیم: زهرا غلامی
 
https://taghribnews.com/vdcce4qie2bqem8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی