تاریخ انتشار۲۹ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : 46373

کتاب"دست فاطمه" حکایت رنج های مسلمانان مراکش

کتاب "دست فاطمه" راوی مرحله مهمی از تاریخ مسلمانان و اعراب در اسپانیا است.
کتاب"دست فاطمه" حکایت رنج های مسلمانان مراکش
به گزارش تقریب(تنا)،
" ایلدو فونسو فالکونس دوسیرا" در این کتاب با اشاره به شهر "گرانادا" که هر ساله به دلیل بناهای زیبا و تاریخی خود میزبان گردشگران فراوانی است، می نویسد: در این شهر در عین زیبایی، نسیمی از درد و رنج می وزد.

وی نسیم غم آلود شهر گرانادا را به دلیل رنج های مسلمانانی می داند که کمتر از پنج قرن پیش در این شهر می زیسته و نخستین قربانیان مسلمان اسپانیا را تشکیل می دهند.

وی در این کتاب آورده است: بسیاری از مسلمانان مراکشی در این شهر پس از تسلط کشیش ها بر همه اسپانیا زیر فشار ها و شکنجه های فراوان مجبور می شدند دین خود را تغییر داده و به مسیحیت ایمان بیاورند.
پادشاهان اسپانیا با تعقیب مسلمانان آنها را مجبور به پذیرفتن مسیحیت می کردند و در صورت عدم پذیرش اموال و خانه های آنها را به غارت می بردند.
سال ۱۶۰۹ شاهد فجیع ترین جنایات علیه مسلمانان است که منجر به خروج صدها هزار مسلمان از اسپانیا شد.

نویسنده سعی دارد با به تصویر کشاندن رنج های یک خانواده مسلمان مراکشی بیان کند که این دوره از تاریخ یکی از وحشیانه ترین دوره های تاریخ اسپانیا و لکه ننگی بر پیشانی این کشور علیه مسلمانان است.

خانواده "حمید" خانواده ای است که در اثر رنج های فراوان بالاجبار مسیحی شده است اما پدر با وجود کشته شدن همسرش "فاطمه" به دست عالمان دینی مسیحی به دلیل تسلیم نشدن در برابر آنها و به اتهام دزدی و قطع دستان وی، همچنان تعالیم اسلامی را به فرزندان خود آموزش می دهد.

نویسنده همچنین به عصر طلائی رومانی و جنگ رومانی، مراکش و اسپانیا باز می گردد و می نویسد: مسلمانان مراکشی که با زور مجبور به پذیرفتن مسیحیت شده بودند در خفا به اسلام ایمان داشته و بر اساس احکام اسلامی رفتار می کردند و زمانی که از سوی پلیس اسپانیا که در آن زمان تحت سلطه کشیش ها قرار داشت شناسایی می شدند، مورد وحشیانه ترین شکنجه ها قرار می گرفتند.

نویسنده کلیسای کاتولیک در اسپانیا را محل رواج انواع شکنجه ها مانند سوزاندن و شلاق و فاطمه را به عنوان اسوه صبر و پایبندی به عقیده و محور کتاب معرفی می کند.


https://taghribnews.com/vdcc11q0.2bqem8laa2.html
مرجع : روزنامه الوطن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی