تاریخ انتشار۲۵ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : 42764
در گفتگوی خبرگزاری تقریب با مسئول پایگاه اطلاع رسانی حج:

وحدت اسلامی وتقریب یکی از اهداف مهم است

حجت الاسلام و المسلمین روزبه برکت رضایی، مسئول پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری، در محل کارش با رویی گشاده میزبان خبرنگار تقریب بود. آنچه که در پی می آید مشروح گفتگوی ما با وی درباره این سایت، رسالت و اهداف آن می باشد:
وحدت اسلامی وتقریب یکی از اهداف مهم است

- پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری از چه سالی و با چه اهدافی آغاز به کار نموده است؟ 
پایگاه اطلاع رسانی حج (hajj.ir) وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، هفت سال است که فعالیت خود را در حوزه مجازی آغاز کرده است. مهمترین اهداف این پایگاه نیازسنجی، هدف گذاری، سیاستگذاری و برنامه های خرد و کلان جهت تحقق حج ابراهیمی و زیارت مطلوب می باشد. همچنین، اجرای طرح های فرهنگی، آموزشی و سیاسی برای ابواب جمعی حج و زیارت در چارچوب اهداف و سیاست های مصوب از برنامه های پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری به شمار می رود. پاسخگویی به نیازهای معنوی و معرفتی زائران بیت الله الحرام، عتبات عالیات و سوریه از دیگر اهداف این پایگاه می باشد. ارتباط مستمر با زائران، مسئولان حج و نخبگان جهان اسلام از دیگر برنامه های ما محسوب می شود. ارتباط با محافل و مراکز علمی دیگر کشورها، پژوهش ها و تحقیق درباره نیازهای گوناگون مورد نیاز حوزه حج و زیارت و گنجاندن کلیه کتاب ها، مقالات، منشورات و محصولات بعثه مقام معظم رهبری جزو برنامه پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری است. 

- این پایگاه از چه بخش ها و قسمت هایی تشکیل شده است؟
پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری از چند بخش عمده تشکیل شده است: قسمت اول بخش خبرگزاری حج و زیارت است که در این بخش کلیه اخبار مربوط به حج، عمره، عتبات و سوریه درج می گردد. این کار از طریق اعزام خبرنگار به عربستان، عتبات و سوریه انجام می پذیرد و اخبار
زائران ایرانی در اختیار این پایگاه و دیگر رسانه های کشور قرار می گیرد. بخش گزارش های تصویری از جذاب ترین بخش های پایگاه اطلاع رسانی حج به شمار می رود. بخش فرهنگی و بخش معارف که در این بخش ها نیز مطالب مفید و مرتبط با حج منتشر می گردد. 

از دیگر بخش های پایگاه، کتابخانه تصویری حج و زیارت است. این کتابخانه برای نخستین بار در حوزه مجازی تهیه شده و بیش از دو هزار کتاب و مقاله در حوزه حج و زیارت را در اختیار بازدیدکنندگان سایت قرار می دهد. این کتابخانه از عنوان ها و سرفصل های عمده ای همچون احکام و مناسک حج، مسائل اجتماعی حج و زیارت، اخلاق و اسرار حج، اعتقادات و پاسخ به شبهات، حج و زیارت در ادبیات فارسی، اماکن و آثار اسلامی، عتبات عالیات و سوریه، خاطره و سفرنامه ها، گزارش ها و گفتگوهایی که در رابطه با حج و زیارت صورت گرفته، تشکیل گردیده است. به طور کلی کلیه محصولات و منشورات و مکتوبات بعثه مقام معظم رهبری در بیست و دو سال گذشته در این پایگاه موجود می باشد. 

از دیگر بخش های جذاب پایگاه اطلاع رسانی حج، بخش بانک فیلم، صوت، تصویر، تلفن همراه و پخش زنده اماکن مقدسه است. این بخش حاوی حدود صد ساعت فیلم شامل فیلم های آموزشی حج، عمره، عتبات و سوریه، آموزش احکام، آموزش نماز، آموزش عربی و ... می باشد. فیلم های متعددی در رابطه با اماکن مکه و مدینه و فیلم های متعددی از مداحی های صورت گرفته در مکه و مدینه توسط مداحان معروف در بین زائران ایرانی، در این قسمت گنجانده شده است. مستندهایی از حج و زیارت مثل حج در زمان های قدیم، اذان، اقامه، نمازهای مسجدالنبی و مسجدالحرام و ... در این بخش در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. 

از دیگر بخش های جذاب، بخش احکام و مناسک است که کلیه احکام و مناسک بنا بر
فتوای مراجع به صورت آموزشی در پایگاه درج شده است. از جمله این فیلم ها آموزش سه بعدی پویا نمایی عمره مفرده، آموزش سه بعدی پویا نمایی حج تمتع، فیلم ویژه عمره دانش آموزی، فیلم ویژه مناسک عمره مفرده بر اساس فتاوای مقام معظم رهبری و حتی فیلم های ویژه زائران اهل سنت بنا بر فقه حنفی که توسط مولوی اسحاق مدنی آموزش داده می شود، و همچنین اماکن مکه و مدینه که به روایت گری مولوی اسحاق مدنی می باشد، در پایگاه اطلاع رسانی بعثه گنجانده شده است. 

یکی از قسمت های دیگر بانک فیلم و صوت پایگاه بعثه، بررسی و نقد عقاید وهابیت است که مجموعه سخنرانی های حضرت استاد آیت الله جعفر سبحانی با عنوان مرزبانی از مکتب اهل بیت علیهم السلام در آن درج شده است. نقد عملکرد و عقاید وهابیت که یک مجموعه صوتی است و از سخنرانی های استاد جعفر الهادی،و ... تشکیل شده، از دیگر بخش های این قسمت می باشد. 

از دیگر بخش های پایگاه، بخشی است که حاوی مجموعه نرم افزارهای مورد نیاز یک زائر بیت الله الحرام، مدینه، عتبات و سوریه می باشد. در این بخش فرمت های قابل استفاده در تلفن همراه در بانک تلفن همراه سایت قرار داده شده است. مجموعه ادعیه ای که یک زائر در مکه و مدینه به آنها نیاز دارد، و ادعیه ایی چون دعای کمیل، دعای عرفه، دعای عهد، دعای ندبه، مجموعه زیارت های معصومین علیهم السلام، زیارت اربعین، زیارت جامعه کبیره، زیارت وارث، زیارت امین الله و... در پایگاه گنجانده شده است. 

از دیگر قسمت های این پایگاه مجموعه نفیس نگارخانه ایست از مکه مکرمه، مدینه منوره، تصاویر عتبات عالیات، نجف، کوفه، کربلا، کاظمین، سامراء، سوریه و تصاویر سه بعدی از این مشاهد مشرفه که در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است. این مجموعه نخستین نگارخانه دیجیتالی می باشد که با موضوع بندی های هر یک از اماکن مقدسه مکه و مدینه و کلیه اماکن مورد نیاز زائران بیت الله الحرام در اختیار
زائران و کاربران قرار داده شده است. 

از دیگر بخش های پایگاه، بخش مناسبت های روزانه، پرسش و پاسخ، معرفی سرزمین های مقدس، فرهنگ واژگان حج، نجوم اسلامی، آموزش مجازی حج و همینطور ویژه نامه هایی که برای ایام حج و عمره مورد نیاز زائران می باشد، است. 

این پایگاه به علت اینکه زائران بیت الله الحرام از عموم اقشار جامعه هستند و تعداد زیادی از زائران ما به ویژه در زمان عمره، نسل جوان، دانش آموزان و دانشجویان هستند و افرادی هستند که با حوزه مجازی و دیجیتال ارتباط دارند، با توصیه های نماینده مقام معظم رهبری راه اندازی شده است. 

- پایگاه بعثه برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان خود از چه زبان هایی استفاده نموده است؟
این پایگاه به زبان فارسی برای زائران ایرانی تهیه و آماده گردیده است. البته به زبان های آذری، اردو، عربی، فرانسه، اندونزی، انگلیسی و ترکی استانبولی نیز برای زائران کشورهای دیگر فعالیت هایی توسط تیم های ترجمه صورت گرفته و کتاب های ویژه حج و فیلم های آموزشی، همه به صورت ترجمه شده در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است. 

- رویکرد پایگاه اطلاع رسانی بعثه نسبت به مسئله وحدت اسلامی چگونه است؟
یکی از اهداف ما در پایگاه اطلاع رسانی حج (در بخش فارسی و زبان های خارجی) ایجاد وحدت اسلامی بین مسلمانان می باشد، چرا که حج تبلور وحدت است. حج جایی است که دو تا سه میلیون مسلمان در مواقیت معلومه، در زمان معلوم، در مکان واحد دور هم جمع می شوند و به عبادت و راز و نیاز می پردازند. گفتنی است که بعثه مقام معظم رهبری هر ساله همایش ویژه تقریب را در مکه مکرمه با حضور شخصیت های برجسته جهان اسلام برگزار می کند. از جمله اهداف پایگاه اطلاع رسانی حج به زبان های هفت گانه، ایجاد
تقریب بین مذاهب اسلامی جهت آشنا شدن مسلمانان با افکار یکدیگر می باشد. یکی از برنامه های جذاب بعثه مقام معظم رهبری در ایام عمره همایش های ویژه زائران اهل سنت است که هر هفته برگزار می گردد و برادران اهل سنت با حضور در محل بعثه در شهرهای مکه و مدینه در این همایش ها شرکت نموده و استقبال شایان توجهی را به عمل می آورند. اینها همه نشان از ضرورت تقریب دارند؛ مسئله ای که تمام نخبگان جهان اسلام به آن معترف هستند و این همایش ها راهکارهایی را ارائه می کنند که با اطلاع رسانی درست می توانند در راستای تقریب و وحدت اسلامی از کارآیی قابل توجهی برخوردار باشند. یکی از مهمترین راهکارها جهت تحصیل تقریب و وحدت اسلامی ایجاد پایگاه های اطلاع رسانی است که مسلمانان را به یکدیگر نزدیک می نمایند. 

- سایت بعثه روزانه میزبان چه تعداد بازدیدکننده می باشد؟
در روز حدود ده هزار بازدیدکننده داریم. 

- زائران ایرانی در ایام حج و عمره نیز از سایت بازدید می کنند؟
سازمان حج معمولا می کوشد که در ایام حج و عمره هتل هایی را اجاره کند، که دست کم در لابی هتل اینترنت وایرلس وجود داشته باشد. در عین حال در هتل محل استقرار بعثه مقام معظم رهبری در مکه و مدینه امکانات اینترنت فراهم گردیده و علاقمندان می توانند از آن استفاده کنند. لازم است تاکید کنم که بیشتر مخاطبین ما کسانی هستند که قصد انجام مناسک حج تمتع یا عمره مفرده را دارند و همچنین، کسانی که از این سفر معنوی به میهن باز می گردند، چرا که با توجه به سفر کوتاه و امکانات اینترنتی محدود، امکان ارتباط زائران با سایت در کشور عربستان کمتر می باشد. گفتنی است که رسالت ما در ایام حج و عمره بیشتر متوجه کسانی است که در ایران هستند، چه رسانه ها و خبرگزاری ها جهت انتقال اخبار، و چه مردم مشتاقی
که تمایل دارند، حال و هوای معنوی حج و شور و روحانیت زائران ایرانی را در این ایام درک کنند. 

- درباره کتابخانه جامع حج نیز توضیحاتی بفرمایید.
همانطور که پیشتر گفته شد از جمله برنامه هایی که سایت حج به آن همت گمارده، انتشار کتابخانه دیجیتالی است. ما کلیه این کتاب ها را به صورت نرم افزار و لوح فشرده به عنوان کتابخانه جامع حج تهیه کرده و در اختیار زائران و به ویژه روحانیون و مدیران کاروان ها قرار داده ایم. با همکاری مرکز کامپیوتر علوم اسلامی نور و بعثه مقام معظم رهبری بیش از دو هزار عنوان کتاب و مقاله در یک لوح فشرده تحت این عنوان (کتابخانه جامع حج) گنجانده شده است. این سی دی محتوی کل منشورات بعثه، کتب عقایدی و کتب فقهی که در حوزه حج به رشته تحریر در آمده و میراث فقها برجای مانده از فقها به شمار می رود، می باشد. ویرایش دوم این نرم افزار نیز ان شاء الله در نیمه دوم سال نود در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. 

- در پایان اگر ممکن است به طور مختصر، نوآوری ها و ابتکاراتی را که در این پایگاه محقق شده را ذکر بفرمایید.
۱. برای نخستین بار بخش خبر حج و زیارت را در ایام حج و عمره و زیارت عتبات راه اندازی نموده ایم. اخبار را تهیه کرده و در اختیار خبرگزاری ها و کلیه رسانه های داخل کشور قرار می دهیم.
۲. بخش کتابخانه دیجیتالی که کلیه منشورات (اعم از کتاب و مقاله) بعثه مقام معظم رهبری طی بیست و دو سال گذشته را در آن گنجانده ایم.
۳. بانک فیلم، صوت و نرم افزار که کلیه محصولات صوتی، تصویری و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری به صورت دیجیتالی در آمده و در پایگاه جهت استفاده علاقمندان قرار داده شده است. 

جناب آقای رضایی از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری تقریب قرار دادید، سپاسگذاریم و برای شما در راستای تحقق اهداف عالیه اتان آرزوی موفقیت و کامیابی داریم.
https://taghribnews.com/vdcc0mq0.2bqie8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی