تاریخ انتشار۲۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۷:۰۹
کد مطلب : 198647

مراسم افطار مسلمانان با حضور پیروان سایر ادیان در موسسه آیت الله خویی لندن

تنا-لندن
جان موریسون از همسایگان مسجد:بعضی در جامعه کارشان ساختن پل است برای ارتباط، اما بعضی دیگر دیوار می سازند برای جدایی و من می دانم آنهایی که پل می سازند کارشان دشوار تر است و هدف از مراسم امشب در این مسجد ایجاد پل است.
مراسم افطار مسلمانان با حضور پیروان سایر ادیان در موسسه آیت الله خویی لندن
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان مطابق سنتی چندین ساله مراسم افطار بزرگ (بیگ افطار) با حضور گروه کثیری از مسلمانان شیعه وسنی وپیروان سایر ادیان در مرکز اسلامی آیت الله خویی لندن برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تقریب (تنا) از لندن ، 5 شنبه شب مراسم افطاری با عنوان بیگ افطار از سوی موسسه آیت الله خویی لندن برگزار شد که در آن جمع زیادی از مسلمانان شیعه وسنی از ملیت های مختلف حضور داشتند .

در این مراسم همچنین طبق یک سنت پسندیده از گروهی از همسایگان مسجد نیزکه از پیروان سایر ادیان بودند دعوت به عمل آمده بود تا در یک فضای دوستانه وصمیمانه ضمن آشنایی با سنت های حسنه اسلامی به تعامل وگفتگوی با یکدیگر پرداخته و در جهت تقویت ارزش های مشترک انسانی تلاش کنند.

در این ضیافت افطار، شخصیت های سیاسی ، دینی واجتماعی نیز حضور داشتند که هر یک بر ضرورت شناخت بیشتر،تعامل وهمکاری بین افراد جامعه، صرف نظراز ملیت ودینی که دارند تاکید کردند.
از جمله ویژه گی های برنامه امسال بیگ افطار همزمان شدن با کشتار وحشیانه هزاران مسلمان در بوسنی بود. به همین خاطر از سفیر کشور بوسنی در لندن هم برای شرکت در این مراسم دعوت شده بود که طی سخنانی با ذکر حوادث دردناک جنگ های داخلی این کشور،کشتار مسلمانان را فاجعه ای انسانی ونسل کشی قلمداد کرد وافزود ، امید است که در شرایط فعلی جهان، همگی برای برقراری صلح وایجاد دنیایی آرام تلاش کنند.وی همچنین در سخنان خود از روسیه برای مخالفت با نسل کشی خواندن کشتار مسلمانان در طول جنگ های داخلی بوسنی انتقاد کرد .
سفیر کشور بوسنی در پایان، ضمن تشکر از موسسه آیت الله خویی برای برگزاری این مراسم،آن را فرصت مناسبی برای شناخت بیشتر مردم از یکدیگر وتقویت روابط بین پیروان ادیان وفرهنگ های مختلف قلمداد کرد.
دیگر سخنران این مراسم لرد شیخ ازنمایندگان مسلمان مجلس اعیان انگلیس بود که سخنان خود را اینگونه آغاز کرد : آگر از من بپرسند که شیعه هستی یا سنی می گویم من مسلمانم زیرا همه یک قرآن و یک خدا داریم و فرقی میان شیعه ،سنی ودیگر فرق اسلامی نیست.
لرد شیخ همچنین جنایت ها ورفتار گروه تروریستی داعش را محکوم کرد وگفت اعمال داعش ربطی به اسلام ندارد زیرا اصولا آنان مسلمان نیستند.وی رفتار فرقه های افراطی را موجب خدشه دار کردن چهره رحمانی اسلام دانست وخواستار همکاری همه مسلمانان برای معرفی چهره حقیقی اسلام شد.

کشیش پل هندریک، رئیس موسسه گفتگوی اسلام ومسیحیت نیز ،اهمیت برگزاری نشست های مشترک بین ادیان را در شناخت نسبت به یکدیگر دانست وگفت همه ادیان دارای ارزش های مشترکی هستند که باید آنها را بشناسیم و پاس بداریم.

آنگاه جان موریسون یکی از همسایگان موسسه آیت الله خویی که به نمایندگی از سوی دیگر همسایگان این مسجد سخن می گفت اظهار داشت:از مسولان این مسجد برای برگزاری چنین مراسمی تشکر می کنم زیرا اهمیت چنین نشست هایی در این است که یک پل ارتباطی بین اعضای جامعه ایجاد می شود تا یکدیگر را بهتر بشناسند و در فضای فعلی جامعه که رسانه ها تلاش در ترساندن عده ای از عده ای دیگر می کنند، ترس جای خود را به فهم و شناخت بیشتر از یکدیگر می دهد.وی تاکید کرد که بعضی در جامعه کارشان ساختن پل است برای ارتباط، اما بعضی دیگر دیوار می سازند برای جدایی و من می دانم آنهایی که پل می سازند کارشان دشوار تر است و هدف از مراسم امشب در این مسجد ایجاد پل است.
از جمله میهمانان این برنامه آقای چیشتی از فرماندهان مسلمان پلیس اسکاتلندیارد بود که ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت:در جامعه ما افراط گرایانی وجود دارند که ما باید با همکاری نزدیک با یکدیگر با این افراط گرایی ها مقابله کنیم واین گونه نشست ها می تواند منجر به درک بهتر ما نسبت به یکدیگر شود.
دیگر سخنران این برنامه ادوارد مورتیمر مشاور رسانه ای کوفی عنان در زمان دبیرکلی سازمان ملل ونویسنده روزنامه فایننشیال تایمز بود که ضمن استقبال از این مراسم به موضوع توافق هسته ای بین ایران وگروه 5+ 1 اشاره کرد وآن را یک رویداد بزرگ تاریخی خواند که دست آورد آن می تواند ایجاد صلح وآرامش در جهان باشد وی افزود با امضای این توافق شرایطی فراهم می شود تا ایران به عنوان یک کشور مهم در عرصه بین المللی بتواند نقش مهم خود را برای حل بحران خاورمیانه به خصوص در سوریه وعراق ایفا کند.
سخنران پایانی این مراسم آیت الله دکتر سید فاضل میلانی رئیس مرکز اسلامی خویی لندن بود که سخنان خود را با این بیت از شعر معروف سعدی آغاز کرد"بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند /چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار" دکتر میلانی حوادث فاجعه باری همچون کشتار مسلمانان بی گناه بوسنی در دو دهه گذشته وجنایت های وحشیانه داعش در عراق ، سوریه ودیگر نقاط جهان را مصداق بارز این شعر سعدی دانست وگفت این جنایت ها به مثابه دردی برای پیکره بشریت است که دیگر اعضای جامعه بشری را نیز آزرده ساخته است واز این رو ما با آنها ابراز همدردی کرده واینگونه جنایت ها را محکوم می نماییم.
آیت الله میلانی ضمن تشکر از حضور همه میهمانان بویژه همسایگان مسجد برای حضور در این مراسم به روایتی از امام سجاد (ع) اشاره کرد که طبق سفارش پیامبر بزرگوار اسلام (ص) برحق همسایه همواره تاکید فراوانی شده است وافزود، ما نیز بر اساس این سفارش برآنیم تا حق همسایگی را برای همسایگان مسجد به احسن وجه به جا آوریم واین مجلس هم در واقع در راستای همین هدف برگزار شده است.
مراسم بیگ افطار با اقامه نمازجماعت به امامت آیت الله میلانی در محل مسجد وبا حضور مسلمانان شیعه وسنی ادامه یافت و سپس با صرف افطار با شرکت همه میهمانان مسلمان وغیر مسلمان به پایان رسید.

 
https://taghribnews.com/vdcc04qsm2bqoe8.ala2.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی