تاریخ انتشار۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : 227383
ظریف:

برجامی برای مسائل دفاعی ایران در کار نیست / دولت آمریکا باید فروش سلاح را درمنطقه متوقف کند

وزیر خارجه در دیدار با وزیر خارجه استونی، درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه ممکن است برجامی دیگر در مسائل دفاعی وجود داشته باشد، گفت: دولت آمریكا به خوبی می داند که بحث دفاعی موضوع مذاكره و معامله نیست.
برجامی برای مسائل دفاعی ایران در کار نیست / دولت آمریکا باید فروش سلاح را درمنطقه متوقف کند
به  گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دکتر محمد جواد ظریف صبح امروز پس از دیدار و گفتگو با "مارینا کالجوراند" وزیر خارجه استونی درنشست مشترک خبری شرکت کرد.

وزیرامورخارجه کشورمان در ابتدای سخنان خود، ضمن خوش آمدگویی به وزیر خارجه استونی گفت: خوشحالیم اولین بار در تاریخ وزیرخارجه استونی را در ایران داریم؛ روابط ما حدود یکصد سال قدمت دارد و از اولین کشورهایی هستیم که استقلال استونی را پس از فروپاشی شوروی به رسمیت شناختیم.

ظریف در ادامه با اشاره به ظرفیت دو کشور در توسعه همکاری‌های فی‌مابین گفت: استونی و ایران می‌توانند در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، پارلمانی و علمی همکاری  داشته باشند؛ استونی کشور پیشرفته دنیا در زمینه الکترونیک است و در این حوزه نیز می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تشریح جزئیاتی از مذاکرات دوجانبه امروز گفت:‌ در این دیدار امکانات مختلف روابط دوحانبه را بررسی کردیم؛ بحث‌هایی درباره تحولات منطقه داشتیم که در آینده هم ادامه خواهیم داد.

ظریف در ادامه با اشاره به اظهارت اخیر "جان کری" مبنی بر آمادگی آمریکا و شرکایش برای همکاری با ایران بر اساس ترتیبات جدید برای حل و فصل مسالمت آمیز موضوع موشک‌های ایران گفت: بخشی از اظهارات اخیر کری در حدی بی اساس بود که وزارت خارجه آمریکا هم آن را تکذیب کرد؛ دولت آمریکا باید در منطقه فروش سلاح را که برای به خاک و خون کشیدن مردم یمن مورد استفاده می‌گیرد متوقف کند.

وزیرامورخارجه درباره برخی اظهارات، مبنی بر اینکه ممکن است برجام دیگری در مسائل دیگر ازجمله مسائل دفاعی وجود داشته باشد، گفت: برجامی برای مسائل دفاعی ما در کار نیست.

وی همچنین با اشاره به بحران‌های ناشی از دخالت کشورهای بیگانگان در منطقه گفت: امروز تروریسم در منطقه ما زاییده اشغالگری آمریکاییها در عراق است؛ قبلا هم رسما اعلام کردیم اشغال عراق منجر به افراط گرایی و تروریسم در منطقه خواهد شد.

ظریف در ادامه با اشاره به حمایت کشورهای منطقه از تروریسم و داعش گفت: آقای کری باید از متحدینش سؤال کنند که اسلحه داعش از کجا آمده است؟ نفت داعش را چه کسی می‌فروشد؟ آثار عتیقه عراق و سوریه در کجا به فروش می‌رود؟

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در بخشی دیگر ، به درگیری‌های اخیر میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ اشاره کرد و گفت: سیاست جمهوری اسلامی حل و فصل مخاصمات براساس حقوق بین‌الملل است؛ از ابتدای بحران ایران با طرف‌های درگیر در تماس بوده ایم و وزیر دفاع ایران با وزرای دفاع دو طرف گفتگو کرد. اعلام کردیم، در صورت علاقه‌مندی دو طرف آمادگی داریم از توانمندی‌‌های ما برای حل و فصل این منافشه استفاده کنند.

"مارینا کالجوراند" وزیر خارجه استونی نیز در این نشست خبری سفر به ایران را افتخاری برای خود دانست و گفت:روابط ما از سال ١٩٢١ شروع شد اما به دلایل سیاسی و تاریخی تکمیل نشد. ما امکانات بسیاری برای روابط نزدیک‌تر تجاری داریم؛ پارلمان استونی گروه دوستی ایران و استونی را تاسیس کرده ایم و امیدواریم که گروه دوستی در مجلس ایران نیز تشکیل شود؛ همچنین در حوزه‌های اقتصادی، سایبری و مخابراتی پتانسیل‌های بسیاری برای همکاری دو کشور وجود دارد.
 
https://taghribnews.com/vdcc4mqi12bqi18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی