تاریخ انتشار۱۷ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : 59054

آداب ماه رمضان در میان اهل سنت سیستان و بلوچستان

اهل سنت سیستان و بلوچستان ماه مبارک رمضان را بهار قرآن و ماه اصلاح و تزکیه نفس می دانند و معتقدند این ماه مبارک بهترین زمان برای خودسازی و رجوع به خداوند است.
آداب ماه رمضان در میان اهل سنت سیستان و بلوچستان
ماه مبارک رمضان همواره جایگاهی مهم در میان مردم خطه سیستان و بلوچستان به ویژه اهل سنت این استان داشته است
اهل سنت سیستان و بلوچستان برای فریضه روزه اهمیتی بالا قائل هستند و برای رسیدن به تقوا و ثواب فراوان در این ماه مبارک از برکات روزه غافل نیستند.

استقبال از ماه رمضان
معاون اداری و مالی دارالعلوم مکی زاهدان می‌گوید: ماه مبارک رمضان ماه رحمت و برکت خداوند است و به همین دلیل مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان از چند روز مانده به این ماه خود را آماده استقبال از رمضان می کنند.

مولوی "احمد نارویی" ادامه می دهد: مردم روزه گرفتن را از ایام ماه شعبان آغاز می کنند و در پایان این ماه بی صبرانه برای رویت هلال ماه رمضان به نقاط مرتفع می روند و در صورت رؤیت و تأیید آن، روزه ماه مبارک رمضان آغاز می شود.

نماز تراویح
تلاوت قرآن کریم مهمترین سنت خاص اهل سنت در ماه مبارک رمضان است. مردم مؤمن اهل سنت سیستان و بلوچستان از همان شب نخست ماه رمضان، بعد از خواندن نماز عشاء، ۲۰ رکعت نماز به عنوان نماز تراویح می خوانند که در طی آن هر شب یک جزء قرآن خوانده می‌شود. 

افطاری دادن
افطاری دادن نزد اهل سنت در ماه مبارک رمضان یک افتخار بزرگ به شمار می رود و به همین دلیل در این ماه مبارک هر کس با هر بضاعتی، سعی در افطاری دادن به مسلمانان دارد و درب مساجد اهل سنت همواره به روی افراد مستمند و تنگدست جهت صرف افطاری باز است.

مولوی "محبی" از علمای اهل سنت منطقه در خصوص افطاری دادن اهل سنت می‌گوید: افطاری دادن نوعی سنت مؤکده از حضرت رسول اکرم(ص) نزد اهل سنت محسوب می شود و به همین خاطر هر کس دوست دارد در این سنت حسنه نقشی هرچند کوچک ایفا کند.

وی ادامه می دهد: مساجد اهل سنت بدون استثناء، هر شب با کمک‌های مردم علاقمند اقدام به برپایی سفره های افطاری برای عموم روزه داران می کنند و افراد مستمند می‌توانند برای افطار کردن به هر مسجدی که نزدیک تر باشد مراجعه کنند.

مولوی نارویی نیز اشتیاق اهل سنت را در دادن افطاری زاید الوصف می داند و می‌گوید: بسیاری از مردم در ماه مبارک رمضان به صورت خانوادگی و محله ای به دادن افطاری مشغول هستند و در هنگام افطار تقریبا در تمام مساجد نیز همه افراد محل با همراه آوردن مقداری خرما، شله زرد، شیرینی و نان روغنی در افطاری دادن سفره مسجد مشارکت دارند.

این مدرس دارالعلوم مکی زاهدان می افزاید: با توجه به حدیث پیامبر مبنی بر اینکه "هر کس به روزه داری افطاری بدهد در روزه او شریک است" اغلب نمازگزاران و روزه داران اهل سنت سعی دارند در افطاری دادن در حد توان شرکت داشته باشند.

مولوی نارویی ادامه می دهد: عموم مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان زکات سالانه خود را در ماه مبارک رمضان ادا می‌کنند و در این ماه مبارک به فقرا، مساکین و نیازمندان و طلاب مدارس دینی بیش از سایر ماه‌ها کمک می شود.

کم اهمیتی به کسب و کار در ماه رمضان
مولوی "بدری" معاون آموزشی حوزه دارالعلوم مکی زاهدان از کم توجهی اهل سنت به کسب و کار در این ماه مبارک می‌گوید و می‌افزاید: اغلب مردم منطقه در این ماه مبارک از کسب و کار و معیشت خود کم می کنند تا بیشتر به تلاوت قرآن و ذکر و عبادت خداوند بپردازند.

مولوی بدری می افزاید: اشتیاق به فریضه روزه و عبادات ماه مبارک رمضان اختصاص به بزرگسالان ندارد بلکه کودکان خردسال نیز به تبعیت از والدین خود علاقمند به گرفتن روزه و تلاوت قرآن هستند.

وی ادامه می دهد: این تمایل به اندازه‌ای است که اگر یک شب هم برحسب اتفاق بچه ها را برای سحری بیدار نکنیم با ما دعوا و قهر می کنند.

عبادات اهل سنت در عشره سوم
مولوی احمد نارویی با اشاره به اهتمام مردم در عشره سوم ماه مبارک می‌گوید: تاکید بر کثرت عبادات در عشره سوم ماه مبارک رمضان نیز از سنت‌های مؤکد نزد اهل سنت است به طوری که در این ایام، مردم اهل سنت در مساجد شهر معتکف می شوند و از علما و مبلغان نیز برای سخنرانی در مساجد دعوت می شود. 

وی می افزاید: در بسیاری از مساجد نیز بعد از سحر، مردم به خواندن نماز شب و نماز سحر یا تهجد پشت سر حافظان کلام الله مشغول می شوند و بدین طریق علاوه بر ختم قرآن در سی شب نماز تراویح، در نمازهای سحر یا تهجد نیز یک بار دیگر قرآن ختم می شود.

مولوی نارویی می افزاید: از آنجا که ثواب نوافل(مستحبات) در ماه مبارک رمضان به اندازه ثواب فرایض(واجبات) است و فرایض نیز به اندازه هفتاد برابر در ماههای دیگر ثواب دارند، همه مردم اهل سنت تا حد توان به انجام عبادات و تلاوت قرآن و ذکر خداوند مشغول هستند و همه اینها بر معنویت فضای زیبای ماه مبارک رمضان می افزاید.

توجه به شعائر مذهبی
یک روحانی دیگر اهل سنت نیز درباره ماه مبارک رمضان می گوید: برپایی شعائر مذهبی در ماه مبارك رمضان بیشتر از سایر ماهها مورد توجه اهل سنت سیستان و بلوچستان قرار دارد.

مولوی "محمدعلی شهنوازی" می گوید: در این ماه مبارک مردم ضمن پرهیز از اعمال خلاف شرع به تلاوت آيات قرآن در مساجد و منازل و خواندن نمازهای آخر شب می‌پردازند.

وی ادامه می دهد: در ماه مبارک رمضان، اهل سنت از سفرهای طولانی نیز پرهیز می‌کنند تا بیشتر از برکات این ماه مبارک بهره ببرند.

غذاهای اهل سنت در ماه رمضان
یک شهروند زاهدانی نیز درباره غذاهای افطار اهل سنت می‌گوید: اهل سنت اغلب روزه خود را با خرما و يا آب باز می‌كنند زیرا افطار با آب و خرما از سنت‌های مؤکد دینی نزد اهل سنت است.

"محمد نارویی" ادامه می دهد: اهل سنت در هنگام افطار و سحر از غذاهای متنوع منطقه همچون كشك، آبگوشت و سایر غذاهای معمول در منطقه استفاده می کنند.

مراسم عید فطر در میان اهل سنت
در هنگام عید سعید فطر مردم اهل سنت با پوشیدن بهترین لباس‌هایشان برای شرکت در نماز عید فطر حاضر می شوند و در این زمان بازار شیرینی فروش‌ها و فروشندگان میوه و تره بار و مرغ و گوشت حسابی گرم می شود.

مردم اهل سنت بعد از پایان ماه مبارک رمضان، عید فطر را تا سه روز جشن می گیرند و در این سه روز به صله رحم و دید و بازدید و سرزدن به اقوام و آشنایان مشغول هستند.

در مجموع باید گفت هر روز ماه مبارک رمضان نزد اهل سنت سیستان و بلوچستان به اندازه یک سال ارزش دارد و با پایان رسیدن ایام این ماه مبارک، مردم منطقه تا فرا رسیدن رمضانی دیگر لحظه شماری می کنند.

اهمیت دادن به تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان و سایر ماه‌ها و تعداد بالای حافظان و قاریان قرآن در زاهدان و سایر شهرهای سیستان و بلوچستان نیز موجب شده است تا زاهدان به نام "شهر حافظان قرآن" معروف شود.
https://taghribnews.com/vdcc0xqp.2bqop8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

baloch
بسیار عالی، ولی نیاز به معرفی بیشتر عقاید صحیح میباشد تا مردم استفاده های لازم را ببرند .
مهدی امینی
از سایتتون خیلی متشکرم من از کردستان شهر بانه مزاحمتون میشم سنی هستم البته 90 در صد کردستان سنی هستند
دانش محمدی
بیان مسائل روزه و دیگر مسائل دینی و آگاه سازی مسلمانان یکی از کارهای بسیار مفید در راستای اطلاع رسانی می باشد لطف نموده سپورت کنندگاه سایت مضامین دیگر از جمله اخبار جهان اسلام و رویداد های مهم منطقه مانند سوریه و مصر و مبارزات مجاهدین اسلام را بیان کنند