تاریخ انتشار۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : 164383

کشورها باید به بحث تروریسم در منطقه به عنوان خطر جمعی نگاه کنند

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: روز قدس فرصتی برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین و اعلام برائت دوباره از رژیم جنایتکار صهیونیستی است.
کشورها باید به بحث تروریسم در منطقه به عنوان خطر جمعی نگاه کنند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "مرضیه افخم" سخنگوی وزرات امور خارجه ایران، صبح امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، ضمن اشاره به نزدیکی روز قدس، این روز را یادگار امام خمینی برای همه آزادگان جهان و فرصتی برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین و اعلام برائت دوباره از رژیم جنایتکار صهیونیستی برشمرد و گفت: امسال تمام توجهات جهانی معطوف فلسطین شده است و بر همه ملتهای مسلمان لازم است که از مردم فسطین که امروز در معرض جنایتهای جدید رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند بیش از پیش حمایت کنند.

خانم افخم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اقدامات وزیر امور خارجه ایران در مورد بحران غزه گفت: ما بر محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه تأکید می کنیم، اما عمق جنایت در حدی است که صرف محکومیت کافی نیست بلکه باید اقدامات عملی در این زمینه صورت گیرد و این بحران در محافل بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و مصرانه از سارمان ملل می خواهیم که در راستای این مسئولیت گام بردارد. جمهوری اسلامی ایران هم به نوبه خود از همه ظرفیت های خود در حمایت از مردم غزه و مخصوصا در نقش محوری خود به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد استفاده خواهد کرد. تا کنون آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این رابطه تماسهای متعددی با همتایانش در کشورهای مختلف اسلامی و  خالد مشعل و رمضان عبدالله شلح برقرا کرده است و امیدواریم که با اقدامات صورت گرفته کشورهای اسلامی، شاهد توقف سریعتر جنایتهای رژیم صهیونیستی در نوار غزه باشیم.

وی همچنین در مورد طرح آتش بس در نوار غزه تصریح کرد: در این زمینه دیدگاه های مقامات فلسطین برای ما مهم است و جمهوری اسلامی ایران از مواضع رهبران مقاومت فلسطین و در راستای منافع مردم این کشور حمایت می کند.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص درخواست نمایندگان مجلس برای سفر به غزه و اینکه آیا این سفر انجام شده یا خیر؟ گفت: متأسفانه چون گذرگاه رفح که محل رفت و آمد به غزه است بسته شده این امکان تا کنون انجام نشده و امیدواریم دولت مصر اقدامات لازم را برای گشودن این گذرگاه انجام دهد.

وی در پاسخ به علت تمدید مذاکرات وین و بندهای مورد اختلاف بین طرفین گفت: طرفین طی روند مذاکرات روی بندهایی که امکان توافق در آن و جود داشت و میشد اختلافات را کاهش داد، توافق کرده اند و بیشترین اختلافات درباره غنی‌سازی، تحریم‌ها و نیروگاه آب سنگین اراک است که مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه برخی از منتقدین دولت می‌گویند، تمدید مذاکرات به معنای شکست مذاکرات است گفت: تمدید مذاکرات با شکست مذاکرات متفاوت است. تمدید مذاکرات نشان از اراده سیاسی برای ادامه مسیری است که از ژنو آغاز شد و در وین به مسائل پیچیده و مراحل سختش رسید و این اراده سیاسی به شکل تمدید متجلی شده است. تمدید مذاکرات به معنای آن نیست که ما مذاکرات را تنها راه خروج از مشکلات بدانیم بلکه نیاز ما این است تا این بحران غیرضروری جهانی از بین برود و حقوق حقه ایران تثبیت شود.

سخنگوی وزرات امور خارجه ایران در مورد اقدامات ایران در مبارزه علیه تروریسم در عراق گفت: ما با کشورهای مختلف، رایزنیهایی در مورد بحران عراق انجام داده ایم و باید بحث مبارزه با تروریسم را به عنوان بحث محوری در منطقه دنبال ‌کنیم و بر لزوم حمایت کشورها از عراق در مبارزه با تروریسم تأکید کرده‌ایم و معتقدیم نباید به تروریست‌ها فرصت و امکان مداخله سیاسی در امور عراق داده شود.

وی افزود: لازم است کشورها به بحث تروریسم تکفیری در منطقه به عنوان خطر جمعی نگاه کنند و اگر با این خطر به صورت سیاسی و دوگانه برخورد کنند، در مراحلی مجبورند از موضع گذشته خود برگردند. وی افزود: هنوز اقدام جمعی قابل توجهی برای مبارزه با تروریسم در عراق صورت نگرفته است که این موضوع می تواند خطراتی را در بر داشته باشد، کشور ما رایزنی‌های را با کشورهای مختلف از جمله روسیه به منظور هوشیار کردن آنها نسبت به خطرات تروریسم و ابعاد آن داشته است.
https://taghribnews.com/vdcc40qs12bqe18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی