تاریخ انتشار۱۸ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : 27914
درنشست این هفته اوپک در وین اعلام می شود:

وزیر نفت ایران رئیس کنفرانس اوپک در سال ۲۰۱۱

یکصدو پنجاه و هفتمین نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت" اوپک" که چهل درصد از نفت جهان را تامین می کند روز پنج شنبه ۲۲ مهر با حضور ۱۲ کشور عضو در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود.
وزیر نفت ایران رئیس کنفرانس اوپک در سال ۲۰۱۱
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۱۵۷ خود به طور رسمی "سیدمسعود میرکاظمی" وزیر نفت ایران را به عنوان رئیس کنفرانس اوپک در سال ۲۰۱۱ میلادی معرفی می ‌کند.

محمدعلی خطیبی نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با اعلام این خبر به شانا گفت: با گذشت یک سال از ریاست ویلسون پاستور، وزیر نفت اکوادور، وزیر نفت ایران در سال آینده میلادی ریاست کنفرانس اوپک را بر عهده می‌گیرد و حسین الشهرستانی وزیر نفت عراق نیز به عنوان نایب رئیس کنفرانس اوپک معرفی خواهد شد.

خطیبی تصریح کرد: علاوه بر معرفی رئیس و نایب رئیس اوپک، بررسی مسائل مالی، اداری از مواردی است که در نشست علنی اوپک در دستور کار قرار دارد و با پایان این جلسه، نشست وزارتی اوپک برپا و گزارش‌های کمیته وزارتی نظارت بر بازار، همچنین گزارش‌های کمیسیون اقتصادی اوپک در این نشست بررسی می‌شود.


اولین دبیر کل اوپک از سال ۱۹۶۱ تا سال ۱۹۶۴ از ایران بود و تا کنون سه بار کنفرانس‌های اوپک در سال‌های ۱۹۶۱ (کنفرانس سوم)، ۱۹۷۱ (کنفرانس بیست و دوم) و مارس ۲۰۰۵ (کنفرانس یکصد و سی و پنج) در ایران برگزار شده است؛ همچنین ایران تا کنون ۹ دوره ریاست کنفرانس اوپک را عهده دار بوده است.

همچنین قرار است در نشست این هفته سطح تولید کشور های عضو اوپک مورد بررسی قرار گیرد. عراق تنها کشور عضو اوپک که به علت ناآرامی ها در این کشور سهمیه تولید برای آن مشخص نشده است هفته گذشته اعلام کرد ذخایر نفتی اش افزایش چشمگیری داشته است .

از ژانویه سال ۲۰۰۹ تاکنون تولید رسمی اوپک در روز ۲۴ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه بوده است.اوپک در آن زمان تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از سقوط بیش از حد بهای نفت میزان تولید خود را به شدت کاهش دهد .

بهای نفت طی یک سال گذشته بین هفتاد تا هشتاد دلار نوسان داشته است و این قیمتی است که اعضای اوپک اعلام کرده بودند بهای منطقی برای نفت است .

اگرچه بهای نفت طی یک هفته گذشته به علت کاهش بهای دلار به حدود بشکه ای هشتاد و پنج دلار رسید اما تحلیلگران معتقدند بهای نفت بار دیگر به هفتاد تا هشتاد دلار کاهش پیدا خواهد کرد .

الجزایر ، آنگولا ، اکوادور ، ایران ، عراق ، کویت ، لیبی ، نیجریه ، قطر ، عربستان سعودی ، امارات عربی متحده و ونزوئلا کشورهای عضو اوپک را تشکیل می دهند .



https://taghribnews.com/vdcc0oqi.2bqms8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی